• inze

Att gå från iPhone till Android... verkar lite jobbigt....

Det där med att flytta kontakterna ska nog fungera. Googla så kommer det upp ett antal trådar från svenska forum som beskriver hur en del andra gjort.

Du behöver ett googlekonto (som väl även inkluderar en gmailadress) men det är inget du behöver använda på något sätt, men utan kan du t ex inte hämta några appar. Och man kan regga ett kreditkort så att man sedan kan köpa appar om man vill det. Jag har bara köpt en för det finns massor av gratisappar som räcker långt.

Jag har köpt låtar via iTunes som jag har flyttat till våra telefoner. Men jag har sett till att få dem till mp3-format först.

Hur lika det fungerar vet jag inte eftersom jag inte använt någon iPhone (bara testat lite snabbt nån gång).

• inze
    heter skrev 2011-09-28 18:58:37 följande:
    Så det är googlekonto jag behöver för att få appar? Har fattat att android har fler gratisappar än iOS.

Måste man formatera om (eller vad det heter) låtarna från iTunes först? Verkar jobbigt.

Vad har du för telefon? Tänkte om du har en SE Neo eller Arc som jag funderar på.
    Jag har ju gjort om mina låtar jag köpt (2-3 stycken ) i samband med att jag köpt dem men borde det inte går att göra om alla på en gång på nåt sätt.

Jag har en Arc, och jag är nöjd med den.
  • inze
    heter skrev 2011-09-28 22:47:55 följande:
    Ett par viktiga frågor följer.

Kan du ha vilka ljudfiler som helst som ring-och sms signaler eller måste du köpa dom på market eller hålla på att fippla om dom på nåt sätt innan du kan använda dom? En lättare förklaring kanske är att om jag skickar en ljudfil till dig kan du välja vad du vill göra med den då, som t ex sätta den som sms-signal? Om du har ett headset ipluggat i telefonen piper hela telefonen till när du får sms då eller piper det bara i lurarna? Fråga gärna vad jag menar om jag är otydlig.
    Jag har inte testat mer än att jag fört över min gamla vanliga ringsignal som jag hade i förra telefonen (ingen android eller smartphone) och har den som ringsignal nu också så att man kan i alla fall använda egen musikfil som det. Borde ju gå att ha även som sms-signal eller nåt då tycker man. Och med lurar lyssnar jag så sällan så det kan jag inte heller svara på.

Men foton blir helt OK. Hade en SE C905 innan och ville ha en telefon vars kamera kunde matcha den och det tycker jag arcen gör. Dessuton filmar den mycket bättre
  • inze
    heter skrev 2011-09-30 17:15:31 följande:
    Nu har jag härjat runt i ett gmail-konto ett tag och det är ju hur mycket information som helst där. Förvånad  Spontant känns det som om Apple har mindre insyn på mig än vad android skulle ha. Stämmer det? Apple har bara så vitt jag minns mitt kreditkortnummer i iTunes (för betalningar) sen vet väl inte Apple något mer om mig? Är det bara för att jag är ovan med gmail eller kommer en android-mobil att veta mer om mig än Apple? Jag har aldrig behövt registrera min iPhone med Apple heller.
    Jag tror inte jag fyllt i mer än önskad mailadress och namn. Resten ser tomt ut om jag tittar på mitt konto och profil.
Svar på tråden Att gå från iPhone till Android... verkar lite jobbigt....