Existerar karma?
Ja?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 23:29
Är det du upplevt hittills i ditt liv befogat, osäkert eller väldigt orättvist och fel?
Självinsikt nu tack!
Ja?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 23:29
Är det du upplevt hittills i ditt liv befogat, osäkert eller väldigt orättvist och fel?
Självinsikt nu tack!
Jag tror inte på Karma men det är en fin tanke :)
Om jag tar en titt på mitt liv, mina vänners och världen generellt kan jag konstatera att: nej, det finns ingenting som heter karma.
ja det du gör påverkar hur du mår.Mycket osämja man skadar andra, orättfärdiga krig, det ger obehag efteråt. När vi föds kan vi inte välja våra liv, det väljer andra åt oss.Som vuxen kan du välja fritt. Men inte heller det har vi kontroll över. Vi ser det inte.Vi kan på så vis inte se de skador mot andra , vad det egentligen orsakar. Vi skaffar oss inte karma när vi dör utan när vi lever. Lagen om orsak och verkan, Andra världskriget är ett exempel.Såren därifrån läks inte förrän efter flera generationer.
Ja, det tror jag men inte i meningen - "var god och gör goda saker så får du gott tillbaka" utan mer åt hållet-"de energierna du tror på och sprider omkring dig kommer att studsa"
Nej, det vore tragiskt om så vore. Men många tror på ödet
Den här tråden hade så många ovanligt intressanta svar, att jag puffar den.
Kan man säga att karma kan innebära att ens barn och barnbarn, och någon man varit vidrig/snäll mot: deras barn och barnbarn etc påverkas i flera generationer, utan att de själva "förtjärnar" det. Att man egentligen skördar sina förfäders karma. Fast inte heller i betydelsen att de förtjänade det de fick. Saker hände. Konsekvenserna lever kvar och tar tid att reparera (om de nu är negativa). Tex: Föräldrar misshandlar sitt barn och säger til det att alla kommer alltid att avsky dig genom livet. Barnet blir olyckligt och utsätts för mobbing pga dess "svaghet". Växer upp utan vänner, utbildning och relationer. Försöker skaffa familj. Blir misshandlad och bedragen. Försöker skaffa vänner. Blir utfryst och förtalad. Karman bestod i att barnet kände sig svag och oälskad och därför misslyckades med livet. Inte för att barnet varit "elakt" mot någon.
Så sorgligt.
Ok, men att lägga till ytterligare ett begrepp som karma, betyder ju att man kan utesluta att karma skulle ha med reinkarnation att göra, eller med rättvisa att göra. Syftet är att definera om karma finns, genom att definera ordet och utesluta vad det inte är. Dvs, om karma betyder att det finns en rättvisa som är gudomlig: då finns karma inte. Det är det som är frågeställningen.
Frågan är "finns karma". för att svara på frågan definerar man vad karma är och inte är. Om karma är det och det, då finns det inte, men om det är något annat, då finns det. Jag tror nog inte att karma finns helt enkelt.