Existerar karma?
Ja?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 23:29
Är det du upplevt hittills i ditt liv befogat, osäkert eller väldigt orättvist och fel?
Självinsikt nu tack!
Ja?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 23:29
Är det du upplevt hittills i ditt liv befogat, osäkert eller väldigt orättvist och fel?
Självinsikt nu tack!
ja, så tycker jag absolut att det verkar vara.
Handling och konsekvens..
Gör gott så får du gott tillbaka..
Tror på det !
Är det verkligen rätt ställe. Testa religions ämnet
Nej, det räcker väl att se hur det ser ut i världen?
Ja, i betydelsen att ens handlingar alltid lämnar spår för all framtid (i enlighet med informationens/energins oförstörbarhet). Om jag bygger ett hus och sedan river det så har det påverkat framtiden för alltid på ett helt annat sätt än om jag aldrig byggt huset till att börja med.
Nej, ifall man tänker på "My name is Earl"-varianten där ens gärningar väldigt direkt får konkreta effekter på icke-relaterade saker (typ "Igår var jag snäll mot person X och idag vann jag på Lotto.") Jag känner folk som drabbas av skit de absolut inte förtjänat samtidigt som andra fortsätter att bete sig vidrigt och glider vidare på en räkmacka.
Hmm.. karma o karma.. Är Ateist, finns karma då kan man ju undra? Karma för mig är att människor som beter sig som skitstövlar får sitt tillslut, förr eller senare ger folk igen. Det är iaf. min syn på saken.
TS, du verkar ställa flera olika frågor. Existerar det ett "bagage" som vi föds med och som kommer från vårt förra liv och bestämmer vårt öde? Det tvivlar jag starkt på. Blir vi påverkade av alla våra handlingar, ord och tankar över vårt livstid? Ja, det tror jag stämmer även om sambandet inte ar självklart under en begränsad tidsperiod.
"Är det du upplevt hittills i ditt liv befogat, osäkert eller väldigt orättvist och fel?" Där kan man gå på känslan och är nästan omöjligt att bedöma omedelbart när det händer. Saker som var svåra/fina i mitt liv har antingen varit direkt följd av mina egna val och inte behövde vara karma utan enklel orsak-verkanfall. Sedan fanns det situationer som var svåra att ta men inte verkade vara straff eller belöningar för vad jag gjorde. Efteråt såg jag att de "knuffade" mig i en viss riktning och förbättrade livet på ett oväntat sätt.
Däremot ska man inte tro att det finns rättvisa. Du kan köpa det mesta för pengar. Frågan är vad som gör dig lyckligast i längden?
Jag väljer att tro på att godhet mot andra ger dig fördelar i längden, även om jag hittills mest har hittat arbetsplatser där cheferna utnyttjar detta.