• Dancia

Juni-barn

Zvartaliljan: förstår att det känns jättejobbigt när du inte kan hålla dina barn :(. Men vad skönt att du äntligen ska få hålla och amma lillebror.

• Dancia

58 dagar kvar här med :). Hoppas på någon vecka tidigare då jag fött båda mina barn innan BF. Men man vet aldrig så jag försöker ändå ställa in mig på BF-datumet :).

Idag har jag handlat pyttesmå blöjor, känns konstigt att gå tillbaka till storlek 1 när man fortfarande köper storlek 6 som barnen har på natten :). Så snart ska jag göra iordning skötbordet lite tänkte jag :). Köpte även purelan salva och bröstvårtsskydd in för amningen på barnens hus. Nu är det inte mycket kvar att införskaffa innan bebis kan komma :).

• Dancia
    Bumman79 skrev 2012-04-27 23:56:44 följande:
    En dum fråga men hur ska ni bädda liggvagnen i sommar? Det lär ju inte behövas ett tjockt täcke iaf räcker det med ett lakan å sen en tunn filt över?

Vädret är ju väldigt växlande under sommaren så jag har köpt täcke och kudde till vagnen med bäddset. De lite kallare dagarna/kvällarna kommer jag använda täcke och varma dagar tar jag bort täcket och kanske bara använder påslakanet till täcket eller någon tunn filt.
  • Dancia
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-04-28 13:25:59 följande:
    Hur stor är slemproppen? Hur vet man att det är den som släppt eller att det är en del av den som släppt?

Slemmiga flytningar har jag ju från och till och har haft länge, men nu när jag gick på toa fastnade det som en rejäl tjock slemklump som täckte hela tumnageln typ och nu (inbillning eller inte) börjar jag få lite molvärk. Jag vet ju att det kan ta flera veckor från att slemproppen lossnat till förlossningen startar, men tycker det skulle vara intressant att veta om detta var en del av slemproppen eller inte. Någon som vet?

Jag har hört om vissa som sagt att deras slempropp gått i bitar och sett ut som du beskriver det. Så det kan mycket väl vara en del av slemproppen. Det är nog jättesvårt att avgöra eftersom man kan ha väldigt konstiga flytningar också. Jag fick se en släktings slempropp påskhelgen och den var rejält tjock, ungeffär som en femkrona + blodblandad. Hon var då i vecka 36+5 och har inte fött än.
  • Dancia

Jag har också hört att fårskinn är suveränt eftersom det håller rätt temperatur i alla väder. Men jag undrar hur man rengör den om bebisen spyr på den eller bajsar igenom...man kan väl inte tvätta den i maskin?

• Dancia
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-04-28 16:21:39 följande:
    Molvärken tilltog, vilade/halvsov en stund men det blev värre. Tog Alvedon och en varm dusch nyss och ligger nu på soffan och det har inte blivit bättre än. Hoppas det ger sig snart.

Usch...vet hur jobbigt det är :(. Gör så ont och riktigt jobbigt när det inte släpper med alvedon och värme :(.
  • Dancia
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-04-28 16:21:39 följande:
    Molvärken tilltog, vilade/halvsov en stund men det blev värre. Tog Alvedon och en varm dusch nyss och ligger nu på soffan och det har inte blivit bättre än. Hoppas det ger sig snart.

Glömde fråga, har du några sammandragningar? Kommer det mer och mer så borde du kanske åka in och kolla?
  • Dancia

Vad skönt att du mår bättre. Jobbigt att din lille kille fortfarande ligger på intensiven men det är positivt att du får vara nära honom nu och vara delaktig och det är ju verkligen jättebra att han får mat av dig :). Tänker på er och hoppas att gulsoten vill ge med sig och att hans blodvärde blir bättre snart.

• Dancia

Ensortsmamma: jag äter en decilliter (stavning?) Havregeyn varje kväll och det hjälper mot halsbrännan, dessutom har det blivit lite av en dille för mig nu, älskar smaken och konsistensen :). Havregryn innehåller dessutom fibrer och mineraler, bland annat järn så det är extra bra nu när man är gravid :).

• Dancia

Det verkar som att jag har börjat svullna trots att jag inte lagt på mig något vatten med mina 2 första barn. Jag har alltid märken överallt och tofflorna känns väldigt trånga mot eftermiddan/kvällen. Fick ta av mig ringarna igår då även fingrarna svullnat. Dessutom känner jag mig varm helatien och är dyblöt på nätterna av svettningar.

Svar på tråden Juni-barn