Forum
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Ons 28 sep 2011 16:54 Läst 830 gånger Totalt 1 svar
    Allévo 123
    Visa endast
    Ons 28 sep 2011 16:54

    Återfall


    Man kan inte sluta äta och därför måste hitta ett förhållningssätt till maten för att gå ner i vikt och stanna där. Det räcker inte med att dra in på maten utan man måste också titta på det mönster som leder till att man äter för mycket och inte kan avstå.


     


    När allt är nytt och spännande och vikten rasar känns allt bra men förr eller senare kommer alltid ett återfall.


     


    Det är mycket vanligt att du får skuldkänslor om du känner att du inte kunnat följa programmet som det var tänkt, men negativa tankar om sig själv kan vara en lika stor vana som att äta fel. Den vanan behöver också brytas.


     


    Det är mycket viktigt att du inte låter återfallet leda till att du ger upp allt du hitintills åstadkommit och faller in i ditt gamla beteende.


     


    Eftersom du nu vet om att återfall är en del av problematiken så är det bara att gå tillbaka till ditt nya beteende så snart återfallet är över.


     


    Förutom grundpelarna ovan är planeringen viktigt för såväl maten som den fysiska aktiviteten. Har du ätit dina mellanmål och tagit din dagliga promenad har du bättre förutsättningar att klara och stå emot en risksituation.


     


    Att hela tiden ha mål och delmål att arbeta mot är viktigt. Delmålen är viktiga för att orka med och huvudmålet kan och ska också förändras över tid.
  • Tor 29 sep 2011 09:06 #1

    Tack Susanne!

    Det här är nog något som de flesta faktiskt snubblar över någon gång under viktminskningsfasen.
    Jag gjorde så att jag
    1. Förlät mig själv. Det är nog nästan det viktigaste!
    Att inte ge upp och tycka att man är misslyckad och att man aaaaldrig kommer att klara det.
    Det är klart man klarar det. Det blev bara en bump i vägen och det bästa är att det ger tillfälle till att reflektera över varför det hände.
    2. Tog nya tag
    Jag grottade inte ner mig i "misslyckandet" utan tog nya tag och gjorde bra val vid nästa mål.
    3. Reflekterade
    Jag passade på att fundera på vad det var som gjorde att jag "syndade".
    Det visade sig att jag gärna äter när jag är stressad, när jag är glad, ledsen osv. Det vill säga maten fyller ett känslomässigt behov och i och med att jag blev medveten om det så kan jag göra något åt det.
    Nu tar jag en avkopplande skogspromenad om jag är stressad eller gör en god fruktsallad om jag är extra sugen på något,

Endast gruppmedlemmar kan skapa trådar i gruppen.
Logga in
Bli medlem
Medlemsregistreringen är tillsvidare avstängd mellan 00:00 och 07:00. Vänligen återkom senare.

Innehåll

Innehåll

Svara i tråden...

Innehåll