Inlägg från: Hemmamorsan |Visa alla inlägg
  • Hemmamorsan

Juni-barn

PojkarnasMamma85 skrev 2012-03-07 09:31:54 följande:
    Tack för era svar!
    Ja, det kan väl vara slemproppen...kom mer slem idag, dock väldigt lite men väldigt tjockt. Har fortsatt ont i magen...känns som rejäl mensvärk typ. Känner mig bara nojjig, det är nog ingen fara eftersom jag redan kollat det liksom. Bara att stå ut och se vad som händer. Är ju inte sammandragningar, eftersom jag upplevde någolunda samma "smärta" under tiden jag hade ctg och den visade inga sammandragningar alls. Men det är ju som sagt svårt att veta vad det onda beror på, om det är magen och tarmarna som krånglar eller om det är bebis.
    Hej..
    Vill bara säga att man kan ha väldigt kraftiga och sega flytningar som slem under graviditeten och det är absolut inte konstigt. Slemproppen brukar vara blodblandad. Och även den återbildas hela tiden så den kan gå under en längre tid. Men om du blöder skall du ju givetvis kontakta BB... Vil minnas att det är om det kommer mer blod en en krona skall det kollas upp. Du känner det säkert på dej! ;)
  • Hemmamorsan
    Uddabus skrev 2012-03-07 11:33:22 följande:
    Måste bara fråga hur många som tänker amma?
    Denna gången skall jag amma.
    Tyckte det var svårt med de första två.
    Jag var arton när jag fick första och tjugo med andra och kände mej inte särskilt bekväm med amningen skall jag erkänna.
    Kan tänka mej att det var det som gjorde att det aldrig blev riktigt bra.. så jag ammade de första i tre månader sen blev de tillägg.
    Sedan har det gått bättre och töserna ammade jag ända upp till året och den sista var 1 ½ innan jag slutade. Fungerade fint hela vägen.
    Så min plan e absolut att amma, nu när jag känner mej bekväm i det!
  • Hemmamorsan

Vi skrev ju om BB- packningen för några dagar sedan och nu läste jag om ett tips som jag själv skall nappa på. Nämligen en egen babykudde ,,, Såklart! Förstår inte varför jag inte tänkt på detta själv tidigare! =)

• Hemmamorsan
    Sweet life skrev 2012-03-09 08:34:07 följande:
    Nästa vecka hämtar vi vår nya (för oss) bil..

Vi bestämde oss till slut för en Toyota Avensis -10... Sambon hade en sån innan han skildes men var tvungen att byta då den vart för dyr. Men nu måste vi ha en för att få plats! Ska bli fantastiskt med en automat igen..
    En sån har vi!! Vi e jätte nöjda! Fast nu måste vi ha en till då denna blir för liten...=D Blir ju en familjemedlem nummer åtta nu!
  • Hemmamorsan
    Hemmamorsan skrev 2012-03-09 12:38:11 följande:
    En sån har vi!! Vi e jätte nöjda! Fast nu måste vi ha en till då denna blir för liten...=D Blir ju en familjemedlem nummer åtta nu!
    Ha ha NEJ! En Toyota Avensis Verso- har vi!! Läste fel =))
  • Hemmamorsan

Ullared har en del mammakläder.. d e rätt små i storleken dock men bätttre kvalite än Hm iaf. Topparna har hållt väldigt bra i tvätten. Måste passa på in bis kommer och köpa lite bra amningstoppar där.

• Hemmamorsan
    Cataleya skrev 2012-03-10 09:30:00 följande:
    Jag är öm mest hela tiden. Fast precis över naveln till höger över den, så har jag en punkt som är som en fingerspetts, som gör ömmar mer än magen. Vet inte varför det är så
    Ha! Har aldrig hört nån som har d så mer än jag! Precis en punkt på min vänstra sida på magen som är som en fingerspetts!! Urskum,.. ömt och kliar, Skumt.
  • Hemmamorsan
    JennieJ skrev 2012-03-10 18:15:12 följande:
    Tack tjejer för era svar :) är mest fundersam varför jag är så öm och uppblåst på morgonen och gärna massa magknip som går över efter en stund! Idag har jag en del sammandragningar som inte gör ont utan mer obehagliga och snart ska man på resturang och efter de bio och jag hoppas de släpper snart så man får en trevlig kväll ute :)
    Om det är längesedan man kissade som det kan bli nattetid är det ju lättare att bli öm i magen, Jag blir väldigt öm oxå om jag lyckats lägga mej för mkt på magen när jag sover.
  • Hemmamorsan
    Cataleya skrev 2012-03-11 17:14:46 följande:
    jag ska också ha i juni, 1:a juni, längtar ihjäl mig :) 
    Vi har oxå beräknad bf 1 juni!! =)
  • Hemmamorsan
    Dancia skrev 2012-03-11 01:27:39 följande:
    Febertermometer :), inotyol salva (den som varit bäst mot röda rumpor på mina barn), nässug (ifall barnet blir förkylt och inte kan äta på natten på grund av täppt näsa), koksaltlösning i såna små "pipar" (bebisars tårkanaler är väldigt trånga och det kan då samlas mycket gult "klägg" i ögonen så det tvättar man bort med sterilt vatten och rena bommulspads, därav koksaltlösningen då den är lätt att ta till, det kan även användas till att lösa upp nästäppa.
    Det var lite av det jag kom på på rak arm :).
    Håller med.. väldigt bra grejjer--- Nässugen e guld värd!! Möjligtvis skulle jag lägga till vetedynan. Inte så mkt för bebisens skull utan din egen. Såå härlig mot ömmande bröst och för eftervärkarna som kan vara ganska jobbiga!
  • Hemmamorsan
    Hemmamorsan skrev 2012-03-11 21:43:23 följande:
    Håller med.. väldigt bra grejjer--- Nässugen e guld värd!! Möjligtvis skulle jag lägga till vetedynan. Inte så mkt för bebisens skull utan din egen. Såå härlig mot ömmande bröst och för eftervärkarna som kan vara ganska jobbiga!
    Oj! - Var ju riktat till Elskling =)
  • Hemmamorsan
    AgnesGN skrev 2012-03-13 21:42:47 följande:
    Hej tjejer. Jag måste få berätta en nyhet. I onsdags, den 7 mars 2012 föddes mina två tvillingflickor med urakut kejsarsnitt i v. 25 + 3. Vi ligger inne på barn 4 i Umeå och flickorna mår, efter omständigheterna bra. De ligger i kuvös med CPAP. Här kommer vi stanna tills flickorna borde ha kommit, alltså mitten på juni, om allt går vägen vill säga. Elsa, heter storasyster som kom 19.23, hon väger nu 685 g och är 31 cm. Angelica är lillasyster och kom 19.24. Hon väger 735 g och är 34 cm lång. Vi hoppas allt kommer gå bra. Att kärlek kunde vara så stark... Anledningen till att de kom var att värkarbetet startade på onsdagsmorgonen och runt 12 åkte jag in på förlossningen. De försökte med värkhämmande dropp men runt 19 var krystvärkarna här. Eftersom tvilling 2 låg i säte var det snitt som gällde, och jag hade aldrig klarat av att sitta upp för att få bedövning utan att ettan ploppat ut så därför sövdes jag. Värkarbetet startade nog för tvilling etts moderkaka hade börjat lossna. Tur det, för hade den lossnat om jag inte varit på sjukhus så skulle våra hjärtan inte ha överlevt.

Hur är det med er då tjejer? Kramar från mig.
    Åhh!!! Grattis!!! Lycka till med dina fina flickor!! Kramar om =)
  • Hemmamorsan

Jag måste fråga er. Jag har läst om fördelarna rep nackdelarna med detta med barnets avnavling... Känner mej alldeles förvirrad av detta.
    Låter ju bäst med sen avnavling för min bebis men att donera blod med tidig avnavling känns ju som mer gynnande för forkning och för sjuka barn.. Hur tänker ni??

• Hemmamorsan

Ang Avnavling: jo, givetvis går ens egna barn först. Men jag har fått friska starka barn medan andra kanske inte får det. Men sen är det ju inte säkert att det går att använda blodet. Tycker det är väldigt svårt. Skall man skriva med sitt val i journalen eller hur gör ni?

• Hemmamorsan
    Dancia skrev 2012-03-15 22:23:48 följande:
    För mig är det ingen tvekan alls. Jag väljer mitt nyfödda barns hälsa framför forskning. Vid tidig avnavling går bebisen miste om ungeffär 50% av sin blodvolym. Det är en alldeles för stor blodförlust för att anses som ok egentligen. Min son blev tidigt avnavlad och han var väldigt slö många dagar efter förlossningen, åkte på gulsot som krävde sjukhusvård och solning i 2 dygn hans andra levnadsvecka. Hans händer och fötter var blåa i orimligt många dagar. Dottern fick sen avnavling eftersom jag då visste att jag hade ett val. Hon var mycket piggare efter förlossningen, hon fick ingen gulsot och hennes händer och fötter fick färg mycket tidigare än sonen.
    Eftersom studier visar att tidig avnavling ger järnbrist och att de hittat samband mellan adhd/damp och järnbrist vid födseln så tycker jag heller inte att det är en risk värd att ta.
    Här ska det skrivas in i min journal att det är sen avnavling som gäller och jag kommer be min kompis som ska vara extra stöd under förlossningen ha ordentlig koll på navelsträngen och klampningen.
    Tack för svar. Innan har jag inte behövt ta beslutet. Då detta inte var omdiskuterat med de tidigare.
    Hade inte hört nått för än sista dottern föddes och då fick vi en lapp på förlossningen om forskning..
    Men då fick vi ju bara läsa om fördelarna med den tidiga och hur de kunde använda blodet.
    Nu när jag läser mer förstår jag ju att det var synd att behöva ta det beslutet utan kunskapen och under värkarbetet. =Z. Men det klart det låter ju mkt bättre, minns ju att mina med haft gulsot och blå fingrar och tår.
    Visste inte att detta kunde ha med det att göra ens.
    Tack igen för svaret det hjälpte faktiskt! =)
  • Hemmamorsan
    PIO skrev 2012-03-15 21:11:26 följande:
    Har aldrig hört talas om avnavling så berätta gärna vad som menas med de? :)
    Hej Pio.

Ang AVNAVLING:

Jag är nog inte bäst på att svara på detta men gör ett försök.
    Avnavling är när man klipper navelsträngen. När jag väntade min dottern nu sist för två årsedan hade jag inte hört något om vare sig tidig eller sen avnavling utan fick ett papper om information att läsa på förlossningen där det stod hur oerhört värdefullt blodet är för forskning och för att hjälpa sjuka barn.
    Hade då ingen annan erfarenhet eller hört nackdelarna med detta och tidig avnavling hasr ju varit rutinerna innan nu var enda skillnaden ett blodprov på mej och det kunde jag ju ställa upp med.
    Sedan nu i efterhand har jag hört en hel del fördelar för bebisen i magen om den sena avnavlingen och att bebisen blir av med en stor del blod som den skulle kunna få nytta av om man klampar och klipper navelsträngen när den har pulserat färdigt.
    Jag bifogar en fil här där du kan läsa mer: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m36407096.html
    Finns även en facebook grupp om du söker på sen avnavling där står mkt att läsa om detta och även naturlig förlossning.
    Jag börjar mer och mer känna mej säker i vårt val, maken och jag satt och diskuterade detta igår. =)
  • Hemmamorsan

Herregud.. satte mej i bilen å körde 5 km för att köpa en räksmörgås klockan halv tio i kväll... cravings på hög nivå.

Svar på tråden Juni-barn