Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Juni-barn

LillSnurr82 skrev 2012-04-22 16:04:05 följande:
    Här (linköping) behöver man inte boka tid för att skriva på faderskapsintyg. Bara att få dit när det är öppet. Kanske ska gå dit i morgon.
    Va skönt för er!

Här bokar man tid på nätet, kryssar i den tid man kan komma och får sen en bekräftelse via mailen... Antar att det är för att man ska slippa stå där och vänta medan dom fixar med pappren, så det redan är klart när man kommer. Vårt besök skulle nämligen bara ta 5 minuter enligt tanten jag pratade med..
  • Sweet life

Nu har vi vart på socialkontoret och skrivit alla papper. En underbar kvinna som ansvarade för det och vi hade en väldigt trevlig stund. Vi pratade om allt från namn på barn till hur många som faktiskt DNA-testas vilket i vår kommun är ca 2-5 per år. Inte alls många alltså...

Så nu är allt klart, och vi kan bara vänta på att lillebror ska komma ut!

Det var lite roligt, när hon räknade ut spann på möjlig befruktning med BF 19 juni och att barnet väger 3500g vid födsel, vilket är genomsnittet för ett nyfött barn i landet. Så fick hon fram någon gång mellan 10 augusti och 10 oktober... Tycker det är ett vääääldigt långt spann..

• Sweet life
    MissFörstånd skrev 2012-04-23 09:44:00 följande:
    Hihi ja det är ett långt spann, så gjorde de på oss också med förklaringen att om bebisen kommer mycket för tidigt så måste man annars skriva på papper igen för man har inte intygat perioden före eller efter att man haft sex med någon annan. Knepigt, men så sa de till oss
    Aha!! Smart där! Haha hon frågade om vi var sammanboende under den perioden. Grejen var att det var vi inte, men vi var ju tillsammans... Men för enkelhetens skull sa vi båda ja unisont... Sambon har ju gjort det här förr och visste vad som skulle komma att frågas. Så vi hade gjort upp vår plan i förväg! ;)
  • Sweet life
    Polarlantis skrev 2012-04-23 13:59:47 följande:
    Gaaahhh! MÅSTE det vara så dyrt att koppla ur airbag i bilarna? Hur har ni gjort, som har mer än en bil? Kopplat ur på båda eller bara en? Eller ingen och haft stolen bak? Några visa tips?
    Stolen bak. Det är alltid säkrare att åka bak. Det finns speglar att sätta på nackstödet bak som gör att du som kör kan se barnet i backspegeln. Man blir lättare en trafikfara än vad man tror med en bebis bredvid som kräver uppmärksamhet. Då är det bättre att ha barnet bak och stanna om barnet börjar kinka.

Sen anses det inte helt säkert att koppla bort en airbag, den måste plockas ur bilen fysiskt för att inte riskera att lösas ut ändå vid krock då laddningen sitter kvar om airbagen bara är urkopplad. Inte så många som tänker på det.
  • Sweet life
    zenoble skrev 2012-04-23 14:31:08 följande:
    Den säkraste platsen i bilen är fram. efter den kommer mitten sedan vänster bak sedan höger bak , de är inte så länge sedan det var uppe på nyheterna..
    Ok, för enligt trafikverket och NTF är det mitten bak som är säkrast. Då är man längst bort från alla krockzoner i bilen.
  • Sweet life
    zenoble skrev 2012-04-23 14:42:36 följande:
    www.ntf.se/konsument/fraga1243.asp?katid=13

inte direkt svart på vitt men det är väl en tolkningsfråga och vad man har för bil osv. Jag föredrar att ha bebis fram om man kan men det är ju helt upp till var och en vad som känns som bästa alternativet. :)  
    Och så här svarar dom på vilken placering som är säkrast för babyn... www.ntf.se/konsument/fraga1312.asp
  • Sweet life
    zenoble skrev 2012-04-23 15:29:22 följande:
    Ja om man har en airbag som inte går att koppla ur ja..
    Ja, men vad är det som gör att det är säkrast att ha barnet fram? För det låter i mina öron som något helt otroligt... Rent logiskt sett så är det baksätet som är säkrast.
  • Sweet life
    zenoble skrev 2012-04-23 15:46:54 följande:
    Det står ju det i länken, att instrumentbrädan fram ger ett bättre skydd vid ev. krock än vad ryggstödet gör. Sen att man kan lättare se vad barnet gör om den sitter brevid än om man ska kolla i spegeln bak
    Fast om du kollar i backspegeln så tar du inte ögonen från vägen på samma sätt som man gör om man kollar ner på passagerarsätet i framsätet...

Ett babyskydd ska inte heller ha stöd av sätet framför eller instrumentbrädan som jag lärt mig, och även vissa bilbarnstolar ska enbart ha stöd av stödben och underförankringsremmar.

Nej, för oss blir det mitten bak trots att det kommer bli knöl och bök för oss med tre barn varav två bakåtvända...
  • Sweet life
    emersson75 skrev 2012-04-24 08:33:25 följande:
    Hur många är det som bor i sthlm här? Skulle ju roligt att ses någon gång när vädret är bättre :) Själv bor jag i hägersten :)
    Jag bor i Stockholm, eller ja rättare sagt Åkersberga..
  • Sweet life

In i vecka 33 idag och frukosten kom upp så fort den kommit ner... Jag trodde man skulle slippa illamåendet när det väl gått över....

Bebis rörelser har också förändrats. Inte lika skarpa sparkar och slag längre utan mer svepande, rullande rörelser med någon karateboom då och då...

Svar på tråden Juni-barn