• heter

Att gå från iPhone till Android... verkar lite jobbigt....

Jag har en iPhone 4 men tänker nog byta den till en Android så jag får en bra kamera. Men det verkar vara meckigt att komma igång med en Android. Har hört talas om gmail-kontakter som ska kopieras vilket jag inte har.

Jag vill bara kunna kopiera mina kontakters nummer från ett gammalt sim-kort direkt till telefonen, går det?

Man måste ha gmail har jag förstått, hur funkar det och varför måste man ha det? Är det något som måste användas "varje dag" så att säga? Min mail är inte gmail och jag vill inte heller ha gmail.

Funkar Market eller vad det heter som iTunes i stort? Att man reggar ett kreditkort för att kunna köpa appar bara.

Kan jag få över alla mina iTunes låtar till nya telefonen och spela dom på samma sätt som jag kan i iPhonen i bilen osv?

Funkar android som iOS i stort? Att jag inte kommer märka någon större skillnad i mitt användande, dvs med mail och appar?

Vill gärna höra positivt och negativt med att byta till android.

• Svar på tråden Att gå från iPhone till Android... verkar lite jobbigt....
  • heter
    inze skrev 2011-09-28 18:50:38 följande:

Det där med att flytta kontakterna ska nog fungera. Googla så kommer det upp ett antal trådar från svenska forum som beskriver hur en del andra gjort.

Du behöver ett googlekonto (som väl även inkluderar en gmailadress) men det är inget du behöver använda på något sätt, men utan kan du t ex inte hämta några appar. Och man kan regga ett kreditkort så att man sedan kan köpa appar om man vill det. Jag har bara köpt en för det finns massor av gratisappar som räcker långt.

Jag har köpt låtar via iTunes som jag har flyttat till våra telefoner. Men jag har sett till att få dem till mp3-format först.

Hur lika det fungerar vet jag inte eftersom jag inte använt någon iPhone (bara testat lite snabbt nån gång).

Så det är googlekonto jag behöver för att få appar? Har fattat att android har fler gratisappar än iOS.

Måste man formatera om (eller vad det heter) låtarna från iTunes först? Verkar jobbigt.

Vad har du för telefon? Tänkte om du har en SE Neo eller Arc som jag funderar på.
  • heter
    sportpappa skrev 2011-09-28 22:31:04 följande:
    Börja med att skaffa ett Google-konto. Lägg in det kontot på din iPhone. Om du har alla kontakter på SIM-kortet så kan du lätt flytta in dem på Google. Gå in i inställningar->E-post, kontakter, kalender->Importera SIM-kontakter, välj ditt Google-konto. Klart! 
    Om du har allt i ditt Google-konto på din iPhone så kommer allt bara funka på din Android. Logga bara in med samma konto så går det automatiskt.

Jag har mitt Google-konto både i min iPhone och på min Android. Alla kontakter, kalender, mail synkroniseras automatiskt via det kontot så jag behöver aldrig bry mig om var jag sparar något. Allt finns tillgängligt vilken telefon jag än använder. Sen ligger även allt smidigt på nätet och går att hantera utanför telefonen.
    Precis en sån som dig behöver jag prata med eftersom att du har båda telefonerna.

Jag har inget googlekonto, är det gmail konto ni menar? Måste man ha det för att använda en android alltså? Men ok, vi säger att jag skaffar ett g-konto och för över mina iPhonekontakter dit så flyttar jag dom bara till nya mobilen sen? Måste man ha massa mail-adresser till folk, tänkte eftersom att du skriver att man ska välja e-post? Jag vill mest ha telefonnummer och ett fåtal mail-adresser.

Jag använder en köpt mail-adress (så inte hotmail typ) från mitt företag men det är väl inga problem attt ha en sån i en android?

Vilket system föredrar du och varför? Jag vill främst byta pga kameran och pga att det retar mig att jag inte kan göra något med ljud jag spelar in eller får skickat till mig t ex och att jag inte kan blåtanda filer hejvilt och att bt-headset är krångliga att få att funka med iPhone. Tydligen ska nya iPhone presenteras på tisdag men om den inte är helt fantastisk så vill jag nog byta till en Arc eller Neo.

Är det några stora skillnader i att använda android vs iOS-mobiler?
  • heter
    inze skrev 2011-09-28 22:35:30 följande:
    Jag har ju gjort om mina låtar jag köpt (2-3 stycken ) i samband med att jag köpt dem men borde det inte går att göra om alla på en gång på nåt sätt.

Jag har en Arc, och jag är nöjd med den.
    Verkar jobbigt att sitta och behöva göra om låtarna.

Foton blir jättebra med Arcen förstår jag? Kan ju knappast vara sämre än iPhone.

Är det något du inte är nöjd med med Arc? Kanske lättare att svara på än vad du är nöjd med.
  • heter
    inze skrev 2011-09-28 22:35:30 följande:
    Jag har ju gjort om mina låtar jag köpt (2-3 stycken ) i samband med att jag köpt dem men borde det inte går att göra om alla på en gång på nåt sätt.

Jag har en Arc, och jag är nöjd med den.
    Ett par viktiga frågor följer.

Kan du ha vilka ljudfiler som helst som ring-och sms signaler eller måste du köpa dom på market eller hålla på att fippla om dom på nåt sätt innan du kan använda dom? En lättare förklaring kanske är att om jag skickar en ljudfil till dig kan du välja vad du vill göra med den då, som t ex sätta den som sms-signal? Om du har ett headset ipluggat i telefonen piper hela telefonen till när du får sms då eller piper det bara i lurarna? Fråga gärna vad jag menar om jag är otydlig.
  • heter
    sportpappa skrev 2011-09-28 22:44:10 följande:
    Det verkar finns många olika lösningar på hur man synkar iTunes med sin Android.
    Googla på: sync android with itunes 
    Grazie.
  • heter
    sportpappa skrev 2011-09-28 22:56:58 följande:
    Gmailkonto eller Googlekonto. Det är samma sak. Till Googlekontot är mängder med tjänster kopplade, inkl. Gmail. När du loggar in med ditt Googlekonto på Androidtelefonen så kommer alla kontakter automatiskt dit om du lagt in dem i Google Contacts. Du kan lägga in valfri mängd info. Börja med att regga ett Googlekonto och se till att det funkar bra med din iPhone. Sätt att Googlekontot ska vara ditt primära konto för kontakter så hamnar allt rätt.
    Du kan köra med vilken mailadress som helst på Android.

Jag föredrar Android. Det går som du säger att göra lite mer med filer och själva systemet. Låta appar hantera samtal, förändra utseendet på launchern, lägga upp widgets så man kan nå det viktigaste snabbare. Dölja det man inte vill se hela tiden. På iPhone ligger ju alla appar framme på skärmarna hela tiden. Visst det går att lägga in i en folder...förutom appen "Tidningskiosk" (troligtvis en miss i iOS5 som gör att den inte går att lägga in i en folder).

Det är inte jättestor skillnad i användandet mellan iOS och Android. Största skillnaden är att det finns en bakåt-knapp på Android. Helt suverän knapp som gör att man slipper trycka på skärmen i tid och otid. Sen hittas det mesta med hjälp av meny-knappen och att man trycker länge (1 sekund) på det objekt man vill göra något åt. Så om man inte ser det man söker efter så tryck på meny eller gör långtryck. På iPhone ser man så gott som alltid allt man kan göra eller så ligger det under en synlig knapp.
    Det låter läskigt med gmailkonto, som om jag förlorar all kontroll men så är det säkert inte. Kan man säga att telefonen och gmailen alltid är synkade mot varandra? Är det så det går till? Vad är synkat isf? Jag har aldrig haft en android som ni förstår.

Har android samma appar som iOS när det gäller seriösa appar som bank, radio, nyheter osv eller är det fortfarande så att iOS har fler appar som ryktet brukar säga?

Kommer någon av mina kontakter att se mitt gmailkonto eller är det bara jag som kommer att veta att det finns så att säga?

Behöver man oroa sig för virus i android eller är det bara om man laddar ner "konstiga" appar?

Tack för att ni upplyser mig förresten.
  • heter

Finns det en gratis telefonapp som Viber för android? Om det finns kan man prata i den på en android om kompisen har iPhone eller är det bara android mot android isf?

• heter

Vad gulliga ni är som svarar så utförligt så att jag kan bilda mig en bra uppfattning innan jag byter. Jag ska se vad Apple erbjuder på tisdag först innan jag slår till men det lutar åt android och en SE Neo.

Om kameran är lika bra som på C905 så är den verkligen bra, hade själv en sån förut, och iPhonen är kass i jämförelse.

Vet ni om det går att kopiera kontakter från ett sim-kort till telefonboken som man gjorde för 5-6 år sen? Utan gmail alltså.

• heter
    Anghammarad skrev 2011-09-30 09:26:44 följande:

Man bör vara medveten om att google läser i princip allt du gör på någon av deras applikationer eller tjänster i akt och syfte att kunan sälja information till sina kunder (och Googles riktiga kunder är alltså inet användrna om man nu trodde det) så att de kan rikta marknadsföring mer specifikt.

www.myid.com/blog/google-is-reading-your-emai.../

Intressant. Gör Apple likadant eller något liknande?
    sportpappa skrev 2011-09-30 11:04:19 följande:
    Om reklamen ska vara där så är det väl bättre att jag får erbjudanden om sånt jag tycker är intressant än sånt som är ointressant som det är idag?
    Sen att de läser innebär inte att de verkligen sitter och läser dina mail utan allt sköts via automatiska program som skannar texter, letar nyckelord, indexerar, kategoriserar och slutligen presenterar annonser som matchar det som du mest troligt är intresserad av.
    Microsoft satte ihop en reklamfilm om Office 365 med propaganda mot Gmail som är hysteriskt rolig. Google länkade till den själv i en av sina bloggar: 
    ">

Jag tänker så här: Ingenting är gratis här i livet utan något måste man alltid betala. Jag betalar Google med info om vem jag är. Om det ger mig det jag vill ha utan att det orsakar mig några problem så är jag nöjd med det. Om det däremot ger mig problem så är det så klart inte ok.
    Vilket påminde mig, måste man använda sitt riktiga namn på Google eller kan jag heta "därför" t ex där också om jag vill? Tror jag har hört nånstans att dom kräver ens riktiga namn.
  • heter
    sportpappa skrev 2011-09-30 15:42:20 följande:
    Alla företag spårar användarna mer eller mindre. Det uppdagades nyligen att Apple lagrade var du befann dig i en hemlig fil på telefonen. Exakt vad den användes till är oklart, men det ska vara borttaget nu har jag för mig om man sett till att uppdatera sin iPhone regelbundet.

Använd gärna din riktiga information för ditt huvudkonto. Eftersom du kommer lagra allt där så är det bra att få behålla det för alla framtid och inte fastna på att man inte uppgett korrekt info. Enligt avtalet man godkänner ska alla info man uppger vara korrekt och riktig.
    Varför inte uppge ditt riktiga namn?
    När/Om du skickar mail via Gmail så kan du kalla dig för vad som helst.
    Testa att skapa ett konto så får du svar på det mesta. Det är gratis och tar inte många minuter.
    Hörde det om Apple och har uppdaterat sen dess. Iofs så är ju inte lite riktad reklam hela världen.

Vet inte varför jag inte vill ge mitt riktiga namn... jag är sparsam med att lägga ut mitt namn på internet överhuvudtaget.
  • heter

Nu har jag härjat runt i ett gmail-konto ett tag och det är ju hur mycket information som helst där. Förvånad  Spontant känns det som om Apple har mindre insyn på mig än vad android skulle ha. Stämmer det? Apple har bara så vitt jag minns mitt kreditkortnummer i iTunes (för betalningar) sen vet väl inte Apple något mer om mig? Är det bara för att jag är ovan med gmail eller kommer en android-mobil att veta mer om mig än Apple? Jag har aldrig behövt registrera min iPhone med Apple heller.

• heter
    sportpappa skrev 2011-09-30 18:08:10 följande:
    Via ditt konto hos Apple så vet de mycket mer än man kan ana. Din iPhone är registrerad hos Apple. De är väldigt noggranna med att ha koll på alla enheter där ute.
    Jag tror inte min är det för varje gång jag uppdaterar frågar den om jag inte tänker regga den och jag svarar nej varje gång. Jag har aldrig reggat den, det vet jag så jag vet inte hur Apple skulle veta att den är min förutom genom mitt iTunes konto.
    inze skrev 2011-09-30 18:36:18 följande:
    Jag tror inte jag fyllt i mer än önskad mailadress och namn. Resten ser tomt ut om jag tittar på mitt konto och profil.
    Det går säkert att bara göra så men jesus vad mycket flikar det fanns i gmail.
    Anghammarad skrev 2011-09-30 21:40:09 följande:
    Poängen är bara att påståendet att Apple skulle stå för övervakning a la 1984 av sina användare medan Google är symbolen för frihet från förtryck här i världen helt enkelt inte är sant. Enda skillnaden är att Apple inte hymlar med det på samma sätt som Google. 
    Anghammarad skrev 2011-09-30 21:41:37 följande:
    BTW ts om det bara är kameran som bekymrar dig så presenterar Apple nyheter på tisdag med uppdaterad kamera i iPhone.
    Jag hoppas den kommer att ha en bra kamera med inställningar den här gången för röda ögon, inomhus, utomhus osv. Det vore enklare att köpa den än att börja om med android. Jag har iPad och iPods också nämligen. Men jag vill gärna kunna göra något med ljudfiler också som sms-signaler med mera så jag håller tummarna att dom har ändrat det också men jag tror inte dom gör det. Hur mycket är det Apple ser nu då? Någon som vet? Det där med att dom lagrade var man hade varit har ju försvunnit.
    Baryk skrev 2011-09-30 21:47:25 följande:
    Jag har iaf bara önskad mailadress och namn. Inget annat. Har lagt g-mailen så den skickar vidare till ett annat konto, och bryr mig inte mer om att jag har den. Jo förresten, jag använder google-talk också.
    Vad är google talk?
  • heter

iPhone 4S var ju lite av en besvikelse... Hur gör jag nu? Arc, Neo eller en 4S och hoppas på att kameran är mycket bättre i den och kanske tom har olika inställningar? Drömmer Det är alltså främst en bra kamera jag är ute efter i min telefon.

• heter
    en liten prick skrev 2011-10-10 17:17:05 följande:
    Alltså har du ens läst om iPhone 4S..? En av de stora nyheterna var ju uppenbarligen kameran, vad jag har läst (med reservation för att det inte stämmer) är att det i princip är samma kamera som i just Arc, att Apple köpt kamerakomponenterna ifrån Sony. 
    www.apple.com/iphone/built-in-apps/camera.htm...
    exempelbilder: www.gizmocrazed.com/2011/10/iphone-4s-camera-.../    
    www.idg.se/2.1085/1.408318/sa-bra-ar-iphone-4...

Annars vänta med att köpa nytt, är valet inte självklart så skadar det kanske inte att fundera ett tag till? För övrigt är Android-telefoner INTE kända för att ha asbra kamera generellt, dock finns det undantag. Mest kanske beroende på att det finns fler olika tillverkare som använder Android i sina telefoner.
    Fast allt handlar ju inte om pixlar i en kamera och en uppgradering från 5 till 8 säger inte så mycket och att ljusinsläppet är bättre på 4S är ju bra men det betyder inte att kameran inte suger fortfarande i jämförelse med Arc  t ex. Men jag får vänta och se tills den har testats och jag själv kan kolla på den. Jag har inte sagt att alla androider har bra kameror men jag vet att Arc och Neo har det och det är isf dom jag är intresserade av. Min fråga här var mer hur det var att byta från iOS till android. Sen är det iofs en del saker till jag inte är jättenöjd med med iPhone men det är en annan femma.
Svar på tråden Att gå från iPhone till Android... verkar lite jobbigt....