• emma78

Juni-barn

godmorgon på er!
    Måste få ett råd.....har ju förstått att det är många som har legat i influensa denna vinter...nu har turen kommit till mig:(( jag är dock inte sängliggande men har en hosta from hell!!VILKEN HOSTMEDICIN KAN MAN ANVÄNDA?? Jag tål inte cucsilliana (eller vad den heter) och jag känner inte att jag behöver gå till läkare,så jag vill ha en receptfri!
    Nu har iaf foglossningen börjat ge sig liite....kan iaf sova bättre på nätterna (utom när jag hostar då)
    Till er som har åderbrock i underlivet: jag hade det i min förra graviditet och då la jag is i en påse och höll mot åderbrocket på kvällen när jag gick och la mig,såååå skönt!!

• emma78

Glukosbelastning avklarad!
    Har aldrig gjort den tidigare...men denna gång slapp jag inte undan:) Tyckte faktiskt inte att det var så farligt.....jobbigast var att sitta på vårdcentralen,HUNGRIG som attan i 2 timmar!!Men värdet var bra,låg på 7!
    Hittade en skötväska när jag gick en runda på stan:) Igentligen ingen "riktig" skötväska utan en "bike"väska (tror jag det kallas) inne på stadium i exakt de färger som finns i vagnen! kostade bara 100 kr men idag var det ju nån medlemsdag så vi fick 25%:)) 74 kr för en skötväska kan man inte gnälla på!!

Här har nedtrappningen börjat på riktigt.....den yngste sonen slutade på fritids i går och själv har jag bara 7 arbetspass kvar!!Har inte fått grav.penningen beviljad men jag kommer att gå hem oavsett! Antingen så sjukskrivs jag eller så tar jag ut min semester för jag ORKAR verkligen inte jobba längre!!!  Så på ett eller annat sätt löser det sig!     

• emma78

hej på er!
    Ang.FK så har jag en liten fråga som ni kanske kan hjälpa mig med.....Jag har från och med idag fått en löneökning som är inskickad till FK av min chef,kommer min föräldrapenning att baseras på den nya lönen??någon sa till mig att det är inkomsten de senaste 6 månaderna som räknas,men då har jag ju löneförhandlat helt i onödan!Vill ju ha en bra föraldrapenning...!!Jag har fast anställning sen flera år tillbaka,och ha det senaste året arbetat med chefsposititon  och det är på med den anställningen jag lyckats få upp lönen rejält nu innan jag ska gå hem! Någon som vet hur det funkar?

• emma78

Här  har vi varit hos BM idag:))Alla värden kanon bra! SF måttet 31!!! hade vuxit 5 cm sen jag var där sist!! Sonen var stor när han föddes 3 v tidig med stadiga 4015g undra hur denna kommer vara då SF måttet inte var så stort med honom i samma vecka (29+ 4) !  Väger era BM er varje gång? Min har inte tagit någon vikt sedan inskrivning....Men det kanske man ska vara glad över:))Det enda negativa idag var att jag fått tillbaka min GBS:((Men jag fick ingen antibiotika då jag inte besväras av den....än.....!Trodde att man alltid fick antibiotika oavsett?Ja,ja det löser sig säkert!Fick förreseten besked från FK att min föräldrapenning kommer att baseras på min "nya" lön!! LYCKLIG!! Har dock inte fått besked om min grav peng ännu......ska ju gå hem nästa vecka så det börjar brinna lite i knutarna nu.....

• emma78

Jag kommer att föda i Jönköping! BF 14 juni....om man få gå så länge...!
    Någon mer som drömmer om bebis/ förlossningen??
    Jag har börjat drömma otroligt mycket om när/hur  förlossningen sätter igång....var jag kommer att befinna mig,hur det sätter igång mm Ibland är jag hos BM,ibland går jag på toa,ibland är jag i affären......börjar faktiskt bli lite nervös!!
    Har aldrig sett bebisen i ansiktet! Bara bakhuvudet.....har heller inte sett om det är tjej eller kille.....  ska bli spännande när det väl gäller och se hur mycket "sanndrömmare" man är:) 

• emma78
    gammelmamma skrev 2012-04-10 21:54:34 följande:
    Min man har väldigt svårt att "förstå" innan det är dags. Ändå är det femte;) Jag blir också ledsen i bland men försöker tänka att han är en fantastisk pappa när de väl är ute ( och under förlossningen)
    Min man vill inte ens känna på magen! Han tycker att det är läskigt.......Men eftersom vi har två sedan innan vet jag att han är toppen vid förlossning och om möjligt ännu "bättre" efter! Vi gjorde tom en "vänta barn fotografering" nu i påskhelgen! ska se om jag lyckas lägga in några bilder!Dom blev helt fantastiska!!
  • emma78

Jag har sökt grav.peng men inte fått svar än! Jag jobbar min sista dag imorgon,så man kan ju lugnt säga att det brinner i knutarna!!Jag har iof sökt från och med måndag....jag pratade med dom igår och då var dom inte "färdiga"....nu kommer jag att gå hem iallafall,antingen som sjukskriven alt semester/ föräldraledig! Jag tänler inte jobba en dag till!!!Ska bli helt underbart!!Så imorgon kl 15 sitter jag med mina kollegor och äter en smarrig "Tack och adjö" fika:)))

• emma78

Men allvarligt! Man måste ju kunna ta en "paus" ex i augusti och ta ut sin inarbetade semester istället för föräldrapenning???!!!Så länge man gör det innan barnet fyller ett år så det inte påverkar sgi:n! Så har jag tänkt mig att göra iaf....om inte annat så måste ju min man kunna vara pappaledig och jag ta ut semester! Men om han jobbar så måste jag väll ändå kunna ta ut min semester?

V33 idag:))) tänk att det bara är 7 veckor kvar!!!!Tiden har ju gått galet fort!! Åker till Ullared nästa helg för att inhandla det sista....undra bara hur jag ska klara av att gå där nere....känns som att bebisen ska trilla ut så fort jag reser mig upp.....Fick inte igenom min grav.peng  fullt,med motivering att jag i mitt restaurangjobb även gör ett administrativt jobb 1 timme i veckan!!!När jag frågade vad jag skulle göra de andra 9 timmarna( 1/4 av min tjänst är 10 timmar) fick jag till svar att det visste hon inte! Men min läkare sjukskrev mig på heltid ist och det gick igenom pust! Så sedan en vecka tillbaka sitter jag här i soffan och glor på tv.....Skönt att vara hemma iaf...de sista veckorna på jobbet  var riktigt tuffa!!Ska till Bm på tisd.Ska då be om ett tul .....jag ligger ju en bra bit över kurvan med sf på 31 i v 28.....har inte lust att gå tiden ut för att föda fram en 5 kilos....Sonen är född i v 37 och vägde 4015,och min syster är född i v 36 4700g så man har ju anlagen till stora barn! För visst kan be om ett tul för att kolla "stora" barn?

Svar på tråden Juni-barn