• brokig

Ok att kalla fru/flickvän/sambo för kärring?

Min  sambo och jag som båda är i 30-årsåldern sålde igår våra vinterdäck till en jämnårig kille. När han gick sa han: "nu blir kärringen glad som får däck till vintern". Han hade tidigare sagt att däcken var till hans flickvän, så det rörde sig alltså inte om någon "gammal kärring" i litterär bemärkelse (typ Krösamaja).

Vi blev både mycket förvånade över att man kallar sin partner kärring över huvud taget och att man gör det i vår ålder i synnerhet. Inte ens min far kallar min mor för kärring trots att han är allt annat än sofistikerad.

Kommentarer kring detta?

• Svar på tråden Ok att kalla fru/flickvän/sambo för kärring?
  • Mentat

Beror helt på hur man uttalar det om det är kärleksfullt, skämtsamt eller föraktfullt. Det går inte att säga via textreferat.

• Mamman02

Har märkt att en del från mindre samhällen ofta använder det uttrycket... även i vår ålder (runt 30). Det är oftast nedärvt från äldre generationer. Det lät ju inte som att han menade nåt illa med det i alla fall.
    Men det är en gargong som jag inte skulle acceptera att min man använde.

• finskaflikkan

Min sambo, våra vänner(män då) kallar sina flickvänner och mig ibland för kärrnga... Och ja man uttalar som jag skrivit...  

• mia1980

Är inte det samma som att många tjejer/kvinnor kallar sina pojkvänner/män för "Gubbe"?

Så länge det görs på ett kärleksfullt vis eller skämtsamt vis i röstläge så är det väl inga problem.
    Sen finns det skillnad på Kärring och Käring.

mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • Mamman02
    mia1980 skrev 2011-09-27 13:01:46 följande:
    Är inte det samma som att många tjejer/kvinnor kallar sina pojkvänner/män för "Gubbe"?

Så länge det görs på ett kärleksfullt vis eller skämtsamt vis i röstläge så är det väl inga problem.
    Sen finns det skillnad på Kärring och Käring.
    Fast för mig har kärring (oavsett stavning och uttal) alltid en negativ klang. Så man kanske inte ska kalla sin fru/flickvän för det i ofentliga sammanhang utan vidare.
  • ullis1981

min man säger det o vissa av våra kompisar. o vi är i samma ålder. jag bryr mig inte för han menar ju kärleks fullt

• Sixxty

För mig beror det helt på sammanhanget om det är positivt eller negativt. Min sambo kallar mig för "kääringa" när han pratar med folk från sin hemort. Då handlar det om ett dialektalt uttryck som jag absolut inte har något problem med och som inte är menat som något negativt, tvärt om. Många kvinnor kallar ju sina män för "gubben".

• brokig
    mia1980 skrev 2011-09-27 13:01:46 följande:
    Det är möjligt att det är samma grej och troligen är det samma typ av människor som kallar sin man gubbe fast de bara är 30... Jag tänker inte kalla min sambo för gubbe förrän han verkligen är en och då tvivlar jag på att vi är på hitsidan om 70-strecket.
  • brokig
    Sixxty skrev 2011-09-27 13:49:06 följande:
    För mig beror det helt på sammanhanget om det är positivt eller negativt. Min sambo kallar mig för "kääringa" när han pratar med folk från sin hemort. Då handlar det om ett dialektalt uttryck som jag absolut inte har något problem med och som inte är menat som något negativt, tvärt om. Många kvinnor kallar ju sina män för "gubben".
    I vilken dialekt är kääringa=min fru? Blir lite nyfiken här.

Från där jag kommer (Uppland) är det enbart i hålorna som det tycks vara socialt accepterat att säga kärringen/gubben alt karln om sin respektive när man talar om henne/honom med andra. I Uppsala skulle det anses extremt bonnigt och otrevligt att göra det i de olika kretsar jag träffat på.
  • Lenora

Jag har hört det användas på ett varmt sätt, på samma sätt som gubbe som ett par har nämnt.

Personligen skulle jag inte vara särskilt förtjust att bli kallad kärring ens då jag blir 80 år.  

Svar på tråden Ok att kalla fru/flickvän/sambo för kärring?