Här är min personliga lista för "Bra-att-ha"-saker när bebisen kommer! (Nödvändigtvis i denna ordning!)
1.Babyskydd. Det är det allra, allra viktigaste tycker jag, så bebisen kommer hem tryggt (HAHA råkade skriva tryckt först, men det är ju motsatsen till vad man vill!), om ni inte har gång avstånd till bb vill säga
. Vi köpte ett då det ingick i paketet när vi köpte vagn, men vet många som hyrt och som tycker det var toppen, så kolla upp det, för när bebisen kan sitta utan stöd ska man helst byta till bilbarnstol. (Vår dotter var ca 4 eller 5 månader då vi bytte upp)
2. Vagn. Jag mådde toppen efter förlossningen och var ute på promenad bara några dagar efter att dottern föddes. Plus att vi har hund och killen min var ju hemma 10dagar och sen var han tillbaka på jobbet, så då var jag ju tvungen att ta promenader varje dag. Det kan ju ta ett tag att få vagnen om man beställer, och det kan vara skönt att inte behöva åka runt och titta på begagnade vagnar när allt man vill göra är att mysa med bebis!
3. Filt, det rekommenderar jag er att ha med till bb redan. I olika storlekar så använder man filt. Har fem filtar som vi haft sen dottern föddes, och som fortfarande används, mest till dockor nu men iallafall, haha :)
4. Amningsbh om du tänkt prova att amma. Smidigt och gör hela processen lättare. Vet inte hur det är med er men jag var då inte van vid att dra upp tröjan och ut med brösten framför svärfar, så mina amningsbh:ar gjorde mig säkrare och behövde inte visa upp bröstvårtan allt för många gånger.
5. Lampa med dov-belysning. Även där pga av amningen, för bebis vill äta även på natten, och jag var ju tvungen att se min tutte och bebis, och fick då tända starka lampan, vilket inte var populärt hos någon av oss 3, haha, så tillslut fick tv:n vara på istället, men denna gång SKA jag ha en myslampa. Kanske kan vara bra vid flaskmatning också?
6. Kläder, mössa & strumpor. Vi hade bara några få plagg & köpte lite till när vi fick att det var en tjej. Kan ärligt säga att vi inte använde de grå och bruna plaggen så mkt, utan valde hellre de roligare plaggen sen :P
7. Utrustning till vagnen. Sommarbarn ska ju vi ha, och då tycker jag absolut att ni ska satsa på ett äkta fårskinnspäls att ha i vagnen, för de inte bara värmer vid kyla, utan blir även svalt vid värme.
Som solskydd tyckte jag att mitt paraply var lite klumpigt så jag använde mest en tunn sjal som jag knöt så hängde ner istället, då fick hon skugga, men ändå luftigt. Sett många som har tjocka handdukar för och då känns det som det blir instängt för bebisen. Myggnät är måste för oss eftersom vi är mkt vid sjön där mygg & knott frodas. Regnskydd om ni tänkt vara ute på midsommar ;) Lovar att det känns skönt att ha detta avklarat!
8. Blöjor, våtservetter, skötbordsunderlägg (Antingen engångs, eller tjockare "madrass" med handduk) och små frottéhanddukar att torka all spya, dreggel, MJÖLK med :)
9. En burk vaselin, termometer, barnsalva bempathem eller något, Om bebisen ser lite torr ut, blir röd i rumpan m.m så är den jättebra.
10. Badbalja om du är utan badkar eller stort handfat & mjukaste handduk
Tror jag fått med det mesta, sen på listan när bebis blivit lite större är en babysitter att rekomendera och sist men inte minst en ordentlig nyckelknippa