• Dancia

Juni-barn

Jag känner mycket julkänsla :). Och det trots att vi inte får några gäster imorgon på grund av att de haft maginfluensa. Vi skulle fira här hemma med svägerskan och hennes familj eftersom min man är brandman och har jouren denna julen. På grund av att vi nu inte får några gäster så blir det ingen tomte som kommer hit så jag får ta med mig barnen hem till mina föräldrar där vi firar med en stor del av min släkt med jultomte och allt för barnens skull. Så vi firar hemma halva dagen med pappa och då får barnen öppna en del julklappar på morgonen, och resten av dagen firar vi hos mina föräldrar, tyvärr utan min man men vi får göra det bästa av situationen :).

• Dancia

IdaElin och Missförstånd: Tack för era svar :). Tyvärr är det väldigt stor skillnad på förstoring och förminskning när det gäller amning efteråt. När man förstorar stoppar man bara in lite extra volym och då skär man inte bort några mjölkgångar från bröstvårtan. När man förminskar så skär man bort bröstvårtan helt och tar bort en stor del av bröstvolymen, vilket ju resulterar i att en del mjölkgångar, eller kanske alla försvinner och förlorar "kontakten" med bröstvårtan. Men jag har en vän som gjort detta och det kom mjölk ändå :). Men skulle gärna vilja höra om fler.

• Dancia
    Uddabus skrev 2011-12-23 22:20:38 följande:
    Ja det är ju en risk man får ta... Nu har jag inte gjort något av det i har sjukt mycket o fet mjölk iaf dem andra gångerna... Pojkarna gick upp ca 500 g per vecka så jag hade ju kunnat dela med mig en del...

Hur känner du för det här med amningen då? Om det inte fungerar menar jag?
    Ja precis, när jag gjorde denna operationen så kände jag mig fullt färdig med barn :). Men dottern var bara 9 månader och jag hade haft 2 jobbiga täta graviditeter så jag kände att det räckte och att det var dags att göra den där operationen som skulle göra det lättare för mig att andas, träna, slippa smärta i rygg och nacke och orka jobba, klara av vardagen på ett annat sätt helt enkelt :). Så då var beslutet självklart, nu önskar jag att jag hade vetat det då, som jag vet nu :).

Om det inte kommer någon mjölk alls får jag ta konsekvenserna, men jag skulle bli väldigt ledsen. Jag vill verkligen amma, iallafall de första veckorna. Jag fick inte amningen att funka med sonen eftersom han vägde för lite och hade ganska kraftig gulsot så orkade han inte suga ordentligt och jag fick mjölkstockning med hög feber och blev tvungen enligt ordination att ge honom ersättning också eftersom han hade för lågt blodsocker. Han fick bröstmjölk genom lite amning och resten pumpad i 2 veckor och sen fick jag ge upp. Dottern kunde jag helamma i 2 månader och sedan började hon skrika och trilskas vid bröstet så det blev väl i 2,5-3 månader sammanlagt innan jag fick sluta där också.

Jag har alltid drömt om att ha den där felfria naturliga amningen i 6+ månader men det har inte blivit som jag velat, men för mig är ändå det viktigaste att de får den första mjölken och det blir jag väldigt ledsen över om inte detta barnet kan få. Det är så otroligt mysigt när det väl fungerar och mycket praktiskt dessutom :).
  • Dancia

zenoble: Då får vi hålla tummarna för varandra och stötta varandra i detta :). Hoppas innerligt att det kan komma mjölk, för isf tror jag att man kan påverka det mycket själv genom att jobba fram rätt sugteknik, amma väldigt ofta i början och kanske pumpa om bebisen är för slö av någon anledning. Jag vill detta så mycket att jag får ont i magen av bara tanken om det inte skulle gå alls. Men jag håller förhoppningarna uppe :)

• Dancia

Missförstånd: oj vilken underbar julklapp efter så många år :).

God Jul allihopa!!! :)

• Dancia
    RocketQueen skrev 2011-12-24 13:27:09 följande:
    Här blev det tråkiga besked. Min pappa gick bort i morse så det är med blandade känslor vi firar jul idag. Självklart är det galet tråkigt men samtidigt är vi alla lite lättade för att han äntligen slipper att lida. Men jag hoppas att ni alla får en god jul med massor av buffar från magen

Nej gud vilken jobbig händelse på självaste julafton :(. När någon nära går bort är det aldrig lätt, även om det var väntat. Förstår att du haft blandade känslor. Ni är starka som försökt fira jul lite iaf. Styrkekramar!
  • Dancia
    MissFörstånd skrev 2011-12-24 19:45:03 följande:
    Tack alla men tyvärr blev det en resa till och från Uppsala bara för faster. Hoppas på fler chanser snart, njuren passade inte.

Lillalyckan - massa styrkekramar till dig och din familj.

God jul till er alla tjejor!

Nej vad synd :(. Hoppas att det inte dröjer länge till nästa donator dyker upp och att den då matchar.
  • Dancia

Tack och lov för angelsound. Gårdagen var fullspäckad med barnen, massor av julklappar, julmat och mina härliga släktingar. När jag gick och lade mig på kvällen kom jag på att jag inte känt av bebisen en enda gång på hela dagen och magen längst ner kändes ganska platt. Jag vet att man inte alls behöver känna av bebisen varje dag så här tidigt men så fort tanken slog mig så kunde jag inte somna.

Så jag gick och hämtade min angelsound och lyssnade och hörde ljudet från både navelsträngen och bebisens rörelser. Hjärtljuden fick jag också in ett par gånger men den studsade runder så mycket där inne att ljudet försvann fort :). Det är så skönt att jag kunde lugna mig så snabbt och sen sova gott :). Jag vet att jag annars kan få massa sammandragningar och hjärtklappningar om jag oroar mig för mycket så därför "stör" jag helldre barnet i 3 minuter så att jag sen kan vara lugn för det mår barnet också bra av :).

Gick in i V. 15 idag, nu känns det som att veckorna bara rullar på :). Hoppas att min RUL tid dimper ner i brevlådan i veckan :).

• Dancia
    ja88 skrev 2011-12-27 10:44:42 följande:
    Är det någon mer som har eller ska få barn tätt? Har en son född feb -11 så det blir ju 16-17 mån mellan om allt går bra. Vissa stunder kan man fundera över vad man gett sig in på Flört
    Mina 2 är det 17 månader mellan och det är faktiskt helt underbart :). Det första året är mest intensivt, sen börjar det bli lite lättare och sedan dottern blev 2 år leker de med varandra väldigt mycket och allt fungerar lika lätt som med 1 barn nästintill, ibland lättare eftersom jag kan göra annat när de sysselsätter varandra :).
  • Dancia
    RocketQueen skrev 2011-12-27 14:40:06 följande:
    Puh... Idag har vi fixat massor efter det tråkiga som hände i helgen. Möte med begravningsbyrån, vi har sorterat igenom hans kläder och skänkt bort en hel del. Och nu har jag varit och köpt nya fina underkläder och skjorta och slips till pappa. Vet inte varför men för mig är det helt hysteriskt viktigt att han är finklädd innan begravningen. Så det var lite terapi för mig att få köpa lite nytt till honom.

När allt känns sådär övermäktigt skitjobbigt så kommer det helt plötsligt en liten buff innefrån magen och man blir påmind om att allt faktiskt inte är tråkigt. Tror bestämt att bebis försöker säga mig nåt
    Förstår att det är mycket att fixa. Skönt att få köpa något nytt till honom inför begravningen.
    Vad mysigt att bebis gör sig påmind och den försöker säkert säga dig något :)
Svar på tråden Juni-barn