• Anonym (Trist)

Svårt att bli gravid igen.

Jag är 41 år gammal och har många barn, och jag skulle gärna vilja ha ett barn till, men vi ha försökt 1år nu att bli gravida, men det funkar inte så lätt längre, jag har alltid blivit gravid lätt.
    Jag vet att min ålder har  betydelse, men man måste ju ändå försöka.
    Jag fick ett missfall för 1 år sen, (Ofrostig graviditet) sen efter det så funkade det inte längre. 
    Jag har varit hos 2 gynekologer, den första gynekologen gav mig en kur tabletter(Pergotime)men då blev jag inte gravid.
    Men när jag tog ett blodprov för att se om jag hade ägglossning den månaden så hade jag dålig ägglossning, och det visade sig inte så starkt på ägglossningstestet heller.
    Så den gynekologen ville inte hjälpa mig mer, hon sa bara att jag skulle gå ner i vikt, jag har redan gått ner 10 kg nu och jag ska fortsätta gå ner mer.
    Jag väger 85 kg nu och är 170 lång.
    Sen har jag varit kontakt med en annan gynekolog som inte heller tyckte att det fanns så mycket att göra.
    Ägglossningstesterna har inte visat så starkt dom andra gångerna förrän det sista som var jättestarkt, men jag blev inte gravid då heller.
    Hjälper det att gå till fler gynekologer eller finns det inte mer att göra?
    Men om man går ner rätt många kilo till kan det finnas en chans att man kan bli gravid då?
    Kan vikten och kosten påverka så mycket att man har svårt att bli gravid?
    Gynekologerna säger att jag ska gå ner först, men man kan väl ändå bli gravid och gå ner hela tiden, jag kan ju inte vänta hur länge som helst, man blir ju äldre och äldre.
    Gynekologen säger också har du mens varje månad så har du ju säkert ägglossning också.
    Men varför bli man inte gravid då om man har ägglossning då och då.
    Och dom har kollat mig på ultraljud och allt så bra ut.
    Min menscykel är ca 42 dagar.
    Jag tyckte dom inte brydde sig nånting om en, man fick ju ingen hjälp alls. 
    Kan det vara att det är fel på mig eller kan det vara min mans spermier som inte är bra?
    Han är pappa till alla barnen och är 46 år.
    Vi varken röker eller dricker och vi lever ett normalt sunt liv.
    Jag äter mycket med frukt och grönsaker och nyttig mat varje dag.
    Men nån helg så äter jag lite onyttigt men det är inte så ofta. 
    Jag går en lång runda varje dag också.
    Vad kan man mer göra?
    Jag hoppas jag inte har kommit in i klimakteriet redan. 
    Bara för att man har många barn så vill dom ju inte hjälpa mig, jag är ju inte barnlös säger dom.
    Men om man vill ha ett barn till så kan dom väl ändå hjälpa en. 
    Men dom säger att dom inte kan hjälpa mig pga min ålder och övervikt. 

Tacksam för svar. 
  • Svar på tråden Svårt att bli gravid igen.
  • Anonym (Trist)

Tack för svaren.
    Men det är bara kämpa på med vikten så kanske det går bra.
    Men om man vill äta något onyttigt på fredag och lördag, är det okej då eller stoppar det att man vill bli gravid om man äter lite onyttigt då och då på helgerna?
    Jag äter ju bara nyttigt på dagarna, massor med grönsaker och frukt och äter fisk 5 gånger i veckan och grovbröd och äter skinka på mackorna utan fett på.
    Det enda sockret jag äter på veckorna är bara äpplen och bananer.
    Jag äter inga kolhydrater heller utan äter bara mathavre. 
    Man måste väl kunna unna sig något gott nån gång. 
    Jag går ju ner i vikt  hela tiden. 
    Jag gillar ju mörk choklad, men jag läste att det inte var bra att äta om man vill bli gravid, kan det stämma?
    Jag varken dricker eller röker heller.
    Och jag dricker inte kaffe heller.
    Jag dricker bara te, men det är väl inget som påverkar att bli gravid? 
    Tack Jenny för att du har orkat och lyssnat på att svara på mina frågor, men man vill ju gärna veta vad som kan påverka om man vill bli gravid igen.
    Men frågar man inte så kan man ju inte veta det heller. 
    Det verkar ju som om mina ägglossningar har kommit igång igen och det är ju kanon.

• Jenny Barnmorska

Det är inte vad du äter eller dricker som påverkar chanserna att blir gravid utan det är din vikt. Klart att du ska unna dig att leva lite och äta gott på helgen! Har aldrig hört att mörl choklad eller te kan påverka chanserna att bli gravid.

Det är ocskå bra att ta en promenad per dag minst 30 minuter. Att sova, äta på regelbundna tider och att försöka minimera stressen kan också hjälpa hormonerna att flöda bättre. Att ha samlag varannan till var tredje dag är också bra för då finns det altid levande spermier om det skulle lossa ett ägg. Ibland kan det släppa ett ägg även när du inte är i tiden för ägglossning. Och koncentrerar ni er då på att pricka in ägglossningen så kan ni ju missa eventuella bonuschanser.

• Anonym (Trist)

Tack  för svaret.
    Jag vet att det är vikten, men jag trodde kanske att maten också hade lite betydelse, men då vet jag.
    Men hur kan man ha 2 ägglossningar på en månad.
    Om man skulle ha 2 ägglossningar kommer dom efter varandra eller kommer den typ en vecka efter man har haft ägglossning eller hur funkar det?
    Jag går en gång per dag ungefär 45 minuter.
    Jag har börjat att träna med crosstrainer med.
    Jag undrar om det är att man kan sakna någon hormon eller någonting annat?
    För jag är alltid trött och på dåligt humör.
    Kan det vara så att man tömmer sig på någonting när man föder många barn?
    Kan man ha en underfunktion på sköld körteln?
    Jag har aldrig haft det innan.

• Jenny Barnmorska

En ev andra ägglossning kan komma när som helst. Till och med under mensen.
    Nej du lakar inte ut något hormon om du föder många barn. Däremot din ålder kan göra att vissa hormoner fungerar sämre. Vänd dig till din vårdcentral om du tror att det kan vara fel på sköldkörteln.

• Anonym (Trist)

Tack för svaren.
    Jag får kontakta vårdcentralen.
    Men om man skulle ha problem med den, har man svårare att bli gravid då?

• Anonym (Trist)

Hej igen

Jag undrar om det kan påverka att man inte kan bli gravid om man går varje dag och tränar på crosstrainern vid ägglossning?
    Jag går en timme varje dag och tränar på crosstrainern i 60 minuter varje dag.
    Jag har ägglossning om några dagar.
    Kan man fortsätta att träna eller ska man ta det lite lugnt och vila lite?

• Anonym (Trist)

Tack för snabbt svar.
    Men jag tror att jag inte använder crosstrainern nu när jag har ägglossning, för den är rätt jobbig den maskinen.
    Jag kan ju börja träna på den sen efter ägglossningen igen.
    Men jag kan ju gå varje dag istället nu.
    Jag trodde kanske att det påverkade om man tränade under ägglossningen. 

• Anonym (Trist)

Hej Jenny

Jag fick den trista  mensen igen .
    Jag tänkte fråga dig om du vet om man har större chans att bli gravid när man tar  bisolvon?
    Jag har hört att många säger att det funkar lättare då att bli gravid.
    Stämmer det?
    Var gör det för skillnad om man tar bisolvon som många säger att det gör?
    Jag tänkte jag skulle prova det.
    Tror du att det kan hjälpa att man tar bisolvon?
    Vet du om det finns nåt annat hjälpmedel man kan använda?
    Det hjälper ju inte precis att man tränar.
    Jag har ju ägglossning varje månad, för det ser jag ju på tempen.
    Den har ju legat på 35,8 hela tiden och efter ägglossning så låg den på 36,4 och sen när mensen kom så låg jag på 35,8 igen.
    Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att bli gravid.
    Man gör ju allt för att det ska bli lättare att bli gravid.

Tacksam för svar.

• Jenny Barnmorska

Det finns så många saker som säkert underlättar för att bli gravid. Tyvärr finns det inte några vetenskapliga studier på just Bisolvon. Därför vet jag inte mer om effekterna av det än vad jag har läst här i forumet. Bisolvon har ju en slemlösande effekt, men om det påverkar sekretet i livmoderhalskanalen att lättare släppa igenom spermierna vet jag faktiskt inte. Sen beror det ju helt på varför man har svårt att bli gravid vad som fungerar. Om det beror på att sekretet i livmoderhalskanalen är för tjock så teoretiskt sett skulle Bisolvon fungera. Beror det på något annat så kanske det är andra saker som fungerar bättre.

• Anonym (Trist)

Tack för snabbt svar.
    Jag kan ju prova Bisolvon, men det är ju inte säkert att det hjälper heller.
    Jag har svårt att tro att det gör någon nytta, jag har ju aldrig behövt det innan.
    Finns det inget annat man kan göra så att man har lättare att bli gravid?
    Vad finns det för fler saker som underlättar för att bli gravid?
    Det hjälper ju inte att man går ner ivikt och tränar precis.
    Vad är det som gör att man inte bli gravid längre så lätt?
    Är det något fel på min kropp?
    Förr blev man ju gravid direkt när man hade ägglossning.
    Jag vet att det har med åldern att göra.
    Det är kanske så att man får kämpa vidare.
    Du sa ju att det kan ta upp till 2 år, vi har hållit på i 1 år och 4 månader nu, så det är ju en tid till.
    Är det verkligen lönt att fortsätta, man blir ju så negativ när det aldrig blir något?
    Det verkar ju inte vara några bra ägg ikvar.
    Jag tycker det är konstigt när alla gynekologerna säger att det ser bra ut med allt.
    Då undrar man ju varför man inte blir det längre.
    Tror du att jag skulle kunna bli gravid igen? 
    Det är kanske bara att det tar lite längre tid. 
    Om min man dricker lite öl på helgerna men inte annars, är det något som påverkar?

• Jenny Barnmorska

Det är troligen så att du inte har så många bra ägg kvar. Kanske finns det några guldägg kvar som ger dig chansen att bli gravid. Kanske finns det inte. Det går inte att se eller mäta på något sätt. Det finns heller inget att göra för att lättare bli gravid annat än att ha regelbundna samlag. Att leva sunt och att ha ett bra BMI underlättar chanserna. En mindre mängd alkohol påverkar inte nämnvärt dina chanser att bli gravid. Dricker du mycket kan det däremot påverka.
    Jag hoppas verkligen att du blir gravid, men om det inte blir så så hoppas jag att du kan finna ro i att du har de barn du skulle få.

• Anonym (Trist)

Tack för svaren.
    Jag får väl hoppas att det kan bli en graviditet till.
    Men om man tar  Bisolvon tabletter, kan det inte bli negativ effekt istället om man har normalt slem?
    Eller vågar man prova?

• Jenny Barnmorska

Om det inte finns något som säger att du inte skall ta dem under tiden du försöker bli gravid så borde det inta vara skadligt.

Svar på tråden Svårt att bli gravid igen.