Inlägg från: Tess1979 |Visa alla inlägg
  • Tess1979

Juni-barn

Uddabus skrev 2011-11-29 16:01:05 följande:
    Ja jag blir oxå alldeles matt på alla måsten o nu när det är jul snart o sånt... Men ärligt jag sket fullständigt att puta fönster just nu... Kan jag göra när det finns tid o ork för det..,

Låg o vilade idag o jag tycker mig känna små sparkar långt där inne... Små fisksnärtar olika hårt... Sen efter en stund lugnade det sig så nog är det bebben...

Tredje barnet så nog kan det vara så... Kände tidigt med mitt andra oxå...

Har varit så känslig i två dagar nu så jag gråter för allt o sen läste jag om pappan som straffade sin 3 åring genom att klä av honom o tvinga in honom i tvättmaskinen o starta... Då bröt jag fullständigt ihop... Stackars stackars lilla pojke som dog för att hans föräldrar var så sjuka i huvudet...

Jag tror att jag hade kunnat döda i ett sånt tillfälle om jag varit där
    Ja det är fruktansvärt hemskt!!! Jag läste bara rubriken, klarade inte av att läsa själva artikeln... Förstå att det finns så hemska människor..... (
  • Tess1979

Jag har mått mycket bättre på senast, känner inte av illamåendet så mycket. Men idag började jag må lite illa igen efter att jag drack glögg... Får hoppas att det bara var tillfälligt!

Annars så räknar jag ner dagar till fredag, då det är dags för KUB! Spännande att äntligen få se den lille

• Tess1979
    Tre Flickor skrev 2011-12-01 20:45:06 följande:
    Jag bor på en ö, Öland Glad

Grattis till er som varit på UL och fått se era fina bebisar. Själv sitter jag och längtar till den 3 januari då vi ska på RUL. Vi fick tid i vecka 18+5, kändes lite sent, nästan halvvägs in i graviditeten. Tänk, i januari månad, dvs NÄSTA månad så är somliga av oss som ska ha i början på juni redan halvvägs in i graviditeten. Vilken härlig och pirrande känsla Glad

Tänkte passa på att höra hur ni har det med era magar tjejer?
    Min mage är väldigt trög och nu har det gått över en vecka sedan senast. Jag dricker mängder av vatten och tuggar massor av laxerande tuggummi men inget hjälper haha. Har ni några bra tips att dela med er av?
    Kiwi ska tydligen vara bra för hård mage. Har dock inte själv provat det.

Imorgon bitti kl 8 är det dags för KUB! Hoppas hoppas allt ser bra ut och att det bara är EN bebis i magen Är lite nervös då min syster har fått tvillingar och vi har det i släkten... Klarade mig första gången med att bara få en, hoppas det går lika bra denna gång
  • Tess1979

KUB:en gick jättebra idag! och "pust" det var bara EN bebis

KUB-risken blev 1:7401, så den siffran är man ju nöjd med! Tror det låg på ca 1:4000 med mitt första barn.

Det var en ganska lugn bebis som såg ut att suga på tummen eller nåt, hade handen mot ansiktet mycket Låg stilla fint på "rygg" först så det gick att mäta nackspalten, och sen gjorde den en sväng om och vände magen neråt Det var roligt att få se den lille!! Blev dock lite besviken på bildkvalitén under hela ultraljudet, minns att jag såg mycket tydligare på förra KUB:en... Fick två bilder med mig som inte är så jättebra, men är självklart glad över att få någon bild med att visa upp

OHs mamma skrev 2011-12-02 18:24:05 följande:
    När jag ligger ner i soffan/sängen om kvällen och tar det lugnt eller kollar på tv så kan jag känna av bebisen, supermysigt! Dessutom om det känns lite oroligt/bökigt i magen så lugnar den ner sig när jag eller maken stryker med handen över magen

Jag börjar fundera på syskonvagn, tror inte vi kommer klara av att bara ha en ståbräda. Men alla syskonvagnar är ju så brutalt dyra när man ska ha en liggdel och en sittdel. Kollar runt på blocket, men jag vet inte....Hur går tankarna för er andra som väntar andra barnet eller får barn tätt?
    Jag har en dotter som kommer att fylla 2 när bebisen kommer, och jag vet inte heller hur jag ska göra med barnvagn... Hade helst sluppit att ha dubbelvagn, men vet inte om man kommer undan det. Bara ståbräda tror jag inte kommer att räcka. Men jag tror nästan att jag kommer att spana efter en begagnad denna gång, känns på tok för dyrt med en helt ny. Vi är mitt upp i husköp och det är dit mycket pengar kommer att gå den närmsta tiden, så en dyr barnvagn passar inte in i budgeten just nu... Kommer nog dock att ha kvar Emmaljungan (som jag köpte ny till dottern) att ha som extravagn när man bara är iväg med ett av barnen. Jag har inte ens börjat tänka på vilken barnvagn jag vill ha, det skjuter jag längre bort i framtiden just nu
  • Tess1979

Jag har börjat känna av fogarna nu. När jag är i farten många timmar så får jag väldigt ont i baken... Gör ont när jag står och ännu ondare då jag sitter, inte kul... Men för övrigt så mår jag bra. Har till och med klarat mig en hel dag utan Postafen, men sen mådde jag lite illa på kvällen dock.. Det var för att jag hade slut på pillren hemma som jag inte hade tagit någon, men nu har jag köpt på mig två nya askar och kommer nog att fortsätta att ta dom ett tag till innan jag törs prova igen att va utan. Jag hatar att må illa!

Nu är jag i v.14 (13+3), och har berättat för mina arbetskamrater på avdelningen att jag är gravid. Men jag har knappt träffat chefen än (bara en gång i förbifarten) och känner att jag måste berätta för henne snarast. Men jag är väldigt nervös får jag erkänna :-S Tror inte hon kommer att bli så glad...

• Tess1979

Jag fick en tid för igångsättning på BF+16. Natten innan dagen D så hade jag lite småvärkar och började sippra lite vatten. När jag kom till sjukhuset för igångsättningen så gick vattnet på första undersökningen och jag fick veta att jag redan var öppen 3 cm. Så från det att värkstimulerande droppet sattes på så tog det typ 9-10 timmar, krystade 30 min. Är jättenöjd med förlossningen och hoppas verkligen på att få en lika bra denna gång! (hoppas nästan på att få bli igångsatt igen...)

• Tess1979
    Tess1979 skrev 2011-12-11 10:50:29 följande:
    Jag fick en tid för igångsättning på BF+16. Natten innan dagen D så hade jag lite småvärkar och började sippra lite vatten. När jag kom till sjukhuset för igångsättningen så gick vattnet på första undersökningen och jag fick veta att jag redan var öppen 3 cm. Så från det att värkstimulerande droppet sattes på så tog det typ 9-10 timmar, krystade 30 min. Är jättenöjd med förlossningen och hoppas verkligen på att få en lika bra denna gång! (hoppas nästan på att få bli igångsatt igen...)
    Glömde skriva att hon vägde 4085 och var 52 lång
  • Tess1979

Min bebis har inte heller vänt sig än, den ligger i säte. Har bf 13 juni. Nästa vecka på torsdag ska jag till bm för nästa kontroll och hoppas verkligen att bebis vänt sig med huvudet neråt då! Annars skulle hon börja se efter en tid för vändningsförsök.....

• Tess1979

Jag lider också av värsta klådan under nattetid. Tre nätter i rad har jag rivit mig på armar och ben. Jag får se om jag ringer bm eller om jag står ut till på torsdag då jag har tid hos henne. Borde man inte ha klåda även dagtid om man skulle ha väldigt höga värden av gallsyra??

• Tess1979
    Bumman79 skrev 2012-05-23 20:31:20 följande:
    En fråga: imorse när jag vaknade å var kissnödig typ varannan timme så kändes det som att magen var hård å öm är det sammandragningar man har då? :P. Å blåsan gör ont...trots att man kissat ofta hela natten...

När jag gick på stan igår en kort bit fick jag som mensvärk långt ner i magen och det kändes som att det låste sig lite när jag gick så jag fick gå i snigelfart...och sätta mig och vila ofta. Är det oxå SD när det händer? Känns som att jag är den enda som inte har koll på det där med SD...
    Japp det är sammandragningar
  • Tess1979
    Lina007 skrev 2012-05-23 22:16:07 följande:
    Är det bara jag som får sammandragning, på sammandragning, på sammandragning?! Den ena hinner knappt lägga sig och jag andas igenom den förrän det är dags igen!

Ni som har barn sedan tidigare, har ni mått illa inför någon av era tidigare förlossningar? Jag vet inte om mitt illamående som jag haft (och fortfarande har) idag beror på hostmedicinen (Cocillana) jag måste ta innan läggdags eller om det beror på alla sd och att kroppen håller på att göra sig redo inför vad som komma skall.
    Jag tar också Cocillana, och den är nog boven till mitt illamående också har jag upptäckt. Roligt val man har; hosta eller må illa...
  • Tess1979

Jag har också varit till barnmorskan idag, på "slutbesiktning" som hon ville kalla det v.37+0 är jag idag. Allt kontrollerades och en sammanfattning av graviditeten skrevs också pratade vi om förlossningen. Blodtryck, hb och socker var bara bra. Mitt sf-mått hade dock inte ökat sen senast, så det blir en extrasväng till mvc om en vecka för att mäta igen. Har det inte ökat då så blir jag skickad på tillväxtultraljud. Men jag tror nog att den kommer att ha ökat Anledningen till att det inte ökat är nog för att jag tycker att magen sjunkit ner mer nu, och jag minns från förra graviditeten att magen växer på sig ganska mycket just de sista veckorna (så upplevde jag det då iaf ) Bebis är iaf fixerad nu!

• Tess1979

zenoble och Lina007: När födde ni ert första barn? Alltså gick ni övertid eller kom barnet före bf? Jag väntar mitt andra barn nu och gick 16 dagar övertid med första, det blev igångsättning för mig. Nu har jag 17 dagar kvar till bf och man undrar ju om man kommer att gå övertid den här gången också eller om bebis kanske kan titta ut lite tidigare denna gång när det är andra barnet Roligt att höra hur det blivit för andra!

• Tess1979
    LillSnurr82 skrev 2012-05-29 11:27:57 följande:
    Diarré , undra om det är ett tecken? Jag som annars ALLTID är hård i magen speciellt under graviditet när jag äter järntabletter. Vill minnas att jag fick tömma tarmen flera ggr innan det satte i gång med dottern...
    Samma här. Diarré idag... och är alltid annars hård i magen. Hoppas att det inte är ett tecken på att det är på g! Jag har bf den 13 juni och barnvakten (farmor) kommer hit först nästa måndag, så bebis får se till att stanna inne ett tag till!
  • Tess1979
    Lucian Caesar skrev 2012-05-30 10:16:00 följande:

16 dagar kvar!! Har ett väldigt tryck neråt idag, & ont i mina ljumskar speciellt den vänstra Rynkar på näsan
    Trodde ett tag igår att det kanske var dags, sambon blev nervös & stack iväg & tankade bilen utifall att Skrattande
    Men det var bara kroppen som spelade mig ett spratt... Hade typ värkar med bara 2 min mellanrum men det höll bara på i ca 30 min & dem gjorde inte så ont som "riktiga" värkar men visst börjader man hoppas på att dem skulle tillta i styrka... hahahaha ända gångerna i livet man längtar efter smärtan Glad Tog en powerwalk på kvällen med förhoppning om att det skulle skynda på nåt men det gjorde det ju inte!!
    Önskar varje gång jag går på toan att slemproppen ska ha gått så det känns som att det händer nåt men icke sa nicke.. Nån som vet ifall man kan ha börjat öppna sig fastän slemproppen inte gått? Surt med alla dessa förvärkar om dem inte gör nån nytta Rynkar på näsan

Nån mer än jag som ska föda i Varberg??   

Med mitt första barn så var jag öppen 3 cm när jag sattes igång 16 dagar över tid, och slemproppen gick aldrig för mig
  • Tess1979
    Lucian Caesar skrev 2012-05-30 18:01:33 följande:
    Jag fick hem dem blanketterna från fk idag, förstår inte heller meningen med att behöva krångla med dem när man redan är inne i systemet.. Har ju både vabbat, vart sjukskriven & gått på gravidpenning bara under detta året så varför skicka in uppgifter dem redan har?
    Funderar på att ringa dem imorn & fråga så man vet säkert, har inte tänkt att ta ut nån föräldrapenning förrän juli månad för jag ska ha semester i juni. annars känns det lite tajt att få hem dem blanketterna nu när jag bara har 2 veckor kvar på min graviditet & bara grav penning fram till tisdag.
    Jag blev gravid igen innan mitt första barn hunnit bli 1 år och 9 mån, vilket skulle innebära att jag skulle få samma sgi som jag hade med första barnet och slippa greja med massa papper på nytt. Ändå kom det papper på posten där jag skulle fylla i lön etc. Så jag fick ringa till fs-kassan och fråga varför dom skickat dom pappren till mig. Hon berättade att jag har lägst samma sgi som jag hade tidigare, men om man har fått löneförhöjning eller så sen senast så kan man ju ha rätt till ännu högre sgi denna gång. Jag sa att jag hade samma lön och slapp då skicka in pappren, hon gjorde en anteckning om det på sin dator.
    Lite irriterande, varför kunde dom inte skriva det på pappren då att man endast behövde fylla i om man fått högre lön...
  • Tess1979

9 dagar till bf. Nyss kom en del av slemproppen... börjar närma sig känner jag pulsen gick nog upp lite, blev lite nervös

• Tess1979

jahapp, då sitter man här med värkar då. v.38+5 idag. Igår kom en stor slemklump (slemproppen). I morse när jag klev upp från sängen kl 7 så gick vattnet. Har sipprat på bra sen dess. Kl 12 var vi inne på förlossningen och det togs ctg, har täta småvärkar. Men det var inte tillräckligt för att få stanna kvar så vi fick åka hem igen. Dom ville inte göra någon vaginal undersökning då det är större infektionsrisk då vattnet börjat gå. Nu har värkarna kommit igång mer och dom börjar kännas rätt mycket nu, aj aj... Värkarna varar i allt från 30 sek till 1 min 30 sek och kommer i intervall på mellan 5-8 min. Det är mitt andra barn kan jag tillägga igen. Någon som vet hur länge man törs vänta hemma? Hur långa ska värkarna vara och hur tätt ska dom komma för att komma ofta? Jag blev igångsatt förra gången och då kom värkarna snabbt och intensivt på en gång, sen fick jag epidural och kände inga mer värkar efter det. Så jag vet inte riktigt hur det ska vara när man är hemma med värkar...
    Törs jag släppa iväg min sambo och titta på Sverige-matchen på Råsunda måntro??... Det är väl 30 min därifrån och hem hit, och sen är det ytterligare 30 min in till förlossningen. Svårt att veta hur fort det här kan gå, eller hur länge det kan hålla på...

• Tess1979

Hej allesammans! Nu är jag tvåbarnsmamma!! Oliver kom kl. 21.01 den 5:e juni, och förlossningen gick bara bra! Med facit i hand skulle jag nog åkt in till förlossningen lite tidigare än vad jag gjorde, värkarna kom fortare och fortare... han var ute på 45 min efter att jag kom in på förlossningen Får försöka hitta tid till att skriva min förlossningsberättelse så småningom. Det har varit fullt upp denna första vecka, dottern har fått magsjuka också.... tur man har hjälp av barnens farmor! Har inte hunnit läsa här på tråden under veckan, men grattis till alla er som fått era guldklimpar och önskar er andra lycka till!

Svar på tråden Juni-barn