• Cloudberry

Existerar karma?

Ja? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-26 23:29
    Är det du upplevt hittills i ditt liv befogat, osäkert eller väldigt orättvist och fel?

Självinsikt nu tack!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Existerar karma?
  • The Riddler

Jag tror inte på Karma men det är en fin tanke :)

• SHAKAWKAW

Om jag tar en titt på mitt liv, mina vänners och världen generellt kan jag konstatera att: nej, det finns ingenting som heter karma.

• KungligtSnygg
    Psyke skrev 2011-10-21 11:36:10 följande:
    TS, du verkar ställa flera olika frågor. Existerar det ett "bagage" som vi föds med och som kommer från vårt förra liv och bestämmer vårt öde? Det tvivlar jag starkt på. Blir vi påverkade av alla våra handlingar, ord och tankar över vårt livstid? Ja, det tror jag stämmer även om sambandet inte ar självklart under en begränsad tidsperiod.
    "Är det du upplevt hittills i ditt liv befogat, osäkert eller väldigt orättvist och fel?" Där kan man gå på känslan och är nästan omöjligt att bedöma omedelbart när det händer. Saker som var svåra/fina i mitt liv har antingen varit direkt följd av mina egna val och inte behövde vara karma utan enklel orsak-verkanfall. Sedan fanns det situationer som var svåra att ta men inte verkade vara straff eller belöningar för vad jag gjorde. Efteråt såg jag att de "knuffade" mig i en viss riktning och förbättrade livet på ett oväntat sätt.
    Bra sagt!
  • SamireSimone

ja det du gör påverkar hur du mår.Mycket osämja man skadar andra, orättfärdiga krig, det ger obehag efteråt. När vi föds kan vi inte välja våra liv, det väljer andra åt oss.Som vuxen kan du välja fritt. Men inte heller det har vi kontroll över. Vi ser det inte.Vi kan på så vis inte se de skador mot andra , vad det egentligen orsakar. Vi skaffar oss inte karma när vi dör utan när vi lever. Lagen om orsak och verkan, Andra världskriget är ett exempel.Såren därifrån läks inte förrän efter flera generationer.

• mliten

Ja, det tror jag men inte i meningen - "var god och gör goda saker så får du gott tillbaka" utan mer åt hållet-"de energierna du tror på och sprider omkring dig kommer att studsa"

Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • control

Nej, det vore tragiskt om så vore. Men många tror på ödet 

• KungligtSnygg

Den här tråden hade så många ovanligt intressanta svar, att jag puffar den. 

Kan man säga att karma kan innebära att ens barn och barnbarn, och någon man varit vidrig/snäll mot: deras barn och barnbarn etc påverkas i flera generationer, utan att de själva "förtjärnar" det. Att man egentligen skördar sina förfäders karma. Fast inte heller i betydelsen att de förtjänade det de fick.  Saker hände. Konsekvenserna lever kvar och tar tid att reparera (om de nu är negativa). Tex: Föräldrar misshandlar sitt barn och säger til det att alla kommer alltid att avsky dig genom livet. Barnet blir olyckligt och utsätts för mobbing pga dess "svaghet". Växer upp utan vänner, utbildning och relationer. Försöker skaffa familj. Blir misshandlad och bedragen. Försöker skaffa vänner. Blir utfryst och förtalad. Karman bestod i att barnet kände sig svag och oälskad och därför misslyckades med livet. Inte för att barnet varit "elakt" mot någon. 

Så sorgligt. 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    KungligtSnygg skrev 2012-12-30 14:38:35 följande:
    Den här tråden hade så många ovanligt intressanta svar, att jag puffar den. 

Kan man säga att karma kan innebära att ens barn och barnbarn, och någon man varit vidrig/snäll mot: deras barn och barnbarn etc påverkas i flera generationer, utan att de själva "förtjärnar" det. Att man egentligen skördar sina förfäders karma. Fast inte heller i betydelsen att de förtjänade det de fick.  Saker hände. Konsekvenserna lever kvar och tar tid att reparera (om de nu är negativa). Tex: Föräldrar misshandlar sitt barn och säger til det att alla kommer alltid att avsky dig genom livet. Barnet blir olyckligt och utsätts för mobbing pga dess "svaghet". Växer upp utan vänner, utbildning och relationer. Försöker skaffa familj. Blir misshandlad och bedragen. Försöker skaffa vänner. Blir utfryst och förtalad. Karman bestod i att barnet kände sig svag och oälskad och därför misslyckades med livet. Inte för att barnet varit "elakt" mot någon. 

Så sorgligt. 
    Sorgligt, ja visst. Men jag ser inte hur det skiljer sig från konsekvenser av andras och egna handlingar, ord och tankar. Känns meningslöst att påföra ytterligare ett begrepp som karma där.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • KungligtSnygg

Ok, men att lägga till ytterligare ett begrepp som karma, betyder ju att man kan utesluta att karma skulle ha med reinkarnation att göra, eller med rättvisa att göra. Syftet är att definera om karma finns, genom att definera ordet och utesluta vad det inte är. Dvs, om karma betyder att det finns en rättvisa som är gudomlig: då finns karma inte.  Det är det som är frågeställningen.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    KungligtSnygg skrev 2012-12-31 00:15:51 följande:
    Ok, men att lägga till ytterligare ett begrepp som karma, betyder ju att man kan utesluta att karma skulle ha med reinkarnation att göra, eller med rättvisa att göra. Syftet är att definera om karma finns, genom att definera ordet och utesluta vad det inte är. Dvs, om karma betyder att det finns en rättvisa som är gudomlig: då finns karma inte.  Det är det som är frågeställningen.
    Vilken mening finns det med att definiera ett ord så till den grad att det inte har något av den grundläggande ursprungsbetydelsen kvar?

Man kan säga att karma är samma sak som handlingar och konsekvenser, men det innebär inte att det är meningsfullt att göra det.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • KungligtSnygg

Frågan är "finns karma". för att svara på frågan definerar man vad karma är och inte är. Om karma är det och det, då finns det inte, men om det är något annat, då finns det. Jag tror nog inte att karma finns helt enkelt.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    KungligtSnygg skrev 2012-12-31 00:30:46 följande:
    Frågan är "finns karma". för att svara på frågan definerar man vad karma är och inte är. Om karma är det och det, då finns det inte, men om det är något annat, då finns det. Jag tror nog inte att karma finns helt enkelt.
    Du skriver ju "Kan man säga att karma kan innebära att ens barn och barnbarn, och någon man varit vidrig/snäll mot: deras barn och barnbarn etc påverkas i flera generationer, utan att de själva "förtjärnar" det."

Det var det jag bemötte, inte din eventuella ställning kring existensen av karma. Jag hävdar att ditt resonemang ovan är meningslöst eftersom det endast handlar om att definiera karma till oigenkännlighet.
Svar på tråden Existerar karma?