• brokig

Ok att kalla fru/flickvän/sambo för kärring?

Min  sambo och jag som båda är i 30-årsåldern sålde igår våra vinterdäck till en jämnårig kille. När han gick sa han: "nu blir kärringen glad som får däck till vintern". Han hade tidigare sagt att däcken var till hans flickvän, så det rörde sig alltså inte om någon "gammal kärring" i litterär bemärkelse (typ Krösamaja).

Vi blev både mycket förvånade över att man kallar sin partner kärring över huvud taget och att man gör det i vår ålder i synnerhet. Inte ens min far kallar min mor för kärring trots att han är allt annat än sofistikerad.

Kommentarer kring detta?

• Svar på tråden Ok att kalla fru/flickvän/sambo för kärring?
  • RoadRunner

Min gubbeGladkallar mig för tjänjen (dialektalt för kärringen) och det gör han enbart med kärlek i rösten och det är på intet vis avsett att vara nedlåtande när han talar om mej med sina bekanta (med vänner själklart med mitt namn). Däremot får han inte kalla mej för ngt med gumman, det är fruktansvärt asexuellt för mej. Tänker bara på ett djur, litet barn eller en gammal gumma typ Linus Ida från Emil.

Här där vi bor används ordet bland makar som om det enbart skulle härstamma från kär-ingen, i övriga situationer beror det på. Om en tjej säger kärring (tjäring) om en annan tjej då är det inte positivt. Killar kan nog ibland anv. det uttalet också men då hörs det på rösten och tonläget att det inte är en positiv sak.

• beli

Detta påminde mig om att jag har en tjejkompis i Helsingfors som kallar tjejer för kärringar. "Det var bara kärringar som kom in på det stället", t.ex. (och då menar hon att bara tjejer kom in). Inte exakt samma sak som i TS, men visar ändå på att det finns stora dialektala skillnader.

• Sixxty
    brokig skrev 2011-09-27 15:46:21 följande:
    I vilken dialekt är kääringa=min fru? Blir lite nyfiken här.

Från där jag kommer (Uppland) är det enbart i hålorna som det tycks vara socialt accepterat att säga kärringen/gubben alt karln om sin respektive när man talar om henne/honom med andra. I Uppsala skulle det anses extremt bonnigt och otrevligt att göra det i de olika kretsar jag träffat på.
    Hälsingemål. Kärring som i Kär-ing.
  • Blablabla

Beror helt på hur det sägs & i vilket samanhang. I detta fall verkar det va ok.

• Rikki

Haha blir full i skratt min pojkvän som är 18 kallar mig för kärring ibland när han är med kompisar och även när jag är med han kan säga typ "Nu ska jag hem till kärringen" Eller "kärringen min kan du komma?" Tycker det är kul för det låter så töntigt, men absolut inget man behöver bli arg eller sur för :P

• Haushinka

Min sambo kallar mej ofta för kärring, eller rövakärring till o med! Haha!! Kärleksfullt menat såklart, och han är västgöte så det förklarar ju hans skitiga ordförråd. ;)

• Mamman02
    brokig skrev 2011-09-27 15:46:21 följande:
    I vilken dialekt är kääringa=min fru? Blir lite nyfiken här.

Från där jag kommer (Uppland) är det enbart i hålorna som det tycks vara socialt accepterat att säga kärringen/gubben alt karln om sin respektive när man talar om henne/honom med andra. I Uppsala skulle det anses extremt bonnigt och otrevligt att göra det i de olika kretsar jag träffat på.
  • Agapi

usch jag ryser av ordet. Tycker det låter så otroligt bonnigt, lite stefan och krister stil. Nej tack jag hade inte uppskattat de oavsett om de var "kärleksfullt" sagt eller inte. Nu pratar inte min sambo svenska alls så jag behöver inte oroa mig över de problemet =)

• Aoife

Kärring kan användas på många sätt och med flera olika tonfall.
    Jag är gärna en käring men inte lika gärna en kärring.

Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Freijah
    Freijah skrev 2011-09-28 14:34:17 följande:
    Kärring (Käring) bety§DER
    Ber om ursäkt, sonen började banka på mus o tangentbord :P

Som jag försökte säga, Kärring(käring) betyder ju "Kär raring" har jag fått lära mig. Och jag tycker inte det är något fel att kalla sin partner det så länge det används kärleksfullt eller skämtsamt.
    Samma sak med "gubbe", det är helt beroende på tonfall och vilken mening som den som säger det lägger i ordet.
    ♥ 2010-11-23 ♥
Svar på tråden Ok att kalla fru/flickvän/sambo för kärring?