Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Juni-barn

Dancia skrev 2012-01-12 11:58:18 följande:
    Jag har kollat med hemförsäkringens reseförsäkring och den verkar inte täcka läkarbesök orsakade av graviditet :(. Ska ringa till dem för säkerhets skull för jag har inte skaffat en gravidförsäkring och hoppas att det kanske kan "komplettera" ett sådant skydd om jag skaffar det nu.
    I övrigt så står det på de flesta flygbolag att man behöver ett läkarintyg om att graviditeten varit komplikationsfri och det låter inte så lovande med mina sd, UVI och problem med hjärtat :(. Har fått en telefontid med min BM imorgon så får se vad hon säger och sen ska jag lämna nya prover nästa vecka. Ska skaffa pass och fixa med försäkringar så länge så det är gjort iallafall men det känns inte så lovande även om jag är fast besluten vid att försöka göra allt för att kunna åka, men samtidigt vill jag ju absolut inte riskera något för barnet.
    En UVI är ju inte alltid orsakad av din graviditet så det kan försärkingsbolaget inte hindra dig vård från. Och vad jag vet krävs bara intyg om du passerat vecka 27 (har jobbat på arlanda). Annars är ju faktiskt just mödrahälsovården i USA sjukt bra enligt vad mina vänner som bor där fått erfara, snabb hjälp och bra bedömningar. Där är det ju läkare som ansvarar för mödrahälsovården och inte barnmorskan..
  • Sweet life

Jag har sån ultraljudspanik idag.. imorgon 08.00 är det dags och jag har sån ångest!

Ang vikt så för ca 3 veckor sen hade jag gått ner 5 kilo sen inskrivning och har gått upp 2 av dessa nu...

• Sweet life

Oj vad jag är lycklig!!

Efter att ha sovit uselt så var vi ute i sista minuten som vanligt för att hinna i tid. Köerna har aldrig känts så oändliga mellan Täby och Danderyd som idag.. Men väl där var det bara att hoppa upp på britsen och det första man såg var en bebis med pickande hjärta som låg ihopfälld som en fickniv och viftade med handen, kliade sig på näsan, gäspade och var allt annat än samarbetsvillig. Allt såg fint ut, det var ingen jättebebis men så var både jag (2250g fullgången) och sambon(2986 fullgången) små när vi föddes... När hjärtat skulle inspekteras visade det sig att hen låg med det precis under min navel och det gick inge bra att se. Så jag fick lägga mig på sidan och ytterligare en barnmorska kom in och kollade, men allt såg superbra ut. Könet som vi ville se gick inte att se då hen som sagt låg som en fälkniv och tryckte ihop benen. Så det blir en överraskning om vi inte väljer att göra ett köns-ul senare..

Vart flyttad 9(!) dagar bakåt, så 19 juni istället för 10 juni. Men enligt barnmorskan var det inget konstigt. Hon skulle skriva en notering att BM ska vara uppmärksam på SF måttet och att ett ev tillväxtultraljud senare kan vara en bra idé utifrån det jag berättade om min egen tillväxt i mammas mage...

Nu ska jag fota de fina bilderna vi fick och lägga in i bildtråden..

Måste för övrigt få skryta lite om kändisspotting jag gjorde idag! Var och käkade lunch på T.G.I. Friday idag med några klasskompisar och efter 10 minuter kliver Prins Calle Fille in och sätter sig vid bordet bredvid oss....

• Sweet life

Galet, tycker magen sa pang igår efter ultraljudet... den känns större både när jag står, sitter och definitivt när jag ligger på rygg.. Kan de vara så att man slappnat av och då inte spänner musklerna lika mycket längre?

• Sweet life

Hemma igen efter ett besök hos barnmorskan... Supergullig kvinna!
    Hb: 121, låg på 133 vid inskrivning
    Blodtryck: 120/72, var 116/70 vid inskrivning
    Hjärtljudet: 157

Fick gå och ta sköldkörtelprover eftersom jag är så trött, har ont i huvudet och mår illa... Så nu hoppas jag nästan att det ska visa låg produktion så att jag kan få bli piggare.. Annars var allt bra, fick moderskapsintyg så nu är det ännu mer verkligt!

Har även hunnit boka in ett köns-ul på Sibyllekliniken 6 mars för att se om det går att se då vad det är som gömmer sig..

• Sweet life
    OHs mamma skrev 2012-01-18 11:21:22 följande:
    De flesta jag frågat nu verkar tycka det, inkluderat svärmor. Kanske är ett tecken Flört
    Harry är superfint!!

Jag har totalt snöat in på Maja om det blir en tjej. Barnen som finns redan heter Malinda och Kajsa och jag tyckte Maja passade fint in där.. :) Om det blir en pojke skulle jag vilja Karl, det heter nämligen sambon i andranamn och sen är vi överens om att pojken ska heta Bertil i andranamn efter våra båda pappor...
  • Sweet life
    MissFörstånd skrev 2012-01-18 11:49:21 följande:
    Det går bra ska du se! Andas! Ta det lugnt .

Höst flickan - Välkommen!

Sweet life - Jag kan verkligen inte förstå hur du kan hoppas att du har fel på sköldkörteln. Jag har ätit medicin i tio år nu och som jag brukar skriva här så har jag en alldeles förj*vlig huvudvärk sedan typ tio veckor tillbaka och det beror (antagligen) på medicinen som jag får för att sköldkörteln ska hålla sig bra. TSH ska ligga mellan 0,2-4 och jag har 19!!! OM dosen på medicinen ska sänkas så jag slipper huvudvärken kommer bebisen att må dåligt så det är inte alls säkert att du kommer må bra, det tar också ca 3 veckor innan medicinen ens gör någon nytta så du kommer inte bli hjälpt som någon mirakelkur. Ursäkta om jag låter väldigt sur nu men jag förstår inte hur du tänker riktigt...        

Lillalyckan - Härligt med shopping! Får man fråga vad du/ni betalade för allt?   
    Jag vill bara ha en förklaring till mitt konstanta illamående, min förlamande trötthet och huvudvärken från helvetet som inte går över med värktabletter. Läkaren min BM konsulterade sa att om det är sköldkörteln kommer det bli bättre med medicin eftersom det är graviditetsrelaterat. Att man får problem med den under en graviditet betyder inte att man måste leva med det hela livet. Jag förstår att du har det jobbigt och det var absolut inte meningen att trampa på några tår...
  • Sweet life

I övrigt är huvudvärk en väldigt vanlig åkomma hos gravida kvinnor pga. den ökade blodmängden i kroppen. Så det kan ju vara det din huvudvärk beror på och behöver inte vara medicinen. Kan även vara så i mitt fall, men man vill ju gärna ha en förklaring...

• Sweet life
    Beckan91 skrev 2012-01-18 11:59:26 följande:
    ToveLantz, jag hade inte behövt gå upp någonting. Hade en relativt hög vikt redan vid inskrivning. så för min del är det bara bra att inte gå upp för mycket. Men jag är ändå förvånad att det inte var mer, för har slarvat alldeles för mycket med maten under jul och nyår. Men nu är det andra bullar som gäller. Ska äta nyttigt nu så att bebis verkligen får i sig det den behöver.
    Jag startade vid inskrivning med ett BMI på 32 och en vikt på 86,6 och fick en förmanande blick och kommentar från barnmorskan att jag ska tänka på vad jag stoppar i mig.. Idag var vikten på 81.1 och nu tycker hon att jag ska äta vad jag vill, bara jag får i mig nått!
  • Sweet life
    MissFörstånd skrev 2012-01-18 12:05:35 följande:
    Tyvärr säger endokrinologen att det nog är pga medicinen i mitt fall men annars så stämmer det med blodmängden som du skriver.

Du kan se symtom på www.hypotyeros.se om du skulle ha haft det i "vanliga fall" alltså Ogravid . Det är pga huvudvärken jag fått citodon för Alvedon är som att inte ta någonting. Men jag vågar inte ta citodon iaf...

Uch, jag förstår verkligen att det är jobbigt! Citodon har jag faktiskt provat, även det utan effekt. Just nu känns det som att hjärtat mitt sitter i huvudet, så bultar det.... Och inte blir det lättare för att man har tentor och omtentor hängande över sig....
Svar på tråden Juni-barn