• Dancia

Juni-barn

fyrklöver81 skrev 2012-06-08 09:53:02 följande:
    Hej alla igen! Ni som är förstfödorskor kan skippa läsa detta långa tråkiga inlägg! =)

Ni som har mindre syskon hemma , hur gör ni med vagn?

Vi har köpt en stor jäkla dubbelvagn, ser ut som ett monster, men verkar mycket bekväm, hur som så funderar jag att även göra om dotterns emmaljunga till en liggvagn igen och sätta ståbräda på så man har en mindre vagn när man är ensam med bebis och en större när bägge barnen är med.

Sen har vi även en paraplysulky till dottern.

Är ju även lite känsligt att ta dotterns vagn hon är 2år och 3månader och förstår mkt väl att en lillebror är på väg och är mer sotis än vanligt och vill ligga i lillebrors spjälsäng osv...

Storebror är 4 år och storasyster blir 3 i september så jag har bara köpt en enkelvagn med ståbräda som storasyster kan få stå på ibland om hon blir trött i benen. När jag fick dottern så var sonen 17 månader, alltså nästan 1,5 år och jag provade 2 olika syskonvagnar och tyckte det var jättebökigt. Storebror tröttnade ändå ganska snabbt på vagn och tyckte det var superkul med ståbrädan så jag kunde göra mig av med syskonvagnarna rätt snabbt :). Mitt råd är att prova dig fram och se om det behövs eller inte. Jag tycker det är så olika från familj till familj om man behöver det eller inte, t.ex. om man går väldigt långa eller bara korta promenader med alla barnen, om man har nära till förskola, affär m.m :)
  • Dancia
    fyrklöver81 skrev 2012-06-08 09:56:26 följande:
    Usch Dancia det låter verkligen inget vidare.

Men jag hoppas du blir igångsatt då om det är det du vill. Säg att du mår mycket psyksikt dåligt och har panikångest mm mm det är alltid bra att späda på lite extra, men det behövs väl inte i ditt fall! =(

Hoppas tappen mognar eller att du får igångsättning!!!!!!!!!!!!! 

Tack :), jag hoppas först och främst på att de kan utföra en hinnsvepning och se om det kan komma igång av sig själv för jag vill helst inte behöva värkstimulerande dropp denna förlossningen. Men om det inte går så föredrar jag en igångsättning istället för att gå gravid flera veckor till för jag vet inte hur många dagar till min kropp och psyke klarar av som gravid :(.
  • Dancia
    Elvis Mamma skrev 2012-06-08 10:47:18 följande:
    Fick precis en chock! Min struma läkare ringde å på grund av mitt skyhöga T4 värde så måste jag bli igångsatt idag! Skulle egentligen in för bedömning och hinnsvepning på måndag men nu blev det bråttom. Bara packa ihop å åka. Jag är så nervös å rädd så jag skakar!

Oj vilken chock! Förstår att du blir nervös men fokusera på att du äntligen ska få träffa lilla bebisen som legat i magen så länge nu :). Lycka till! Ska bli roligt att höra uppdatering sen när du fått :).
  • Dancia
    mycketsaft skrev 2012-06-08 18:29:56 följande:
    Hej alla, i onsdags på BF föddes vår lilla dotter. Hon vägde 3770 och var 50 cm. Förlossningen gick supersnabbt så jag hann inte få bedövning men annars gick det bra :)

Grattis till lilla tjejen! :)
  • Dancia

Mina värsta farhågor besannades igår kväll. Vi har åkt på magsjuka!! Och detta mitt i allt med järndropp och inbokat besök för hinnsvepning och bedömning av igångsättning på måndag :(. Jag orkar absolut inte gå gravid mer men jag vill absolut inte föda när vi är sjuka eller fortfarande smittobärare här hemma. Jag har inte blivit dålig än men det känns som att det är på gång, och detta i samband med att förvärkarna ökat enormt under dagen :(.

• Dancia
    Elvis Mamma skrev 2012-06-10 06:04:41 följande:
    03.31 föddes äntligen våran Enya efter en dramatisk igångsättning som slutade med akut snitt men allting har gått jättebra å det är en pigg liten tjej på 2945 gram och 48 lång

Stort grattis!!! :).
  • Dancia

Här har det verkligen varit en riktigt jobbig helg. Både psykiskt och fysiskt. Gårdagen fick jag ägna mig åt att hålla koll på dottern som inte fick behålla någon vätska alls. Till slut var hon alldeles blek i ansiktet och hålig i ögonen så hon blev nog en aning uttorkad. Efter 30 timmars kräkande började hon äntligen bli lite bättre och inatt och nu på morgonen har hon tack och lov fått i sig en massa vätska och behålla det. Mitt i allt detta hade jag minst två förvärkar i halvtimmen och detta i samband med en väldigt kraftig magkatarr och halsbränna och hjärtklappningar som hette duga. Än så länge har både jag och mannen klarat oss *peppar peppar*. I kretsen häromkring så är det bara barn som blivit dåliga, så jag hoppas innerligt att det blir så här också så detta är över fort. Blir bara så arg över att det ska gå sånt här ski t så sent som i Juni månad och just nu när jag ska föda precis vilken dag som helst, kunde nog inte bli värre timing :(.

• Dancia
    LillaGrynet skrev 2012-06-10 14:51:41 följande:
    Hej tjejer! Nu är jag påväg upp till förlossningen för att sättas igång kl.15. Var uppe kl.10.30 pga klåda och att jag inte sover på nätterna. Dem körde ctg och tog blodtryck 90/60 vilket var lite för lågt. Glatta hinnor. C-x utpl.50%. Öppen 1 cm. Så det gick snabbt för läkaren att ta det beslutet. Åkte från förlossning kl12 hem äta å vila å lämna sonen till B-vakt. Så nu är det en smärtsamma timmar framöver troligtvis Är dö nervös..

Stort lycka till! Ja man blir nog lite nervös när man ska sättas igång så, men du verkar ju ha bra förutsättningar för att det ska gå smidigt till eftersom cervix redan är hälften utplånad och öppen 1 cm :).
Svar på tråden Juni-barn