• stor och liten

    Just borjat med Glandin - naagon 40+ som vill hanga pa?

    Hej!

    Efter att nu ha forsokt over ett aar utan framgaang har jag nu just borjat med GLA-kapslar (trodde aldrig att jag skulle ta till naagot saadant, men borjar nu greppa efter halmstraan!:O)

    Skulle vara kul om naagon likasinnad 40+are kunde hanga paa... Sjalv ar jag 41 aar och har tvaa barn och 2 mf i bagaget.

  • Svar på tråden Just borjat med Glandin - naagon 40+ som vill hanga pa?
  • criss00

    Hej Mippsi,
    Jag har försökt i snart 2 år. Har ett barn på snart 3 år och efter det tyvärr 4 mf (el 2 mf och 2 ma). Men alla v9 eller tidigare. Har nyss fyllt 45 år...gisses. Eg skulle man kunna säga att jag kan bli gravid men sedan har det varit desto tuffare. :(
    Däremot går ju tiden och jag vill såååå otroligt mycket ha ett syskon till mitt barn.

    Jag har inte provat Glandin. Ökar det chansen att bli gravid eller har du även haft problem med PMS?
    (Jag märker knappt av mensen mer än kanske lite mer lätt irriterad en dag).

  • stor och liten

    Hej Criss00!
    Vet hur du känner, jag tycker att tiden bara rusar iväg och med tiden även chansen att faa en liten till.. Men skam den som ger sej!!
    Glandin ska tydligen ge en tjockare slemhinna som i sin tur leder till att ägget har lättare att fästa. Om det nu verkligen ÄR saa, tja inte vet jag (är i vart fall lite allmänt skeptisk mot naturmedel och homopati i synnerhet), men nu är jag saa pass desperat :o) att jag iallafall provar. Ska ju även hjälpa mot torr hy och PMS - även om min PMS är som din ungefär, lite irriterad 1-2 dagar innan mens men inte saa att jag skulle ha ihjäl naagon, saa blir det ingen bäbbe saa faar jag kanske slät och bra hy ;o)... Det finns en hel del traadar här med info om Gladin 25 (fast det nu har ett annat namn).

  • Bliglin

    Hej tjejer!
    Jag hänger gärna med er under försöken. Har en liten kille född 08 och har försökt i perioder sedan dess. Ett tidigt mf i bagaget dec 09. Har börjat om med försöken nu i höst efter uppehåll efter ett längre uppehåll på grund av jobbet - hoppas få tills vidare - men också på grund av mycket obearbetat efter förra graviditeten och förlossningen och neovistelsen.

    Nu har vi i  alla fall repat mod och kör inseminationer på Sophiahemmet, andra försöket snart. (Tredje månaden vi försöker men blev hemmaförsök senast då jag var borta på konferens de särskilda dagarna ;) 

    Har haft(?) manlig faktor som kanske ordnat till sig och har svårigheter med graviditet pga annorlunda livmoder.

    Jag fyller 41 i november. Glandin har jag inte testat... kanske en idé?  

  • stor och liten

    Hej Bliglin! Kul att du ocksaa hänger paa Skrattande. Laater väldigt jobbigt med neovistelse - inte direkt det man väntar sej när man ska till att faa barn. Men hoppas allt gick väl och att lillkillen fixade den jobbiga starten bra. Sophiahemmet, daa maaste ni betala "kalaset" själva, eller? Jag tänkte att Glandin ju inte kan skada (om man inte lider av schitzofreni, daa faar man visst inte ta dem staar det paa föpackningen, saa det var ju tur att vi inte lider av det!) .. om det sedan hjälper, det faar tiden utvisa. Har man paa Sophiahemmet gett er naagra raad och tips för att öka chanserna (förrutom de vanliga, dvs inte röka-inte vara överviktig-äta sunt-röra paa sej)? Hur staar chanserna överhuvudtaget med inseminationer när man är över 40? Det är nog väldigt individuellt men har de naagon statistik paa det?

  • Bliglin

    Tack, det gick jättebra med allting med lille N, helt sanslös tur har vi haft. Men jobbigt var det, 3 månader på neo och att pumpa lika länge och sedan drabbades jag av en massa andra bekymmer pga att de slarvat vid snittet... Men med lilleman så gick det bra. Han har inga men alls av sin tidiga födsel (såvitt vi vet i alla fall).

    Eftersom vi har konstaterad manlig faktor, dvs min man har teratozoospermi, vilket innebär att han har normalt antal spermier men många fler med annorlunda utseende än vad som är normalt (vilket automatiskt gör att rörligheten blir sämre, dvs de som ser annorlunda ut simmar sämre eller bara plaskar på stället ;)

    Så vi har gjort insemination sedan förut, I Belgien där vi bodde då sonen blev till. Och nu, då vet vi inte om hans spermier förbättrats, för det hade de gjort när vi lyckades bli gravida med sonen... men om förbättringen kvarstår eller ej vet vi inte. Men hur som helst så tog vi kontakt med Sophiahemmet eftersom vi har hört bra saker om dem och tänkte att det ju åtminstone måste öka chanserna - även om sperman är bättre nu.

    Vi går på andrologen och man kommer snabbt upp i högkostnadsskyddet vg VUL:en för koll av ägblåsetillväxt etc så då betalar man bara för själva spermatvätten, 500 resp 800 kr /gång beroende om det är på vardag eller helgdag. Vi kör ingen hormonbehandling eller så, bara insemination rätt och slätt 1-2-3 stycken per cykel beroende på hur det passar. Dags för nr 2 nu med vul-start nästa fredag. Så något annat har vi inte diskuterat, fast de tänker väl att vi har koll som har har kämpat i verkstan i så många år vid det här laget ;).

    Och det har vi ju. Jag försöker äta så sunt jag kan och motionerar flitigt etc, mannen snusar och det är ju illa. Det är väl en sak att ta itu med, för honom då ...

    Lycka till du med! Det skadar ju säkert inte att maxa chanserna med glandin och annat som jag sett här på FL. Bidrottningkapsalar och gud vet allt ;) 

  • stor och liten

    Daa haaller jag tummarna stenhaart för er!!!

    Ja, det är en djungel med alla dessa preparat som "helt säkert", "tydligen", "kanske" hjälper..Obestämd Jag tänkte att om det hjälper mot torr hy och PMS saa är det ju vackert bara saa och kan det dessutom underlätta att bli gravid saa är det väl värt att prova iallafall... ja, ja , vi faar se...Skrattande

  • Bliglin

    HUr går det tjejer?

    Jag väntar på fredagen då jag ska in på vul... svårt att tänka på annat när man är i verkstan igen ;)

    Läste DNdebatt idag om extremprematurer. Inget nytt egentligen, men jag fick mig ändå en tankeställare och grubblar hit och dit om man egentligen borde ta risken att få en EPT en gång till (som i mitt fall). Jag vet varken ut eller in... 

  • stor och liten

    Här kom mensen igaar saa det blibbe bara "scrambled eggs" denna gaang..

    Vad var den direkta anledningen till att den lille kom för tidigt? Kan den ava samma anledning hända igen? Om inte är det ju inga problem att köra paa :o) (fast kan mycket väl förstaa att man inte vill gaa igenom naagot saadant igen med all den vaanda man har när man inte vet hur barnet maar och om det har naagra men av den tidiga födseln och man inte kan göra naagot annat än att vänta och se.  Men det gick ju bra förra gaangen :o)

  • Bliglin

    Trist Mippsi! :(

    Man blir ju alltid låg när mensen kommer, särskilt när man inte vill ha den alls... Hoppas det går vägen nästa månad!

    Tja, den direkta anledningen vet man ju inte med hundraprocentig säkerhet. Men en kombination av att jag har annorlunda livmoder (dvs har två pyttesmå istf en normal, heter Uterus bicornis) och att jag har gjort en konisering? Men jag har fått löfte om att få ett cerklage insatt v 14-15 OM/närjag blir gravid igen så förhoppningsvis skulle jag hålla ihop till v 35 åtminstone. :) Längre än så tror min dr inte att jag skulle gå i vilket fall... Men jag försöker att tänka positivt :)

     

  • criss00
    stor och liten skrev 2011-09-28 12:23:24 följande:
    Hej Criss00!
    Vet hur du känner, jag tycker att tiden bara rusar iväg och med tiden även chansen att faa en liten till.. Men skam den som ger sej!!
    Glandin ska tydligen ge en tjockare slemhinna som i sin tur leder till att ägget har lättare att fästa. Om det nu verkligen ÄR saa, tja inte vet jag (är i vart fall lite allmänt skeptisk mot naturmedel och homopati i synnerhet), men nu är jag saa pass desperat :o) att jag iallafall provar. Ska ju även hjälpa mot torr hy och PMS - även om min PMS är som din ungefär, lite irriterad 1-2 dagar innan mens men inte saa att jag skulle ha ihjäl naagon, saa blir det ingen bäbbe saa faar jag kanske slät och bra hy ;o)... Det finns en hel del traadar här med info om Gladin 25 (fast det nu har ett annat namn).

    Hej Mippsi, tråkigt att det inte blev något denna gång. Det är ju alltid lite deppigt varje gång den kommer och man är tillbaka på ruta ett igen. Men vi ger oss inte eller hur!
    Jag tänkte jag skulle försöka Gladin 25 jag också. Fanns däremot inte på det naturapotek jag besökte idag så jag fick beställa till på fredag. Vet du när man ska börja med dem?

    Jag har även fått Trombyl och Progestoron från min läkare att prova "nästa gång". På ettiketten står det att man ska börja med dem vid konstaterad graviditet men samtidigt har jag för mig att läkaren sa att man kunde börja med Trombyl redan vid ÄL. Jag har inte börjat än för jag blev samtidigt osäker när det står varningar i bipacksedeln att man inte ska äta Trombyl när man vill bli gravid.


    Och lycka till Blinglin!

Svar på tråden Just borjat med Glandin - naagon 40+ som vill hanga pa?