Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan

Juni-barn

Nu mår jag äntligen bättre och blivit utskriven från bb o bor nu på neo, dock vårdas ju min lille kille inne i intensivsalen så jag får fortfarande nte ha honom hos mig men jag är nära honom nu iaf o var 3e timma får jag byta blöja och mata honom i sonden o maten han får är nu enbart från mig som pumpar järnet för att få ut tillräckligt men det känns bra o få göra iaf det för honom. Han är tyvärr inte bättre utan idag hade hans billirubin-värde höjts så han får sola ännu mer, och blodvärdet är nu nere precis på gränsen för transfusioner igen, men de avvaktar med det tills imorgon. Han har gått ner till 1855g nu, en så liten kämpe. Man vågar ju knappt ta i honom...

• Zvartaliljan

Jaha då tittar jag in igen o är deppig fick ta mig till akuten idag med feber, yrsel o ökade blödningar o ont som fan. Snabbsänkan var 103 så det var direkt på med antibiotikan hb låg på 92 så att jag var yr var inte lustigt. Det känns som att jag bara får kämpa kämpa kämpa o aldrig får en chans o må bra o njuta av min lille pojke

• Zvartaliljan
    gammelmamma skrev 2012-05-02 10:26:59 följande:
    Jag tänkte på detta med fårskinn. Jag vet inte men jag har fått för mig att det är viktigt att det är "äkta"  lamm eller fårskinn om det ska ha kylande respektive värmande effekt, det får alltså inte vara av syntet. JAg har köpt mina på babyproffsen, annars finns det ju också flera bönder som säljer på marknader och så

Ja äkta är absolut bäst men även syntetmaterial som polyester håller värmen och andas med liknande egenskaper som ull. T.ex finns det ju vinterunderställ i polyester. Så helt kasst är det ju inte, men inte lika bra som äkta. Värst är iaf bomull som inte andas alls så det ska man ju helst undvika.
  • Zvartaliljan
    Aikotakara skrev 2012-05-02 21:45:37 följande:
    Hej! Har inte orkat läsa bakåt i tråden riktigt då ni skriver så mycket och jag har varit borta ett bra tag ;) Lång historia i korta drag.. Blev inlagd på sjukhuset den 19/4 pga havandeskapsförgiftning.. Blodtrycks-kollar och samling av urin.. ett himla meck. Blev sämre och sämre, den 22/4 på eftermiddagen bestämde dom för att sätta igång mig då jag inte alls mådde bra längre. Mår hemskt och ligger med värkar, öppnar mig 3 cm på några timmar.. får epidural som misslyckas pga att jag har så svullen ryggrad. Hjärtljuden på bebisen blir sämre så det blir akut snitt för min del. Hann bara gå 31+1. Ut kom en väldigt liten Melker. 1298g, 38cm lång. Dag 2 blev han sämre och "skrek sönder" lungorna.. Får åka ambulansflyg från Luleå till Umeå där små drän sätts in.. bakom kommer jag och mannen i en taxi med bår eftersom jag fortfarande är jättesjuk. En djävulsresa som heter duga. Idag den 2/5 fick vi komma "hem" till sjukhuset här i Luleå. Melkers andning är jättebra och nu måste han växa på sig innan han får komma hem. Har inte haft internet riktigt eller orkat skriva då jag fick migrän som biverkning av epiduralen då narkosläkaren punkterade ryggmärgen. Det har varit ett helvete av oro och smärta, men nu börjar allt vända och bli till det bättre. Jag har blivit mamma och kan inte riktigt förstå det än.. Längtar så tills vi alla får komma hem igen. Blev inget junibarn för mig, min lille spinkelfis föddes istället exakt 2 månader för tidigt om man utgår från det beräknade förlossnignsdatumet. Känns riktigt snopet då barnkammaren inte står färdig och att inget alls gick som man hade tänkt sig. Vi mår iaf bra nu :)

Grattis till en fin liten kille
  • Zvartaliljan
    Aikotakara skrev 2012-05-02 21:45:37 följande:
    Hej! Har inte orkat läsa bakåt i tråden riktigt då ni skriver så mycket och jag har varit borta ett bra tag ;) Lång historia i korta drag.. Blev inlagd på sjukhuset den 19/4 pga havandeskapsförgiftning.. Blodtrycks-kollar och samling av urin.. ett himla meck. Blev sämre och sämre, den 22/4 på eftermiddagen bestämde dom för att sätta igång mig då jag inte alls mådde bra längre. Mår hemskt och ligger med värkar, öppnar mig 3 cm på några timmar.. får epidural som misslyckas pga att jag har så svullen ryggrad. Hjärtljuden på bebisen blir sämre så det blir akut snitt för min del. Hann bara gå 31+1. Ut kom en väldigt liten Melker. 1298g, 38cm lång. Dag 2 blev han sämre och "skrek sönder" lungorna.. Får åka ambulansflyg från Luleå till Umeå där små drän sätts in.. bakom kommer jag och mannen i en taxi med bår eftersom jag fortfarande är jättesjuk. En djävulsresa som heter duga. Idag den 2/5 fick vi komma "hem" till sjukhuset här i Luleå. Melkers andning är jättebra och nu måste han växa på sig innan han får komma hem. Har inte haft internet riktigt eller orkat skriva då jag fick migrän som biverkning av epiduralen då narkosläkaren punkterade ryggmärgen. Det har varit ett helvete av oro och smärta, men nu börjar allt vända och bli till det bättre. Jag har blivit mamma och kan inte riktigt förstå det än.. Längtar så tills vi alla får komma hem igen. Blev inget junibarn för mig, min lille spinkelfis föddes istället exakt 2 månader för tidigt om man utgår från det beräknade förlossnignsdatumet. Känns riktigt snopet då barnkammaren inte står färdig och att inget alls gick som man hade tänkt sig. Vi mår iaf bra nu :)

Grattis till en fin liten kille. då befinner vi oss i ungefär samma sits just nu. Emilio föddes för en vecka sen i v.32+4 o var en hel del större än din pojk, han väger nu 1865g o kämpar mot gulsot o dåliga blodvärden men mår annars bra. Kan tänka mig hur hemsk den där taxiresan var, jag skrek högt av smärta bara de skulle flytta mig över en tröskel så sängen stöttes till :-/ har fortfarande superont efter en vecka. Avskyr o vara här på neo..vill hem.
  • Zvartaliljan
    gammelmamma skrev 2012-05-03 10:38:30 följande:
    Då är ju du expert på snitt, vad ska man tänka på? Jag är ju helt nybörjare på detta. Enda erfarenheten är min dotters snitt, men det var urakut så det går säkert inte att jämföra.

Efter min hemska upplevelse med mycket gaser i magen så rekommenderar jag att du börjar äta minifom ett par dagar innan, det önskar jag att jag hade gjort. De tar ju ett par dagar på sig att börja verka ordentligt o gör underverk mot gaserna. För de är absolut det värsta med snittet, den smärtan jag hade av gaser i 3 dagar var värre än de tre timmarna jag krystade med dottern...SÅ ont gör det. Iaf för mig, men vet att det är ju olika från person till person.
  • Zvartaliljan
    PIO skrev 2012-05-07 19:22:53 följande:
    Zvartaliljan - hur går de för er o er lilla pojke??

Han solar fortfarande imorgon blir han två veckor gammal o han är nu uppe i 2022g. Om bara gulsoten ger med sig nån gång så hoppas jag att vi får åka hem med hemsjukvård snart för jag pallar inte mer...sitter o gråter mest hela tiden av hemlängtan. Har legat här Tre veckor nu och fått träffa mina barn tre jättekorta stunder under den tiden. Det är en hemsk plåga och saknaden efter dom är värre än smärtan efter snittet...
  • Zvartaliljan

Godkväll. Nu äntligen är det på väg åt rätt håll här. Lille Emilio slipper nu (förhoppningsvis) sola mer och imorgon blir sista blodtransfusionen, sen är det planerat att vi ska få åka hem med hemsjukvård på lördag!! Gud vad jag längtar! Bara jobbigt att svärföräldrarna och mannens systrar bestämt sig för att komma just på lördag, jag tycker de kan hålla sig borta ett bra tag till men nej se det går inte...kommer börja min hemvistelse med att låsa in mig i sovrummet med Emilio...

• Zvartaliljan
    Havsjungfrun skrev 2012-05-10 21:16:57 följande:
    Skönt att ni förhoppningsvis är på g hem! Men allvarligt, ni behäver tid med bara familjen efter att knappt ha träffat barnen på flera veckor. Se till att maken sätter stopp för besöket!!! Kram

Problemet är att en av systrarna bor i Italien och redan köpt flygbiljett, flyger imorgon. Var bestämt innan vi fick veta att vi skulle få åka hem då de skulle komma för o träffa de andra barnen. Så det blir svårt o avstyra då hon bara är i Sverige över helgen o svärfar åker till Kina på måndag o är borta ett tag. Så jag får väl bita ihop o stå ut...avskyr min svärmor o har inte träffat henne sen i oktober då vi rök ihop som satan...så det lär ju vara en hel del spänning i luften...
  • Zvartaliljan

Nu håller jag äntligen på o packar för att åka HEM!! Efter 3,5 veckor så ska det bli underbart o få komma hem till familjen

• Zvartaliljan

Nu håller jag äntligen på o packar för att åka HEM!! Efter 3,5 veckor så ska det bli underbart o få komma hem till familjen. lilleman har fått extra blod och allt ser bra ut så nu får vi vårda honom hemma med hemsjukvård. Sonden får han ha kvar så får jag pumpa o Sonya honom hemma o så blir det täta kontroller men vi kommer iaf vara HEMMA o det känns så otroligt skönt!!

• Zvartaliljan
    Baby1112 skrev 2012-05-11 12:28:22 följande:
    Har varit på förlossningen och vänt pga molvärken. Tappen är nästan utplånad och är öppen 1,5 cm. Liten blödning jämte. Bebisen väger ca 2300 gram nu (v.35+2). Så antingen fortsätter det eller också kan det stanna av... Dock började slemmisen lossna nu när vi kom hem! :)

Hoppas det stannar av så bebis stannar lite till...du vill väl inte att den kommer nu? Har fått två innan i v.35 o det var inte roligt med neo och allt. 2300 är inte mycket.
  • Zvartaliljan

Hej hej! Var ett tag sen jag tittade in nu. Har väl kommit lite bebisar här nu gissar jag
    Idag är Emilio 5 veckor gammal o väger 2480g och hela 48cm lång. Växer så det knakar
    Vi är hemma sen ett par veckor och han mår jättebra o mitt snitt har läkt bra o jag mår ok. Trebarnschock bara med två vildungar här hemma, en man som är som ett spöke som  man aldrig ser till och sömnbrist. Emilio ammar en timme varannan timme så ingen sömn blir det o dagtid hänger han i bröstet medan man försöker bända isär de andra två så de inte har ihjäl varandra *suck*. Så någon direkt bebislycka har inte infunnit sig än...

• Zvartaliljan
    Uddabus skrev 2012-06-20 07:11:15 följande:
    Nu är Charlie här... 01.25 föddes han med sugklocka. Han vägde 5264 o var 55 lång... Utan att gå sönder ett dugg ligger vi fortfarande på förlossning o han ammar så fint

Oj oj vilken bjässe. Vilken tur att du inte gick sönder! Ändå dumt att de inte satte igång dig tidigare... Stort grattis!
Svar på tråden Juni-barn