hur länge kan man ha en tampong?
inne i sig?
inne i sig?
Sen handlar ju inte antalet timmar om hur mycket man blöder, eller om det börjar lukta illa.. Utan att det samlas farliga bakterier i tamponger om de sitter inne för länge.
Använd menskopp istället om ni inte vill byta ofta, den har "sista gräns" på 12 timmar. Samlas inte lika mycket bakterier i den.
vad fan är en menskopp?
8 timmar när man sover ja.. Tror ju inte det e så många som har den inne 8 vakna timmar då.
Jag har den i kanske 4-5 timmar när jag är vaken. 8 timmar när jag sover. Men sedan är det faktiskt helt beroende på hur mycket jag blöder också. Första dagen kanske jag byter tampong varannan timme.
Har mina inne i 8 vakna timmar. Ser inget problem i det?
Från Tampax hemsida:
Hur minskar jag risken för TSS under mensen?
Du kan minska risken genom att:
alltid använda en tampong med så liten uppsugningsförmåga som möjligt i förhållande till din blödningsmängd. Börja alltid med en liten tampong tills du kan ditt blödningsmönster.
byta tampong efter MAX åtta timmar. Om tampongen är torr eller delvis torr efter fyra timmar, använd en sort med mindre uppsugningsförmåga eller en binda eller ett trosskydd.
använda binda i stället för tampong minst en gång om dygnet under menstruationen.
MimmiLina: Ser inte heller problem med det.
Du kan läsa om menskoppen på www.menskopp.se
Till alla tamponganvändare...
Det finns ju en bipacksedel i paketet...LÄS DEN!!!!
Där står att det inte rekomenderas att en tampong används mer än ca 4 timmar..pga infektionsrisk.
Som någon sa innan...Hellre byta till mindre sort vid mindre blödning än att låta den vara inne länge.
Och det avråds ju från att sova med tampong...
Alla dessa rekomendationer har troligtvis kommit till av någon logisk förklaring...
Men alla e vi ju olika måna om vad vi anser vara frächt o sunt...
Men inte faaan skulle jag vilja gå o riskera en infektion i de ädlare regionerna...no way!
Son längst har jag den i 12h. När jag sover alltså.