-
Vad är du orolig för? att den ska nollas?Nangijala skrev 2011-12-19 18:32:15 följande:Ingen som vet hur mycket försäkringskassan kollar upp? Kan de till exempel ringa min BM och sådär, det borde ju vara sekretess men jag vet inte.. De kollar väl inte upp mig här osv? Sjukt nervös för min SGI...
-
Ännu en morgon utan att jag behöver panikspringa till toa så fort jag vaknar...
Haha, men jag hade en galen dröm! Jag är så galet förstoppad och i min dröm var den bula jag ser/känner på magen bara var en stor brakskit... Om det inte vore för VUL:et jag gjorde i vecka 7 så skulle jag inte vara förvånad om det var så...
Igår tog jag mod till mig och kontaktade min biologiska pappa som jag inte haft kontakt med sen jag var 10 år... Det händer massa saker i min hjärna och kropp nu när jag själv ska få barn och jag ville veta vad det var som hände egentligen. Var det jag och min bror som gjort nått fel, eller handlar det bara om ett bråk mellan han och mamma... Så jag tog mod till mig och ringde och nu har vi bestämt att jag och min bror ska åka dit under mellandagarna. Att jag är gravid vågade jag inte säga, men det kommer jag göra när jag är där.... -
Byta BM till en annan i en annan kommun ska inte vara några problem, så länge det är samma landsting.. Det är ju nämligen landstinget som betalar och står för mödrahälsovården...
-
Ljuga går väl inte så lätt med tanke på att pappren ska fyllas i av arbetsgivaren om jag inte är helt ute och cyklar?Nangijala skrev 2011-12-20 15:55:59 följande:Ja!! Vi flyttar till större lägenhet med högre hyra, jag hade sen innan bara några kr över lägsta på min SGI, Jag har fått ett vikariat nu men hinner inte jobba 6 månader, men när jag sökte jobbet hade jag ju som avsikt att göra det.. men tror att det måste vara från när man skriver på papper för att få höjd SGI?? Men jag får lösa det på nått sätt.. ljuga i värsta fall..
-
Fast om det är ett vik som inte på pappret kommer pågå minst 280 dagar så kommer du inte få FP beräknad på SGI.. Hur länge du faktiskt jobbar är inte relevant tyvärr, utan FK bryr sig bara om anställningen anses som varaktig eller inte. Fyrkantigt kan man ju tycka!Nangijala skrev 2011-12-20 16:18:57 följande:Jag menar mer att jag kan säga att jag inte trodde jag var så långt gången utan att jag trodde jag skulle hinna jobba i 6 månader, nu hinner jag jobba i drygt 5 månader, så om jag hade varit 2-3 veckor kortare gången hade det inte varit några problem..
-
Fast 6 månader blir väl inte 280 dagar?Nangijala skrev 2011-12-20 16:52:37 följande:Nej jag menar att jag först säger till henne att jag ska ha barn senare än vad jag ska (innan jag ska på UL) och efter ultraljudet så säger jag att jag var länge gången än vad jag trott..Så länge man hade som avsikt att arbeta i 6 månader så räknar de SGI utifrån det, jag hade ju som avsikt att göra det då jag sökte jobbet för längesen, men har inte skrivit på papprena än så jag vet inte om jag måste ha gjort det för att det skulle ha räknats..Sweet life skrev 2011-12-20 16:34:50 följande:Fast om det är ett vik som inte på pappret kommer pågå minst 280 dagar så kommer du inte få FP beräknad på SGI.. Hur länge du faktiskt jobbar är inte relevant tyvärr, utan FK bryr sig bara om anställningen anses som varaktig eller inte. Fyrkantigt kan man ju tycka!
-
Jag har ju vart där ensam varje gång hittills.... Men anledningen till att man vill att kvinnan kommer själv är för att man ska kunna sälla frågan om våld som dem är skyldiga att ställa. Vilket jag tycker är BRA! För vilken misshandlad kvinna vågar under ett besök med sin man svara ärligt på frågan. Har du någon gång blivit slagen av din partner. Eller är du utsatt för våld i hemmet? Inte särskilt många tror jag...Polarlantis skrev 2011-12-21 08:09:57 följande:Mammaemma: SKÖNT att allt var bra och att du nu får en byta BM till ngn vettig!
tack alla som delat sina tankar om ekonomin, nu känner jag mig inte så ensammen längre! Jag rpatade med FK och frågade hur det fungerade och hon sa att det räknas på sista halvåret vilket är skit för mig för under 2011 har jag jobbat massor men det mesta tog slut i juni, morr! Jag har timvick vid sidan av min fasta tjänst och det var bara att jobba på som en tok så skulle det räknas... Eg knäppt att man kan jobba som en halning ett halvår bara och få bra betalt..hmm.. Berätta gärna när ni fått kontakt med FK så man får vet mer, detta är en DJUNGEL!!!
EGO: Har inte kännt ngt mer av bebben förutom härom dagen då jag trodde mig känna ett fladder. Magen har dock expanderat kraftigt. Ska till BM idag, ensambesök. har ni också så, att ni ska komma själva en gång? Ska bli bra att prata av sig lite oro och så iaf... -
Jag fick den frågan under inskrivningen den här gången och förra graviditeten hade jag en tid inbokad föra RUL ensam.. Dock blev det besöket aldrig av pga. missfallet...Polarlantis skrev 2011-12-21 08:20:49 följande:Jaha, är det därför?! Ja det är ju väldans bra att dom frågar!!!!!!!!!!!!!!
-
Nej, listeria går inte att frysa bort och det är det som kan skapas i vacumförpackningar.... Jag köper det om utgångsdatumet är låååååååångt fram eller om det står ett förpackningsdatum på paketet...lycka 4 skrev 2011-12-21 15:22:35 följande:Tjejer om jag köper gravad lax å fryser ner den å sen tar fram den då är det fritt fram va? Kallrökt lax hur är det med det?
-
Nej, toxoplasma dör i frysen... Listeria dör enbart vid upphettning till minst 70 grader...lycka 4 skrev 2011-12-21 15:46:10 följande:Jo listeria bakterier går att frysa bort den dör i frysen
www.slv.se/sv/grupp1/risker-med-mat/bakterier-virus-och-parasiter/listeria-monocytogenes/