• HallonS

Kokar ni upp vattnet innan flaskmatning till eran bebis som är under 6 månader

OBS Denna fråga riktar sig till föräldrar som har barn under 6 månader och har bra kommunalt vatten. Inte egen brunn!! OBS

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kokar ni upp vattnet innan flaskmatning till eran bebis som är under 6 månader
  • SilverLadyG
    HallonS skrev 2011-09-25 15:50:19 följande:
    Köpte en vattenkokare som värmer upp till olika grader. Om man fyller den med kallt vatten och den värmer upp till 40 grader borde väl gå?
    40 grader är för lite, minst 65 för att döda bakterier.
  • HallonS
    SilverLadyG skrev 2011-09-25 15:54:45 följande:
    40 grader är för lite, minst 65 för att döda bakterier.

Jo men jag mena att det ska ju inte vara någonfara av det kalla vattnet. Å som du själv skrev så renas ju de på annat sätt än det varma. Alltså kan det ju inte vara någon fara om man tar kallt vatten och sedan värmer upp det till den grad bebisen ska äta? Då använder man sig ju inte av det varma vattnet utan det kalla från kranen?

• UnderbaraVi

Jag kokade alltid vattnet och de gjorde jag av ren vana tills vår son slutade me välling vid 2 års ålder. Värmde aldrig upp vatten i micro eller vattenkokare. För oss var de en självklarhet att koka vattnet, varför chansa tänkte vi. Tog dessutom inte många minuter extra att låta de koka.

• Biinzan

Vi kokar alltid vattnet till våran dotter, för säkerhetens skull. Har kommunalt vatten.

• HallonS

Men om man kokar upp vattnet innan hur kyler ni det på bästa sätt? ska det svalna av sig själv eller tar ni kallvatten mot flaskan??

• SilverLadyG
    HallonS skrev 2011-09-25 16:01:26 följande:
    Jo men jag mena att det ska ju inte vara någonfara av det kalla vattnet. Å som du själv skrev så renas ju de på annat sätt än det varma. Alltså kan det ju inte vara någon fara om man tar kallt vatten och sedan värmer upp det till den grad bebisen ska äta? Då använder man sig ju inte av det varma vattnet utan det kalla från kranen?

Det finns massvis med olyckor där legionella och andra bakterier har smitit förbi reningen. Det finns fall där vattnet inte har den rätta kvaliteten oavsett. Småbarn är den känsligaste gruppen, vissa bakterieinfektioner kan du överleva lätt men det gör inte barn.
    Visst är oftast kallvatten ren att dricka, alltså kommunala, men olyckor kan ske, bäst att vara på säkra sidan och alltid koka vattnet innan man ger till barn under 1 år, bäst om du kokar tills barnet är 3 år. Senare har barnen ett starkare immunsystem, spädbarnen är nog den mest känsligaste gruppen.
    Jag rekommenderar ALLTID att koka vatten oavsett vart den kommer ifrån. Kyla kan man med hjälp av en iskall vattenbad.
  • Mad as snow

Nej, det gör vi inte.

Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • UnderbaraVi

Vi hällde över vällingen i flaskan och lät den stå i kastrull med kallt vatten, ca 10 - 15min senare var vällingen/ ersättningen tillräckligt sval för att drickas om jag inte minns fel.

• SjälvaJag

jag gör det varje gång även om vi har "bra" kommunalt vatten här.

• Mrs Chika

Min äldste son flaskmatades från start. Vi kokade vatten och hällde kokhett i termos, samt kokade vatten och hällde på flaskor och kylde och förvarade i kylen. Sedan blandade vi vattnet till önskad temperatur. Det gällde ju att vara snabb ibland. Vi kokade vattnet hela första året.

Svar på tråden Kokar ni upp vattnet innan flaskmatning till eran bebis som är under 6 månader