• Dancia

Juni-barn

Jag har kollat med hemförsäkringens reseförsäkring och den verkar inte täcka läkarbesök orsakade av graviditet :(. Ska ringa till dem för säkerhets skull för jag har inte skaffat en gravidförsäkring och hoppas att det kanske kan "komplettera" ett sådant skydd om jag skaffar det nu.
    I övrigt så står det på de flesta flygbolag att man behöver ett läkarintyg om att graviditeten varit komplikationsfri och det låter inte så lovande med mina sd, UVI och problem med hjärtat :(. Har fått en telefontid med min BM imorgon så får se vad hon säger och sen ska jag lämna nya prover nästa vecka. Ska skaffa pass och fixa med försäkringar så länge så det är gjort iallafall men det känns inte så lovande även om jag är fast besluten vid att försöka göra allt för att kunna åka, men samtidigt vill jag ju absolut inte riskera något för barnet.

• Dancia
    Sweet life skrev 2012-01-12 12:22:14 följande:
    En UVI är ju inte alltid orsakad av din graviditet så det kan försärkingsbolaget inte hindra dig vård från. Och vad jag vet krävs bara intyg om du passerat vecka 27 (har jobbat på arlanda). Annars är ju faktiskt just mödrahälsovården i USA sjukt bra enligt vad mina vänner som bor där fått erfara, snabb hjälp och bra bedömningar. Där är det ju läkare som ansvarar för mödrahälsovården och inte barnmorskan..
    Nej men det är på grund av komplikationerna jag fått av UVI som jag oroar mig. Fick läggas in med sonen då jag fick väldigt kraftiga sd i v.26 på grund av UVI. Fick sen äta antibiotika resten av graviditeten eftersom jag inte kunde bli av med den. Så jag kan drabbas av UVI och kraftiga sd när som helst under graviditeten eftersom jag redan gjort det.

Ja de har väldigt bra vård, men jag måste veta så att allt stämmer med försäkringar m.m för de tar inte emot mig om jag inte kan betala.

Jag håller också mitt upp i allt på att utredas av mitt hjärta då mina EKG inte sett bra ut, och på flera sidor jag läst så rekommenderar de inte att man flyger om man har problem med hjärtat, ännu mindre om man är gravid samtidigt. Men jag måste prata med min BM och läkare och se om de tror att jag kan åka ändå eller om de avråder mig.
  • Dancia

Hej!

Nu sitter jag och väntar på att min nya BM ska ringa och vi har mycket att diskutera. Boka in läkarbesök och prata om risken med att flyga.

Sen ska jag kolla upp mer med försäkringarna och om BM inte avråder mig från att resa så ska jag skaffa pass nästa vecka.

Mitt i allt detta jobbiga så gläds jag åt vilka underbara barn jag har och det lilla barn som växer i min mage :). Imorse låg bebisen och sparkade massor och Colin (min snart 4-åriga son) tittade på magen och sa "å vad din mage börjar bli stor mamma". Jag sade till honom att lägga händerna på magen för bebisen är vaken och leker där inne :). Efter en kort stund kände jag att bebisen kickade till rejält 2 gånger på Colins händer och då rycker Colin till och säger "oj mamma! Bebisen pickade på mig" :). Nu har han fått känna bebisen före pappa ;).

Går in i vecka 18 på söndag och nästa tisdag är det RUL :). Längtar!

• Dancia

Gud vad det känns skönt efter att jag pratat med min nya BM. Helt underbar BM förresten :). Hon sa att det är inga problem för mig att åka om vi har noga koll på urinet precis innnan jag åker och skulle jag få besvär där över så vet de vilken antibiotika jag ska ha när jag är gravid. Reseförsäkringen vi har i hemförsäkringen gäller även när jag är gravid, så nu är det bara passet som ska fixas nästa vecka :).

Ska prata med farfar och förhoppningsvis farmor i helgen om hon fått komma hem.från sjukhuset, och sen blir det nog att boka flygbiljett.

Min nya BM kändes mycket mer omtänksam än den förra och hade även mycket bättre koll på allt och kändes inte ett dugg stressad. Hon sa att jag kan ringa när jag vill på mobilnumret och även skicka sms om jag vill. Så himla skönt att det blivit så mycket lättare att få tag på min BM och att jag känner mig trygg med henne :).

• Dancia
    LillaGrynet skrev 2012-01-13 20:53:00 följande:
    Allt kom inte med...

Storebröderna heter Elton och Shawn.

Längtar till RUL på Onsdag å hoppas vi får reda på könet då

Om det blir en pojke så hade det ju varit roligt om ni valde Colin eller Ethan eftersom det blir tre engelska namn då :).
  • Dancia

Jag har väldigt lätt för att komma på namn men min man är otroligt kräsen när det gäller namn så det är väldigt svårt.

Men vi har enats om ett flicknamn och ett pojknamn som jag tror vi bestämt oss för:

Flicka - Minnah

Pojke - Tino

Storasyskonen heter Colin och Julia :)

Andra namn vi haft på listan: Pojke - Joel, Robin, Jacob, Brian, Vincent, Bastian, Edwin.

Flicka - Emelie, Amelie, Celine, Melissa, Freja, Eveline, Tuwa

• Dancia
    OHs mamma skrev 2012-01-13 22:05:22 följande:
    Det hade varit skönt, men har tyvärr inget badkar Får gå och lägga mig och hoppas att det går över.

Har du en vetekudde hemma? Annars kan du ta en fuktig handduk och micra en liten stund och lägga i platspåse, sen ett örngott och lägga på magen :). Varmt och skönt och lindrar smärtan väldigt bra :).
  • Dancia
    PIO skrev 2012-01-14 10:47:52 följande:
    Usch vilken natt!! Fick åka in till förlossningen inatt. Hade sammandragningar var tionde min, molvärk o värk i ryggen. Nu är ja inlagd o får bricanyl sprutor för att stoppa förlossningen. Får vi se om det lyckas. Ååå gud ja är så rädd!!!!

Men gud din stackare. Ta det riktigt lugnt och hoppas verkligen att liten vill stanna många veckor till. Tänker på dig massor!
  • Dancia
    lycka 4 skrev 2012-01-14 08:18:54 följande:
    Gud jag som aldrig brukar gå å nojja upp mig har legat å ojat mig hela natten känt å klämt å undrat varför jag inte känner något ??

Har varit å kissat säkert 5 gånger suck å sedan funderat å funderat , jag har ju inte kännt regelbundet än å jag vet att det inte behöver kännas varje dag ännu heller men jag kan liksom inte släppa det ,,,

När mannnen vaknar ska jag lägga mig med angelsoundet ,

Va riktigt nedstämd igår , å kände att hela den här flytten sög bläää.

Min man kommer vara borta mycke under våren, ja mer än va jag räknat med å i maj är han bara hemma en helg sen borta dom andra 3 från tors- sönd samt en hel vecka .

Eftersom jag inte har körkort blir jag väldigt låst =( och efter gårdagens fogvärk så satt jag å tänkte att jaha kul , om jag får samma problem med fogarna som förut så betyder det att jag inte äns kan gå ut med hunden =(

Jag satt å tänkte på hur mycke lättare det hade varit om vi bott kvar i stockholm, men sen känner jag mig skit dum, vi har världens finaste hus med stooor fin tomt å jag trivs jätte bra , Ger mannen piss dåligt samvete .

Långt men jag behövde gnälla lite =)

Jag förstår verkligen varför det är jobbigt. Allting blir ju mycket värre när man är så låst och inte mår bra. Jag vet precis hur det känns när man har barn och inte har körkort och mannen är borta. Förr förra hösten var min man borta på brandmansutbildning i 6 veckor och var bara hemma på helgerna. Tack och lov var jag mammaledig men jag var väldigt låst utan körkortet och fick väldiga problem när vi åkte på magsjuka 2 gånger och även hög feber som höll i sig i flera dagar under den perioden. Snö ute och orkade inte ta mig till affären. Fick be min mamma och ett par vänner hjälpa mig med handlingen vissa dagar.
  • Dancia
    PIO skrev 2012-01-14 13:11:05 följande:
    Tack vad ni är snälla! Just nu har det varit väldigt lugnt i magen. Kommer få stanna här till tidigast måndag. Men har lugnat ner mej lite nu när de är lugnt i magen. Får hoppas att det går åt rätt håll. Bebisen mår bra iaf de är min livmoder som krånglar me sammandragningar o tappen hade gått från 4 cm till 2. Ja vi får hålla alla tummar o hoppas på att våran lilla tös får stanna kvar många veckor.

Vad skönt att höra att det lugnat sig. Vilken tur att du åkte in inatt! Det är bra att de har dig under observation nu minst ett par dagar också. Ta hand om dig och vila ordentligt. Väntar på vidare uppdateringar från dig och hopps det inte drar igång fler sammandragningar.
Svar på tråden Juni-barn