Inlägg från: Havsjungfrun |Visa alla inlägg
  • Havsjungfrun

Juni-barn

Började jobba halvtid idag. Har varit sjukskriven ett par veckor p.g.a. en helt ohållbar arbetssituation. Ska jobba eftermiddagar eftersom förmiddagarna är värdelösa. Snacka om att jag blev förvånad och arg när det visade sig att min rektor inte planerat stödåtgärder för att åtgärda situationen, vilket han lovade dagen efter jag gick hem. Med bebis i magen och blödningar tänker jag minsan inte bara köra på som vanligt utan det måste till en förändring. Jobbigt att behöva strida för detta också...

• Havsjungfrun
    fröken01 skrev 2011-11-07 20:47:45 följande:
    Havsjungfrun, vad jobbar du som?
    Lärare i en 5:a.
    Dancia skrev 2011-11-07 22:09:09 följande:
    Hej tjejer!

Vad roligt att det är några som haft nytta av mitt tips om piggelin :).

Själv har jag något tråkigt att berätta. Behöver verkligen skriva av mig lite :(. Igår skulle vi åka till barnens farfar och vi hade packat färdigt och klätt på barnen då mannen plötsligt började känna sig yr och se dubbelt. Jag som var illamående skulle egentligen sitta bredvid men jag fick istället köra eftersom han inte kunde se ordentligt alls. På vägen in mot Helsingborg så ringde min man 1177 för att fråga vad det kunde vara för något och de sa till oss att åka in till akuten direkt då det kunde röra sig om en stroke.

Barnens farfar kom och hämtade dem så jag kunde vara med min man på akuten i lugn och ro. Vi fick vänta i många timmar och det gjordes många kontroller och blodprover och även en skiktröntgen som inte visade någonting. Min man kunde knappt gå eftersom han inte kunde se ordentligt alls. Han beskrev det som en riktigt rejäl och obehaglig fylla (och han hade inte druckit en droppe).

När det började närma sig kvällen bestämde sig läkarna att hålla kvar honom över natten och hålla noga koll på honom varannan timme. Så jag fick åka hem med barnen utan min man :(. Väl hemma kl 20.00 kom jag på att jag inte ätit sedan frukosten och så fort jag fick barnen i säng började jag spy och spydde fram till 12 på natten. ALDRIG mer tom mage säger jag bara :(.  

Idag har jag fått hjälp av en vän som kom med frukost och höll mig sällskap i några timmar. Har varit så orolig och är fortfarande. De hittar inte felet och min man väntar nu på att få göra ryggmärgsprov och magnetröntgen. De är ganska säkra på att det sitter något i hjärnan som inte ska vara där, ett virus, en inflammation eller i värsta fall en cysta eller tumör.

Vi vet inte alls hur allvarligt detta är, om han kommer få tillbaka sin syn eller bli bra, eller när han får komma hem. Så här sitter jag nu hemma med 2 barn, gravid, illamående till tusen och uppror i magen av all oro. Jag hoppas verkligen att han får hjälp och blir frisk från detta och snart får komma hem till oss.

Kändes skönt att få ventilera sig lite. Tack för att denna tråden finns :).
    Kram på er               
    Hoppas verkligen att de hittar felet snart och kan hjälpa honom. Tänker på er! Kram 
  • Havsjungfrun
    fröken01 skrev 2011-11-08 11:23:29 följande:
    Sjöjungfrun, jag har en förskoleklass denna termin. Täcker 65 % och så 35 % fritids. Känns väldigt tufft! Har förstått att det är väldigt svårt att få gravidpenning som lärare, men elevassistenter får nästan alltid det.
    Förstår jag. Nästan på omöjligt tror jag. Min bm tycker dock att jag ska söka p.g.a. min arbetssituation. Hoppas dock på att den blivit bättre tills dess. Elevassistenter borde ju bara få beroende på vad de arbetar med för barn. Många av dem har ju inget eg. tungt jobb. Kan tycka att hårt stress borde värderas lika högt som tunga lyft.
  • Havsjungfrun
    Uddabus skrev 2011-11-08 13:38:51 följande:
    Jag tänkte göra fransk fiskgratäng med potatismos idag.... Så sugen på det o har varit jättelänge...

Du kan ju strimla o steka, creme fraice, kryddor efter tycke o smak, svampsoja, fond av något slag.
    Bacon brukar vara super gott till kyckling...
    Åh, vad gott! Ska nog planera in en fiskgratäng i helgen :)
  • Havsjungfrun
    fröken01 skrev 2011-11-08 20:56:05 följande:
    Vad konstigt jag skrev, blev bara nyfiken på hur din arbetssituation ser ut?
    Har en klass på 18 elever som startade med att bränna ut läraren i åk. 1. Efter en massa vikarier i åk. 2 fick de en lärare och en elevassistent i åk. 3 och då funkade det bra. När jag tog över dem i åk. 4 fick inte assistenten vara kvar. Sedan dess har situationen bara blivit värre och värre. Har fyra utåtagerande elever och dessa plus några till har svårt med koncentrationen. Har också några som ifrågasätter allt som ska göras. Mycket påfrestande.
  • Havsjungfrun
    Pinkflower880 skrev 2011-11-08 21:31:14 följande:
    Fy vad jobbigt!

Beundrar alla som jobbar som lärare. Har verkligen inte det tålamodet. Skulle få panik av utåtagerande och okoncentrerade barn. Även om man säkert får en hel del tillbaka också...
    Men mitt tålamod är inte alls gjort för sånt...

Men att vara lärare borde ändå klassas som stressigt, och det borde vara lättare att få gravidpenning.
    Ja, det är ju inte direkt så att man kan ta en paus och gå och kissa när som helst. När jag fick en blödning (trodde att jag fått missfall) kunde jag inte ens gå ifrån men gott samvete då en kille fått en boll i huvudet och var jätteledsen...
  • Havsjungfrun
    Gullgrodan skrev 2011-11-09 05:15:08 följande:
    kan ej sova vul idag
    Håller tummarna! Kram
  • Havsjungfrun

Tycker så synd om er som har dessa krångliga män till barnafäder. Barn ska ju skpas av kärlek. Jag hoppas att de kommer till insikt innan det är helt kört för dem!

• Havsjungfrun
    JennieJ skrev 2011-11-09 14:24:59 följande:
    Idaelin0406 tack ja äntligen kan man slappna av lite och alla symtom känns så värda att ha för tillfället. Min man grät under ultraljudet av lycka och han går som på rosa moln man kan inte låta bli att skratta åt honom lite.
    Härligt! Hjärta
    lycka 4 skrev 2011-11-09 15:47:22 följande:
    Jag fick ett sug efter lussekatter så jag har just bakat en mega sats =)
    Åh, vad sugen jag blev Glad
  • Havsjungfrun
    Dullidutt skrev 2011-11-10 08:46:17 följande:
    Tänk på att vara försiktiga med ytterkläder till barn om ni åker till Ullared. En del av deras "bra" overaller håller varken kylan eller vatten borta, och då får man ju köpa nytt. Jag köpte regnkläder där som läckte in i alla sömmar. Men vanliga kläder är väldigt prisvärda där!
    De fleecefodrade regnkläderna är i alla fall bra!
    Sweet life skrev 2011-11-10 08:49:05 följande:
    Nu har jag bestämt mig. Jag behåller det här barnet oavsett om jag har han med mig eller inte... Så jag lär ju börja leta bostad nu då....Min åsikt är att man får vad man betalar för... Jag har redan bestämt vad jag ska ha för vagn, men jag kommer troligtvis inte köpa den ny då andrahandsmarknaden är sååå stor och det finns nästan nya vagnar för en bråkdel av nypriset...
    Heja dig!!!! Kram
    PIO skrev 2011-11-10 06:01:46 följande:
    Jisses amalia! Har knappt sovit inatt. O när ja väl somnat kommer vår 5 åring in o lägger sej mellan oss. Blir trångt som fasen men ja lyckas tillslut somna om. Vaknar strax efter tre igen av att sonen kissat i sängen. Gaah upp o byta lakan, duscha av sonen o sen ett nytt försök att sova. Men nej! Sonen vägrar utan är vaken tills pappas klocka ringer o dom har nyss åkt till dagis o jobb. Här ligger jag... Illamående som f----n o då spyr hunden! Bläää!!! Herregud när ska detta ta slut. Hahahaha nu ska ja försöka sova en stund sen kl 11 idag ska vi iväg på info samtal om kuben. Hoppas att ni andra vaknar pigga o glada idag :)
    Åh fy, vilken natt! Tyckte att min inte varit så bra men den låter ju som en drömnatt i jämnförelse.
    Hade bl.a. så himla ont i magsäcken, halsbränna antar jag, så det tog lång tid att somna. Någon som har något bra tips mot halsbrännan? Får icke i min Gaviscon som jag knaprat de andra graviditeterna då den smakar så dåligt. Samarin mådde jag superilla av. Vad göra?

Svar på tråden Juni-barn