• Anonym (Trist)

Svårt att bli gravid igen.

Jag är 41 år gammal och har många barn, och jag skulle gärna vilja ha ett barn till, men vi ha försökt 1år nu att bli gravida, men det funkar inte så lätt längre, jag har alltid blivit gravid lätt.
    Jag vet att min ålder har  betydelse, men man måste ju ändå försöka.
    Jag fick ett missfall för 1 år sen, (Ofrostig graviditet) sen efter det så funkade det inte längre. 
    Jag har varit hos 2 gynekologer, den första gynekologen gav mig en kur tabletter(Pergotime)men då blev jag inte gravid.
    Men när jag tog ett blodprov för att se om jag hade ägglossning den månaden så hade jag dålig ägglossning, och det visade sig inte så starkt på ägglossningstestet heller.
    Så den gynekologen ville inte hjälpa mig mer, hon sa bara att jag skulle gå ner i vikt, jag har redan gått ner 10 kg nu och jag ska fortsätta gå ner mer.
    Jag väger 85 kg nu och är 170 lång.
    Sen har jag varit kontakt med en annan gynekolog som inte heller tyckte att det fanns så mycket att göra.
    Ägglossningstesterna har inte visat så starkt dom andra gångerna förrän det sista som var jättestarkt, men jag blev inte gravid då heller.
    Hjälper det att gå till fler gynekologer eller finns det inte mer att göra?
    Men om man går ner rätt många kilo till kan det finnas en chans att man kan bli gravid då?
    Kan vikten och kosten påverka så mycket att man har svårt att bli gravid?
    Gynekologerna säger att jag ska gå ner först, men man kan väl ändå bli gravid och gå ner hela tiden, jag kan ju inte vänta hur länge som helst, man blir ju äldre och äldre.
    Gynekologen säger också har du mens varje månad så har du ju säkert ägglossning också.
    Men varför bli man inte gravid då om man har ägglossning då och då.
    Och dom har kollat mig på ultraljud och allt så bra ut.
    Min menscykel är ca 42 dagar.
    Jag tyckte dom inte brydde sig nånting om en, man fick ju ingen hjälp alls. 
    Kan det vara att det är fel på mig eller kan det vara min mans spermier som inte är bra?
    Han är pappa till alla barnen och är 46 år.
    Vi varken röker eller dricker och vi lever ett normalt sunt liv.
    Jag äter mycket med frukt och grönsaker och nyttig mat varje dag.
    Men nån helg så äter jag lite onyttigt men det är inte så ofta. 
    Jag går en lång runda varje dag också.
    Vad kan man mer göra?
    Jag hoppas jag inte har kommit in i klimakteriet redan. 
    Bara för att man har många barn så vill dom ju inte hjälpa mig, jag är ju inte barnlös säger dom.
    Men om man vill ha ett barn till så kan dom väl ändå hjälpa en. 
    Men dom säger att dom inte kan hjälpa mig pga min ålder och övervikt. 

Tacksam för svar. 
  • Svar på tråden Svårt att bli gravid igen.
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Den hjälp man får när man är över 39 år är Pergotime för att försöka stimulera fram ägglossningen eller hjälpa ägglossningen på traven om den är lite dålig. Någon mer hjälp finns inte att få tyvärr. Att det skulle vara något annat fel på dig eller din man är inte troligt eftersom ni har fler barn sen tidigare. Vikten kan göra att du har svårare att bli gravid och att gå ner till en normal vikt kan hjälpa till en del. Men det kanske är så att det inte blir fler barn också pg din ålder. Vissa kvinnor blir inte gravida efter 40 år medans andra blir det tills de är 50.
    Ni får fortsätta försöka och se om det blir något, det är det enda som egentligen finns att göra förutom att gå ner i vikt. Du äter bra kost och motionerar.

Mvh Jenny

• Anonym (Trist)

Hej igen

Tack för snabbt svar.
    Jag fick ju en pergotime kur, första mensen jag fick där vad det svaga streck på ägglossningstestet, men nästa ägglossningstest så fick jag ju jättestarkt streck.
    Men den äggstocken som det alltid har släppt äggen, har jag varit väldigt öm i den äggstocken nu när jag har mensen, Men det har jag varit innan med men inte såmycket.
    När jag har ont så ömmar det ibland när jag kissar och rör på mig.
    Är det normalt att man kan ha det så?
    Kan det vara så att äggstocken har vaknat till liv efter pergotime kuren?
    Jag har ju varit hos gynekologen men hon såg ju inget konstigt, men varför ömmar det så mycket vid mensen då.
    Men det har inte ömmat förrän efter jag hade varit hos gynekologen, men hade det varit nåt som var fel så hade hon väl sett det.
    Men det är ju 3 månader sen jag fick den pergotimekuren så det kan väl inte vara därför jag har ont.
    Man kan väl inte bli överstimulerad med en kur?
    Jag förstår inte varför man inte kan ta prover på mig, hon har ju bara tagit ett prov för att se om jag hade haft ägglossning en månad.
    Finns det något prov man kan ta om man kan se om man kan bli gravid överhuvudtaget?
    Om ägglossningstestet har visat jättestarkt och jag hade ont i ryggen och magen några dagar när jag hade ägglossning, så måste jag väl ha haft en ägglossning?
    Tycker du att jag ska ta någon annan gynekolog?
    Eller ska vi bara kämpa och hoppas att det blir någon graviditet?

• Jenny Barnmorska

Det låter ju som att du hade ägglossning då när testet gav starkt utslag. Det finns inget prov som man kan ta för att se om du kan bli gravid utan det är bara att försöka och se vad som händer. Om du bara tar en tablett Pergotime per dag så är risken för överstimulering liten. Det kan ju däremot ha bildats en cysta som ställer till de besvär du beskriver. Kan vara värt att kolla upp dina smärtor.
    Skulle du får fler Pergotimekurer? Vanligaste är ju att ta tre månader i sträck och även ta blodprov för att se om du haft ägglossning. Vänder du dig till en annan gynekolog får du ju fler råd och kanse nya infallsvinklar än om du vänder dig till samma.

• Anonym (Trist)

Den gynekologen som jag hade hon sa att jag skulle få prova i 3 månader, men jag fick inte fler, hon ville inte prova mer, hon sa bara att hon inte vågade ge mig mer för att jag inte hade svarat på den första kuren, men jag fattar inte varför man säger först att man får och sen får man inte.
    Hon var rädd att jag skulle bli sjuk pga av min ålder och övervikt. 
    Hon har bara tagit ett blod prov och det gjorde dom innan jag fick pergotime.
    Sen har jag inte tagit mer.
    Dom bryr sig inte alls om en tycker jag.
    Jag har ju varit hos 2 gynekologer men dom är ju så negativa pga min ålder.
    Min mamma har också fött många barn och hon fick barn till hon var 44 år.
    Så jag tycker väl att jag borde väl ha en chans iallafall.
    Om jag går till en annan gynekolog så är väl den också negativ.
    Om man har en cysta kan man inte bli gravid då?
    Men borde inte hon sett det?
    Jag tyckte inte hon tittade så länge på ultraljudet, det tog ca 1 minut.
    Hon sa bara att allt såg bra ut. 

• Jenny Barnmorska

En cysta kan uppkomma ganska snabbt så har du inte gjort ett ultraljud under tiden du haft smärtan så kanske den inte fanns där då.
    Tyvärr är det ju så att efter 40 års ålder är det många som inte längre kan få barn och därför begränsar man hjälpen eller i vissa fall får man ingen hjälp. Det beror lite på hur det ser ut i övrigt. Din övervikt gör ju att du har svårare att bli gravid. Lägg då till din ålder så har du två faktorer som gör att det blir svårt. Kan vara därför som du har svårt att få mer hjälp.
    Varför hon ändrade sig angående fler kurer Pergotime kan jag tyvärr inte svara på det får du fråga läkaren.

• Anonym (Trist)

Men det konstiga är att jag har alltid varit överviktig, men jag har ju aldrig haft problem med att bli gravid innan, men det är väl som du säger det är väl pga min ålder.
    Jag får väl tänka att jag kan nog aldrig bli gravid mer.
    Men en del säger det kan ta lite tid att bli gravid, men du får kämpa på, men har det inte blivit någon graviditet på ett år så funkar det nog inte längre.
    Men om man har en cysta kan man bli gravid då eller måste man ta väck den isåfall? 
    Men om man är överviktig stoppar kroppen till en graviditet då, vad är det som händer då?
    Finns det en risk att man kan bli gravid om jag går ner till 72 kg, hon sa att jag skulle väga det?

• Jenny Barnmorska

När du är över 40 kan det ta betydligt längre tid att blir gravid än ett år så chansen är ju inte helt körd. Det går att blir gravid trots en cysta. Ofta försvinner cystan utan att man gör något. Övervikten kan göra att du har problem med ägglossningen och hormonerna. Det behöver dock inte vara så för alla. Om du går ner i vikt kommer ofta hormonerna bli jämnare och ev kan du då få igång en ägglossning.

• Anonym (Trist)

Tack så mycket för att du har svarat på alla mina frågor.
    Men jag har kanske en chans ändå.
    Det kan ju vara så att kroppen är trött efter man har fött så många barn med, så det kanske kan funka igen. 
    Kroppen vill kanske vila lite också.
    Jag har inte så ont i äggstocken mer nu, det är bara lite ömt ibland, men det är kanske vanligt vid mensen att man kan känna så.
    Men jag behöver väl inte kontakta gynekologen då om jag inte har så ont? 

• Jenny Barnmorska

Om smärtan har gett med sig så är det ju inget du behöver kontrollera i efterhand. Kan vara så att kroppen behöver vila lite som du säger. Hoppas att ni lyckas med era försök!

• Anonym (Trist)

Hej igen

Jo jag undrar om man har en cysta kan man få ömt när man rör på sig och sträcker på sig och även när jag trycker med fingrarna på magen så ömmar det lite, är det normalt?
    Det är inte så att det gör ont, det ömmar bara lite då och då.
    Brukar det tar lång tid innan en cysta försvinner?
    Är det farligt med en cysta?
    Jag är mest orolig att det är cancer.
    Men det hade väl gynekologen sett?
    När en gynekolog undersöker en så är det väl inte bara livmodern det är väl äggstockarna med?
    Hon sa ju att allt såg bra ut.
    Kan man få ont i äggstockarna pga en pergotime kur så att man kan få en cysta av det?
    Jag fick ju inte 3 kurer.
    Jag brukar alltid ha ont i äggstockarna efter mensen och till ägglossning.
    Men det är väl normalt att man kan ha det så?
    När jag hade tagit första kuren med pegotime så hade jag bara svaga streck på ägglossningstestet och då hade jag nog ingen ägglossning och då hade jag inte så ömt i äggstocken.
    Men sen nästa gång när jag tog ett ägglossningstest så visades det ju jättestarkt och då hade jag nog ägglossning, så efter det när jag fick mensen så blev jag ju öm, konstigt.
    Kan pergotime har påverkat mina äggstockar så det är därför jag har ont och att jag kanske har en cysta?
    Det är precis som om äggstockarna har påverkat av pergotimen.
    Jag får nog kontakta gynekolgen ändå, för jag oroar mig att jag inte kan bli gravid om jag har en cysta eller att det är något annat allvarligt.

Svar på tråden Svårt att bli gravid igen.