• Cloudberry

Existerar karma?

Ja? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 23:29
    Är det du upplevt hittills i ditt liv befogat, osäkert eller väldigt orättvist och fel?

Självinsikt nu tack!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Existerar karma?
  • Themis
    Cloudberry skrev 2011-09-26 23:17:37 följande:
    Ja så kan det nog tolkas. Och precis som du beskriver det anser jag om en del i min släkt också. 

Men hur fungerar det om du enbart går till dig själv? Är det du upplevt befogat, mellan eller väldigt orättvisoch fel? 
    Jag tycker att jag har haft tur på många sätt, och att de flesta viktiga valen trots allt är mina egna, snarare än att jag tvingats till en massa av omständigheterna.

Sen gör man givetvis mindre bra val också i livet, men det är en del av ens utveckling att lära sig hantera det och byta spår i tid. Även om det kan göra ont i själen ibland att överge en dröm eller drömmen om en person.
    Tyvärr kan jag inte fortsätta jobba här- jag är allergisk mot nötter...
  • Rödnäbba

ja, så tycker jag absolut att det verkar vara.

Alla människor har en fri vilja vare sig vi vill eller inte
  • Rödnäbba
    FrökenUmami skrev 2011-09-27 10:32:36 följande:
    Om karma existerar så är frågan kickar det in under det här livet eller slår det till i nästa?
    Det där påverkar man själv, det är inget som kickar in
    Alla människor har en fri vilja vare sig vi vill eller inte
  • sanna123

Handling och konsekvens..
    Gör gott så får du gott tillbaka..
    Tror på det ! 

Min hemsida: sannastarot.se
  • hemvärnet

Är det verkligen rätt ställe. Testa religions ämnet

• Litet My

Nej, det räcker väl att se hur det ser ut i världen?

• Toboas

Ja, i betydelsen att ens handlingar alltid lämnar spår för all framtid (i enlighet med informationens/energins oförstörbarhet). Om jag bygger ett hus och sedan river det så har det påverkat framtiden för alltid på ett helt annat sätt än om jag aldrig byggt huset till att börja med.

Nej, ifall man tänker på "My name is Earl"-varianten där ens gärningar väldigt direkt får konkreta effekter på icke-relaterade saker (typ "Igår var jag snäll mot person X och idag vann jag på Lotto.") Jag känner folk som drabbas av skit de absolut inte förtjänat samtidigt som andra fortsätter att bete sig vidrigt och glider vidare på en räkmacka.

• Aluminium

Hmm.. karma o karma.. Är Ateist, finns karma då kan man ju undra? Karma för mig är att människor som beter sig som skitstövlar får sitt tillslut, förr eller senare ger folk igen. Det är iaf. min syn på saken.

• Psyke

TS, du verkar ställa flera olika frågor. Existerar det ett "bagage" som vi föds med och som kommer från vårt förra liv och bestämmer vårt öde? Det tvivlar jag starkt på. Blir vi påverkade av alla våra handlingar, ord och tankar över vårt livstid? Ja, det tror jag stämmer även om sambandet inte ar självklart under en begränsad tidsperiod.
    "Är det du upplevt hittills i ditt liv befogat, osäkert eller väldigt orättvist och fel?" Där kan man gå på känslan och är nästan omöjligt att bedöma omedelbart när det händer. Saker som var svåra/fina i mitt liv har antingen varit direkt följd av mina egna val och inte behövde vara karma utan enklel orsak-verkanfall. Sedan fanns det situationer som var svåra att ta men inte verkade vara straff eller belöningar för vad jag gjorde. Efteråt såg jag att de "knuffade" mig i en viss riktning och förbättrade livet på ett oväntat sätt.

• Computerworld

Däremot ska man inte tro att det finns rättvisa. Du kan köpa det mesta för pengar. Frågan är vad som gör dig lyckligast i längden?

Jag väljer att tro på att godhet mot andra ger dig fördelar i längden, även om jag hittills mest har hittat arbetsplatser där cheferna utnyttjar detta.

Svar på tråden Existerar karma?