Inlägg från: stjärnfrukt |Visa alla inlägg
  • stjärnfrukt

Juni-barn

Aikotakara skrev 2011-12-15 17:56:13 följande:
    LillSnurr82: Tvärtom för mig faktiskt :O Fast jag är inte småbarnsförälder.. men min sexlust är sjukt hög just nu.

Någon mer som mår illa på morgonen? är v13+4 och jag börjar må illa efter en stund och måste verkligen få i mig mat.. ett päron eller något litet kan jag tugga i mig. Sen är det nästan borta och resten av dagen mår jag bara illa om jag håller på att bli hungrig. Det känns ju som att det borde försvinna snart.. inte skoj att varje morgon åka till bussen och tvingas tänka på andningen för att hålla nere kräket. Blurgh.

Jag har köpt lite kläder i olika storlekar. Mest bodys och byxor.. nån strumpa och mössa. Jag tänkte börja köpa lite varje månad. Kanske en lite dyrare sak varje månad tills bebisen kommer, så blir det inte lika panikartat och dyrt då :P Tex så tänkte jag köpa småsaker som en badbalja,  våtservetter, nappar osv nu.. Det känns som att det behövs så mycket. Svårt att komma på allt då detta är första gången.
     Om du vill ha lite tips så kan jag skriva en liten personlig lista över saker som jag tyckte var skönt att ha hemma när min dotter kom? Så kan du & andra fylla på allt eftersom Glad
  • stjärnfrukt

Herregud, det är inte sant, nu har tre, bebisar till fötts, TRE, bara en fick runt bf-dagen...därför är jag lite chockad, men glad. Så nu ska jag beställa fina filtar kanske blir en till min lilla bebis också Glad 

I förmidags åkte min sambo till Norge för att åka skidor, kommer hem natten till måndag, och på måndag ska jag ta tåget till skolan och skriva tenta, som jag troligtvis inte kommer klara, men man får väl alltid en ny chans... :(
    Som ni kanske minns så fick jag medicin utskriven för illamående, jag slutade spy men illamåendet fanns kvar, plus att jag fick sån fruktansvärd huvudvärk, typ som migrän fast lite annan karaktär, så nu har jag slutat med medicinen och huvudvärken är borta men får däremot inte behålla maten längre, så nu är jag ännu mer TRÖTT. Min sambo har fått göra nästan allt här hemma, men nu får jag klara allt själv. Laga mat, städa, diska, ta hand om dottern som fått hemska eksem som hon fått infektion i, så hon har ont och det kliar, men tar hon på det så början hon blöda och det varar ännu mer, så det är att smörja nästan hela tiden. Sen ska hunden ut på promenad, och 30julkort måste skrivas nu, samt 3skolarbetetn som ska in senast 20.  Pust!

Till råga på detta så har de hittat mögel på vår vind, och det regnar in i taket så jag ska byggarbetare här hela dagen i morgon (bank, bank hela tiden...) och tvättmaskinen har gått sönder så jag måste gå till gården brevid för att tvätta.

helt otroligt vad stark man är som på något vis får allt att fixa sig ändå Förvånad

• stjärnfrukt

Här är min personliga lista för "Bra-att-ha"-saker när bebisen kommer! (Nödvändigtvis i denna ordning!)

1.Babyskydd. Det är det allra, allra viktigaste tycker jag, så bebisen kommer hem tryggt (HAHA råkade skriva tryckt först, men det är ju motsatsen till vad man vill!), om ni inte har gång avstånd till bb vill säga Flört. Vi köpte ett då det ingick i paketet när vi köpte vagn, men vet många som hyrt och som tycker det var toppen, så kolla upp det, för när bebisen kan sitta utan stöd ska man helst byta till bilbarnstol. (Vår dotter var ca 4 eller 5 månader då vi bytte upp) 

2. Vagn. Jag mådde toppen efter förlossningen och var ute på promenad bara några dagar efter att dottern föddes. Plus att vi har hund och killen min var ju hemma 10dagar och sen var han tillbaka på jobbet, så då var jag ju tvungen att ta promenader varje dag. Det kan ju ta ett tag att få vagnen om man beställer, och det kan vara skönt att inte behöva åka runt och titta på begagnade vagnar när allt man vill göra är att mysa med bebis!

3. Filt, det rekommenderar jag er att ha med till bb redan. I olika storlekar så använder man filt. Har fem filtar som vi haft sen dottern föddes, och som fortfarande används, mest till dockor nu men iallafall, haha :)

4. Amningsbh om du tänkt prova att amma. Smidigt och gör hela processen lättare. Vet inte hur det är med er men jag var då inte van vid att dra upp tröjan och ut med brösten framför svärfar, så mina amningsbh:ar gjorde mig säkrare och behövde inte visa upp bröstvårtan allt för många gånger.

5. Lampa med dov-belysning. Även där pga av amningen, för bebis vill äta även på natten, och jag var ju tvungen att se min tutte och bebis, och fick då tända starka lampan, vilket inte var populärt hos någon av oss 3, haha, så tillslut fick tv:n vara på istället, men denna gång SKA jag ha en myslampa. Kanske kan vara bra vid flaskmatning också?

6. Kläder, mössa & strumpor. Vi hade bara några få plagg & köpte lite till när vi fick att det var en tjej. Kan ärligt säga att vi inte använde de grå och bruna plaggen så mkt, utan valde hellre de roligare plaggen sen :P

7. Utrustning till vagnen. Sommarbarn ska ju vi ha, och då tycker jag absolut att ni ska satsa på ett äkta fårskinnspäls att ha i vagnen, för de inte bara värmer vid kyla, utan blir även svalt vid värme.
    Som solskydd tyckte jag att mitt paraply var lite klumpigt så jag använde mest en tunn sjal som jag knöt så hängde ner istället, då fick hon skugga, men ändå luftigt. Sett många som har tjocka handdukar för och då känns det som det blir instängt för bebisen. Myggnät är måste för oss eftersom vi är mkt vid sjön där mygg & knott frodas. Regnskydd om ni tänkt vara ute på midsommar ;) Lovar att det känns skönt att ha detta avklarat!

8. Blöjor, våtservetter, skötbordsunderlägg (Antingen engångs, eller tjockare "madrass" med handduk) och små frottéhanddukar att torka all spya, dreggel, MJÖLK med :)

9. En burk vaselin, termometer, barnsalva bempathem eller något, Om bebisen ser lite torr ut, blir röd i rumpan m.m så är den jättebra.

10. Badbalja om du är utan badkar eller stort handfat & mjukaste handduk

Tror jag fått med det mesta, sen på listan när bebis blivit lite större är en babysitter att rekomendera och sist men inte minst en ordentlig nyckelknippa Flört

• stjärnfrukt

Yes, IKEA:s tvättlappar har vi med, köpte 1paket innan Nova föddes, sen blev det snabbt ett köpt till Glad.  
    Både regnskydd och myggnät hade jag faktiskt med någonstans i den tjocka texten...
    Det är ju rätt mkt som ska köpas så sängmobil m.m tycker jag kan vänta ett par veckor, skötväska hade vi oxå köpt innan, skiphop, 800:- men såå bra! Den har ett jättesmidigt fack för ett liggunderlag som man lätt kan torka av när man behöver byta blöja när man är på vift, fack anpassade så blöjor och flaskor får plats och man får lite "översyn" över vad man har i väskan, den spänner man skitlätt av och på vagnen också (med en hand).
    Finns säkert billigare alternativ, men gud vad den har underlättat för oss. Men jag tycker inte att det heller står på prio ett innan, för det är mkt pengar som går åt på babyskydd & vagn.

Sen så vill ju en del ha på en tunn overall när det är lite kyligare, vi själva hade både ett täcke och en filt som vi använde och inte det tjockaste tossorna.   Vi var ute väldigt mkt den sommaren och även på kvällarna och tyvärr fick vi inte uppleva så många ljumna sommarkvällar =/ 

Kom på en till sak, för mig blev det mkt gosa & amma i soffan eller sängen första tiden, och Nova ville bara sova när hon låg på mig, så en box av din favorit serie att ha på i bakgrunden ibland är inte helt fel. 

För övrigt ligger vi i här hemma också, om ni förstår vad jag menar Flört  Min kille säger att han vill passa på för sen när bebisen kommit kommer han inte våga ligga mer, haha! Blev gravid med Nova när jag åt p-piller och denna bebis blev till på första försöket, och FYRA personer vi känner har blivit gravida med spiral (tror dock det får bli det för mig ändå!) 

• stjärnfrukt

Vi ska nog också kolla faktiskt! Gjorde inte det första gången, och det är jag glad för det var en speciell känsla att få veta då. Men vi har vänner som gjort 3d/4d (??) och har så fina bilder och filmer på det och det är ju så häftigt, så det ska vi nog göra, det kommer ingen ny chans liksom, och så känns det lite mer praktiskt, för om vi får en pojke men min syster en flicka så kan vi ge dem massvis med kläder, men får vi en flicka så vill vi nog behålla dem själva och får vi en pojke ja då har vi inte många kläder alls, förutom de där tråkiga babyplaggen Flört

• stjärnfrukt

HAHAHA!!!
    Fick update från min kille att resan till Norge inte hade gått så bra, för han var åksjuk hela vägen!!!!! Förvånad
    Vad svarar man på det "När du varit åksjuk i 3månader är du välkommen tillbaka att gnälla" eller vaddå, Killar är bara sååå ynkliga, minsta snor i näsan och de är sängliggande och måste ha soppa Tungan ute

• stjärnfrukt

Fy idag är jag så ledsen. Måste få skriva av mig, för jag har gråtit massor & kanske har det med mina grav.hormoner och göra, jag vet inte. 

Imorse mådde jag väldigt illa så det blev bara en kort sväng med hunden. Så när lillans farmor kom för att hämta henne för de skulle gå bort till lillans gammelmormor så tänkte jag att jag och hunden kunde följa med en bit så vi kunde prata & hunden rastas lite extra. Min svärmor frågade direkt hur långt jag hade tänkt gå
    Jag: " jag vet inte riktigt, inte så långt eftersom jag måste passa på att plugga"
    Hon: "Jo det var ju liksom det som var tanken" Skitsurt!!! och det tar ca 40min att gå till novas gammelmormor så de skulle få en stund själva, om det var det som kändes viktigt, men dessutom så höll Nova på o somna så det avr inte direkt att de hade en konversation...

Då kände jag direkt att hon inte ville att vi skulle gå med. Men hon fick från start köra vagnen och så så det var inte alls så att jag "tog över" sen efter 5 min när vi kom till ica frågade hon IGEN hur långt har du tänkt gå egentligen.
    till vägen bara svarade jag, och blev såå ledsen! Varför tycker hon så illa om mig?! Jag försöker & försöker men hon vill verkligen inte ha med mig och göra känns det som. Jag bor långt ifrån min egna familj och vänner, och min sambo har inga syskon så jag känner lite extra att jag verkligen vill komma bra överens med hans mamma & pappa, och verkligen ha en relation med dem. 

Sen när jag går hem igen så kommer jag fram till skolan plus dagis och där ser jag två som släppte sina hundar lösa, och det första en av hundarna gör är att bajsa. Ägarna gör inget! 
    Just den delen av skogen tillhör skolan och dagis och VARJE dag springer det småttingar där som stoppar allt i munnen. Det står dessutom en STOR skylt om att det är förbjudet att rasta hundar där. 
    Jag säger självklart till dem, även om jag var ledsen, och de blev skit arga på mig och svor (!!!!) ch frågade om jag inte hade bättre saker för mig i mitt liv. 

Och det högg till direkt i hjärtat. Gick hem åt gråtandes, för just nu känns det som att ingen vill ha någonting med mig o längre och de jag vet som vill det bor långt bort :( 

• stjärnfrukt

Hejsan!

Tänk att det redan är v.17 för mig :) I förrgår fick jag bara en stark känsla av att det är en pojk i magen, och det roliga är att det är i samma vecka som jag kände "det är en flicka" när jag väntade min dotter. Ikväll blev jag spådd (dock av en som inte är legitimerad!) men hon sa att hon aldrig haft fel, och visst såg hon en pojke!

Så nu får vi se om det stämmer :)  

• stjärnfrukt

Hej tjejer, jag har rul den 12/1, längtar som en tok dit, vet dock inte vilken vecka jag är i då, kan inte räkna, har såå ont u huvudet plus att jag nog fått bihåleinflammation. Men det är såååå skönt att inte vara sängliggandes längre, utan orka stå och laga ordentligt med mat och leka med dottern och ta längre promenader med vovven, och dessutom träffa vänner sen när sambon kommer hem :D Har varit och snosat på en 3veckors bebis igår, och imorgon ska vi träffa en annan bebis som är 6 veckor MYSIGT! 

Vi har för övrigt bestämt oss för den nya cityselect :D Provkörde våra vänners igår, perfekt! Dyr men skit samma, kanske det finns på blocket om några månader, man vet ju aldrig!

och jjohansson, vi har exakt samma planer som ni, och det känns verkligen skönt! Vi ska äta plankstek här hemma och chokladfondue till efterrätt, MUMS! Frågan är bara vad man ska dricka för gott till, förslag någon?  

Nu ska jag laga spaghetti & köttfärsås + tzatsiki så maten står på bordet när älskling kommer hem, sen åker vi 3 och handlar!

Vill tipsa er om Lekmer.se jättebra sida med bra rea nu till den lilla bebben! 

• stjärnfrukt

Vi har tid för rul den 12, längtar så! Vi tänker ta reda på kön denna gång. Det var fantastiskt att få veta det på förlossningen förra gången, men denna gång vill vi så gärna göra 3d/4d ultraljud :) Då har vi fått uppleva båda :)
    Sedan känns det lite mer praktiskt (får man vara så tråkig och ta upp det?)

men vi har mycket kläder som är tjejiga, och nej, jag har inga problem med att låta en pojke ha rosa, lila men det känns inte rätt  att klä en pojk i de tjejigaste kläderna man kan hitta! Min syster ska ha barn innan, och får de en flicka och vi en pojk så vill jag kunna ge henne alla de tjejigaste kläderna.  Med dottern så var alla så intresserade av graviditeten och vi fick hur mkt saker som helst, både strax innan och efter att hon kom. Men denna gången är det knäpptyst (såå tråkigt!!!!!) och det känns som att det inte kommer bli en full garderob utan att behöva köpa själva, och de vill vi inte behöva tänka på sedan.  

Om det är en pojke eller flicka spelar som sagt ingen roll, men de som får veta under graviditet tycker att det är underbart att få veta, och lika så de som får veta vid förlossningen, ska bli kul att få vara med om bägge upplevelserna, som jag skrev tidigare.  

Jag känner bebis jättetydligt! Förra grav. Kunde killen min känna tydligt i v.21 så snart så får han nog göra det igen :) 

Svar på tråden Juni-barn