• Dancia

Juni-barn

Essence skrev 2012-05-11 19:13:30 följande:
    Jag kan inte tänka klart, och fick totalpanik idag. Hur faaan ska jag klara av att vara hemma med en bebis och en femåring när mannen ska börja jobba igen?! Hur tar man hand om två barn själv om dagarna? Tänk om jag sitter och ammar, och femåringen behöver hjälp med något, typ sitter på toa och behöver hjälp med att torka?! 

Ja på nåt sätt lyckas man trots allt få det att gå ihop :). Själv tycker jag det är väldigt lätt med två barn, däremot kunde det vara lite knepigt i början när sonen bara var 1,5 när lillasyster kom. Nu är de 4 och 2,5 och det känns som att det kommer bli mycket lättare med en bebis denna gången. I den åldern kan de vänta en liten stund om det skulle behövas :).
  • Dancia
    LillSnurr82 skrev 2012-05-11 20:14:03 följande:
    Åh sög inte så där, min dotter kommer vara 1,5 år när liten kommer.. Hoppas det går bra ändå :) Usch i 2 dagar har magen vart stenhård med en tryckande känsla ner. Hoppas INTE liten tänker komma nu.. Minst en vecka måste hon/han stanna..

Haha, nej men det var bara lite knepigt ibland :). Jag ser ändå många fördelar med att ha fått dem tätt :). De leker väldigt bra tillsammans och vill aldrig vara utan varandra :). Det var mest den allra första tiden när lillasyster var en liten bebis som kunde vara lite svårare än när man fick första barnet.

Vilken vecka är du i nu? Hoppas din bebis vill stanna någon vecka till iaf :).

Jag har känt ett jobbigt tryck neråt varje gång förvärkarna kommer de senaste dagarna och de kommer ofta. Dock tror jag inte det är på G för mig på några veckor ändå eftersom jag trodde att dottern skulle komma tidigt p.g.a mycket förvärkar och ändå kom hon inte förrän 5 dagar innan BF och jag är bara i vecka 33+5. Men hoppas iaf att jag får lite tidigare eftersom man inte vill gå med dessa smärtor speciellt länge till :(. Vi verkar vara många i denna tråden som har mycket förvärkar/molvärk och tryckkänsla. Då är vi iaf många som förstår varandra :).
  • Dancia

Missförstånd: ja det låter som att bebisen håller på att böka sig neråt och fixera sig. När min bebis vrider och trycker sig neråt nu vilket brukar vara väldigt mycket på kvällarna så gör det riktigt ont. Tror att även foglossningen gör att det känns ännu värre, speciellt vid/bakom blygdbenet.

• Dancia

Tre flickor: ja det kan ju verkligen hända när som helst :). Jag längtar verkligen till om 3 veckor när jag också räknas som fullgången och bebis får komma ut när den vill :D.

Undrar också hur det går för baby1112 :)

• Dancia

Jag tror ändå på att sex har mer eller mindre effekt :). Men då är det inte bara sperman som påverkar utan även oxytocinet som frigörs vid beröring. Det krävs ju då så klart att man njuter av sexet och det är det inte alla som gör i slutet av graviditeten, speciellt om man har sex mest för att få igång förlossningen. Så det är olika förutsättningar som avgör om det funkar eller ej :).

• Dancia

Någon mer än jag som har en bebis i magen vars leder knakar så det knäpper högt? Det är himla lustigt att man kan "höra" sin bebis redan innan den tittar ut :). När jag väntade sonen så hörde jag aldrig några knäppande ljud i magen, och heller inte när han hade kommit ut. När jag väntade dottern hörde jag mycket knäppande när hon rörde sig och hennes leder hade fortfarande lätt för att knaka när hon kommit ut. Minstingen i magen knakar och knäpper när hon rör sig mycket också, speciellt så här på kvällarna när hon rör sig och bökar som mest :).

• Dancia
    Baby1112 skrev 2012-05-14 09:10:12 följande:
    Någon som öppnat sig flera cm utan att känna av/fatta det?

Har haft kraftiga sammandragningar till och från hela helgen, med förvärkar in emellan. Men de avtar alltid efter ett par timmar. Idag trycker det nedåt så det känns som att bebis snart är ute...

Slemmisen har ju gått redan. Likadant med dottern. Men då kom en blödning som gjorde att jag fattade att det var på g innan det var "för sent". Hon kom ändå snabbt...

Är livrädd att gå hemma och öppna mig i smyg och sen inte hinna in... :(

Eftersom din dotter kom väldigt snabbt så tycker jag att du borde ringa din BM och be henne göra en gynundersökning för att se om det hänt nåt. Förstår att du är rädd att det ska gå väldigt fort annars. Speciellt när man ska hinna fixa barnvakt och allt.
  • Dancia
    Havsjungfrun skrev 2012-05-14 11:04:32 följande:
    Åh, har en riktigt må illa-dag Tänk vad underbart när bebisen är ute och illamåendet försvinner!!!

Håller verkligen med dig till 100%!
  • Dancia

Pepita: åh vad roligt! Stort grattis!!! Vilket fint namn ni valt till dottern :).

MarieG81: grattis till husförsäljningen! Förstår att det är en stor lättnad :).

• Dancia
    UnderbaraPojke skrev 2012-05-14 22:57:20 följande:
    Pepita: stort grattis ;)

Usch,håller på att dööö av nervositet !! ska in på TUL i morgon pga misstankar om för mkt fostervatten då mitt sf mått ökat tre cm på tio dagar ;/ hon sa åt mig att packa väskan för om deras misstankar stämmer sätter dem igång mig i morgon .... Knappt nervös man e juuuuuh.

Hur lång tid efter man blivit igångsatt får man bebis typ??

Oj, förstår att det blev nervöst, men om det stämmer har du också bebis inom ett par dagar :). Tyvärr går det inte att uppskatta hur lång tid en förlossning tar efter en igångsättning. Det är väldigt individuellt. Men det är väl allt ifrån några timmar till ett par dygn beroende på hur mogen kroppen är vid igångsättningen. Lycka till imorgon! Hoppas du kan uppdatera oss om det nu blir igångsättning så vi får veta hur det gått oavsett :).
Svar på tråden Juni-barn