Kokar ni upp vattnet innan flaskmatning till eran bebis som är under 6 månader
OBS Denna fråga riktar sig till föräldrar som har barn under 6 månader och har bra kommunalt vatten. Inte egen brunn!! OBS
OBS Denna fråga riktar sig till föräldrar som har barn under 6 månader och har bra kommunalt vatten. Inte egen brunn!! OBS
Jag kokade alltid vattnet och de gjorde jag av ren vana tills vår son slutade me välling vid 2 års ålder. Värmde aldrig upp vatten i micro eller vattenkokare. För oss var de en självklarhet att koka vattnet, varför chansa tänkte vi. Tog dessutom inte många minuter extra att låta de koka.
Vi kokar alltid vattnet till våran dotter, för säkerhetens skull. Har kommunalt vatten.
Men om man kokar upp vattnet innan hur kyler ni det på bästa sätt? ska det svalna av sig själv eller tar ni kallvatten mot flaskan??
Nej, det gör vi inte.
Vi hällde över vällingen i flaskan och lät den stå i kastrull med kallt vatten, ca 10 - 15min senare var vällingen/ ersättningen tillräckligt sval för att drickas om jag inte minns fel.
jag gör det varje gång även om vi har "bra" kommunalt vatten här.
Min äldste son flaskmatades från start. Vi kokade vatten och hällde kokhett i termos, samt kokade vatten och hällde på flaskor och kylde och förvarade i kylen. Sedan blandade vi vattnet till önskad temperatur. Det gällde ju att vara snabb ibland. Vi kokade vattnet hela första året.