Hur smart är du?
Jag har roliga erfarenheter av sådant här. Nu ska vi se vad det blir på FL...
Det är meningen att du ska kunna använda de okommenterade siffrorna.
Jag har roliga erfarenheter av sådant här. Nu ska vi se vad det blir på FL...
Det är meningen att du ska kunna använda de okommenterade siffrorna.
Jag är inte förvånad hittills.
Inte jag heller...
Sen beror det ju på vilken "smarthet" vi pratar om. Klassisk intelligens (mensa-intelligens) eller streetsmart-het, om man nu kan kalla det så...
Jag tillhör naturligtvis toppskiktet. Till och med över toppskiktet. Jag är så nära en gud man kan komma.
Jag är klart smartare än genomsnittet (om man ser till de klassiska betydelserna av ordet smart).
Både "intelligenstestet" på mönstringen och högskoleprovet har bevisat det för mig.
Däremot är jag nog en helt normal medelmåtta när det kommer till social intelligens
.
Jag hamnar på en 8-9 smartare än genomsnittet om jag får göra bedömningen själv ![]()
Jag tycker det är väldigt intressant att det blir så här när folk ska skatta sig själva i detta. Förhoppningsvis kan fler ta lärdom av det.
Underbart
Jag låter nog bli att svara faktiskt, mest på grund av att jag förutspår ett skrattretande resultat och inte har lust att delta i farsen.
Intelligens är ett alldeles för vitt begrepp.
Jag klarar mig bra på IQ-test och har en social intelligens som gör att jag kan klara av att ha en vid vänskaps- och bekantskapskrets samt fungerar bra med olika människor på ett jobb. Jag har också en mycket bra utbildning som är något sorts kvitto på min kapacitet.
Däremot är jag lite naiv ibland och inte särskilt streetsmart. Jag har också en marginell brist av koncentrationsförmåga och hör lite dåligt i högljuda omgivningar plus att språket där jag bor inte är mitt modersmål vilket gör att jag inte verkar särskilt intelligent i vissa situationer.
Jag kan vara fruktansvärt smart när det handlar om att utveckla ideer, att se problem på olika sätt och från olika infallsvinklar. Jag är duktig på att organisera och att leda grupper med människor.
Men ibland kan jag vara så fruktansvärt jäkla dum också! :D när hjärnan redan har snurrat iväg någon annanstans medan man fortfarande försöker fokusera på att t ex svara på en fråga. Jag kan vara fruktansvärt dålig på att lyssna eftersom jag är för upptagen med att diskutera och resonera själv inuti mitt huvud :P jag vet inte om andra kjänner igen det här?
Jag vet att det är stereotypt att tro/tycka att man själv är mer intelligent än andra, men jag är ganska säker på att jag är riktigt smart. Annars hade det nog inte gått så bra för mig som det gjort i livet hittills, med tanke på att jag samtidigt är den lataste person jag känner ;)
Ibland får man skryta lite och vara en aning självgod :D
Jag tycker att de flesta tror om sig själva att de är smartare än folk i allmänhet. Det tycker jag är dumt
Om man inte har gjort IQ test antingen på mensa eller professionellt hos en psykolog eller liknande så har man egentligen ingen reell uppfattning om man är "smart" eller inte.
Däremot är allas åsikter lika mycket värda, oavsett om man har IQ 70 eller 140. Gränsen för att få gå i vanlig skola och inte i särskola, är ett IQ på 70. De flesta människor har IQ kring 100 och genier har siffror från 140 och uppåt. Einstein hade 160 i IQ. Det finns en amerikansk författare, kolumnist och pjäsförfattare, Marilyn Vos Savant, som som nu har den högst uppmätta IQ i världen med hela 228 poäng. Det där är en siffra som kan få vem som helst att få prestationsångest
Men det är intressant att veta att det då kan finnas människor i vår omgivning som faktiskt är allt från dubbelt så smarta som upp till tre gånger så smarta som andra.
Min egen uppmätta IQ är ingen siffra jag vill skryta med, räcker att säga att testen visade att jag ligger i övre snittet av normalbegåvning.
Samtidigt är jag på många vis ett riktigt airhead då jag är tankspridd som få
Jag tror egentligen inte att det bara finns en sorts intelligens utan man kan ha flera. Men jag hittade lite siffror som visar ungefär hur dom räknar:
Over 140 - Genius or near genius
120 - 140 - Very superior intelligence
110 - 119 - Superior intelligence
90 - 109 - Normal or average intelligence
80 - 89 - Dullness
70 - 79 - Borderline deficiency
Under 70 - Definite feeble-mindedness
Mycket underhållande!Jättekul tråd! Har sett en liknande undersökning där majoriteten av de tillfrågade bedömde sig själva tillhöra de duktigaste i sitt yrke.
Utgick från mina betyg i skolan och på högskoleprov när jag svarade. De stämmer ju verkligen inte alltid alls med hur det egentligen står till i huvudet men något skulle jag ju gå efter.
Jag gick efter IQ för att inte göra det onödigt komplicerat. Jag ligger i den 99.9:nde percentilen gällande IQ och tillhör därför det absoluta toppskiktet. IQ-testningen jag gjort är utförd av psykolog och godkänd i hela världen.
IQ är verkligen inte allt, dock, och det finns andra saker som jag är sämre än genomsnittet på.
De flesta tror att de är smartare än genomsnittet. Samt bättre i sängen.
Tja, jag utgår från hur andra bedömt/bedömer mig (lärare, klasskompisar, vänner, bekanta, familjen) och ger mig själv en 7:a. Detta förutsatt att jag får sova åtminstone då och då. Får jag inte det, så har jag IQ fiskmås ...
Men hur vet man det?