Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan

Juni-barn

Anne Lisa skrev 2012-01-03 14:27:06 följande:
    MissFörstånd: Nej jag tänker att det är nog mest en myt. Men man kan ju ärva utseendet på kroppen och organen så på det sättet kanske man kan ärva vissa fysiska förutsättningar för hur förlossningen blir. Äsch det är bara spekulationer, vill väl mest övertyga mig själv om att jag får en lätt förlossning när det är dags Hade du en jobbig förlossning? Hur många barn har du sen tidigare?

Min första förlossning var väldigt utdragen och slutade med sugklocka precis som mammas första så vissa likheter fanns. Tror nog man kan ärva vissa förutsättningar mn mycket beror på barnet också, förra gången sa en bm till mig att man även kan koppla till pappans förlossning eftersom barnet kan ärva förutsättningar från honom. T.ex om de placerar sig i säte, navelsträngen rnt halsen o.s.v Min man var dödfödd ( men uppenbarligen återupplivad) så ja blev rätt uppskrämd av detta...
  • Zvartaliljan

Jag ville först inte veta könet men nu har mannen övertalat mig så hg hoppas vi får veta på ul den 12 .

• Zvartaliljan
    Uddabus skrev 2012-01-05 15:39:48 följande:
    Någon som har koll på viktuppgången nu när snart halva tiden är gjord? Trodde inte att jag gått upp så mycket men det var minsann 3 kg till sen inskrivningen

Jag har gått ner 2kg sen inskrivningen, så upp 8kg totalt sen plusset. Är i v.18+4 idag så det känns skönt inte gått upp mer. Skriver inte så mycket här....ha inte mått så bra o mycket i göra men jag läser här varje dag iaf. Ska försöka skriva lite oftare. Hade ul förra veckan men hon kunde inte se så nytt ul på torsdag.
  • Zvartaliljan
    AAEV skrev 2012-01-09 14:25:21 följande:
    Jag har gjort ett snitt och fött ett barn vaginalt, jag skulle vilja få ett snitt denna gången men det är nog inte möjligt. Till er som är rädda för snitt så kan jag säga att jag inte tyckte det var så farligt, jag hade ju "inget val" så att säga, men det var ändå en fin upplevelse :) 
    Alexander 081026 Eleonora 091123 Kråkan BF 120629

Jag har ett val....och kan absolut inte bestämma mig :-/ har två svåra vaginala förlossningar bakom mig. Detta blir mitt sista barn. Vet inte hu jag ska göra...de rekommenderar kejsarsnitt men jag är rädd...
  • Zvartaliljan

Jag ska på ul på torsdag. Var på ett den 28/12 men hon tyckte bebisen var för liten så jag lär väl bli framflyttad Bf enligt mig - 1/6 Bf enligt bm - 1/6 Bf enligt vul v.7 - 4/6 O bf enligt ul återstår o se men hon trodde runt 13/6 Den 11/6 är vår bröllopsdag så det vore j lite skoj förstås men jag lär ju föda redan i maj :-/

• Zvartaliljan
    stjärnfrukt skrev 2012-01-10 15:27:30 följande:
    Tack ni som svarade ang. träning. Då vet jag lite vad som gäller, eftersom jag har hund så blir det hyffsade promenader varje dag, men ska nog skaffa kort så jag kan simma, bor ändå så nära simhallen + att det är bra för mig pga att jag har reumatism.  Någon mer i tråden som har reumatism? Alla säger att man brukar må bättre under grav. men både under förra och denna så har jag så fruktansvärt ont :( Vaknar tillochmed på nätterna av smärta i handlederna :( 

Inte reumatism men har eds (under utredning men så gott som fått diagnosen). Smärtan blir lite bättre då kroppen producerar mer kortison under graviditeten men lederna luckras upp mer av hormonerna, särskilt bäcken och höfter smärtar mer men även andra leder så summan för mig är mindre muskelsmärta- mer ledsmärta.
  • Zvartaliljan
    gammelmamma skrev 2012-01-10 15:59:31 följande:
    Vad är eds för något, håller själv på med utredning om min ständiga värk.

Det är en medfödd bindvävssjukdom. Det stora symtomet är överrörlighet o sen en massa andra symtom.
  • Zvartaliljan
    gammelmamma skrev 2012-01-10 16:04:14 följande:
    Jag gick in och googlade och det är det de håller på och utreder mig för. Har haft problem i 20 år och ingen har vetat vad det är. HAr blivit skickad till än den ena än den andra och nu får ett par månader kom det en läkare i min väg som anade att det kunde vara detta. Jag blev så glad så jag grät, låter helknäppt men det har varit en jättetuff tid med ständig värk och ingen diagnos. De ska fortsätta utredningen när jag är klar med graviditeten. Problemet är att läkaren jag har fått kontakt med är 68 år och kommer väl snart sluta. Hänger ditt också i hop med överrörlighet? Hjälp vad det bubblar nu men jag blev så glad att jag fick höra om någon mer. Har du också problem med dina fogar nu då?

Ja jag har fått hoppa på kryckor/åka rullstol i slutet av mina grviditetr då höfterna inte bärt alls längre...o då har jag (som tur är egentligen) fött prematurt i v.35 båda gångerna. Jag har medfödd dubbel höftledslux, överrörlig i höfter, axlar, handleder, knän och fötter, genomskinlig hud, blödningsbnägen, får lätt blåmärken, tarmproblem, framfall, muskelsvaghet, anemi o ja listan kan göras hur lång som helst tyvärr...läkarna har tidigare skyllt på fibromyalgi och ibs men nu äntligen ska det bli ordentligt utrett... Konstigt att de vill vänta tills efter graviditeten, en viss typ av eds kan ju orsaka prematur förlossning och stora blödningar. Den typen ag verkar ha då...eller jag har förmodligen tå olika typer av sjukdomen... Vart bor du?
  • Zvartaliljan

Jag har gått till minst ett 20-tal olika läkare i 25 års tid....så jag ve hur jobbigt det är att inte veta...vissa läkare har inte ns velat lyssna o jag döljer ofta min smärts för de runt omkring mig...de tror bara jag är en lat gnällspik.

• Zvartaliljan
    gammelmamma skrev 2012-01-10 16:52:29 följande:
    Jag känner igen det där! Massor med läkare och alternaivmedicin. Omgivning som antyder att man borde göra än det ena än det andra. Jag har däremot en fantastisk man som stöttar mig fantastiskt.

Ja till mig skyllde de på övrvikt. Trots att jag lidit av allt detta sen jag vr liten och snarare vr underviktig! De vägrade lyssna i såg mig bara som en tjockis som åt dåligt o inte motionerade. Så jag gick ner 35kg för o visa dom...o symtomen blev 10 gånger värre o frmföralk framfallet och tarmarna tog så mycket stryk av diet och motion så nu måste jag opereras efter denna bebisen och kommer inte kunna f fler barn. Jag hatar läkare...hoppas verkligen att Ulf tar mig på allvar men det verkar så iaf.
Svar på tråden Juni-barn