• radwanska

Hur länge löper katten?

Vi har en katt som tidigare var utekatt och har även fått en kull ungar. Sedan flyttade jag lyckligtvis men nu bor jag på tredje våningen så katten är nu innekatt. Det är ju tråkigt för den men så kan det gå, men vi har allafall två balkonger så den gillar att vara ute där och klättra. Nu löper katten och jag upplever att den tycker det är väldigt frustrerande. Givetvis är det dags att sterilisera katten så hon slipper genomgå de här perioderna.

Men jag undrar allafall, hur länge och hur ofta löper katten?

• Svar på tråden Hur länge löper katten?
  • radwanska

Nu har jag redan googlat och vet att både hur ofta och hur länge varierar, beroende på. Jag hade hoppats på någon spännande matematisk formula. Drömmer

• nemo1

Mycket individuellt. Snälla kastrera katten. det är otroligt påfrestande för katten att vara fertil. Jag tar för givet att du har nät på balkongen. 

• Majsan70

Har du otur så löper katten varannan vecka 7 dagar åt gången så kastrera omgående är mitt tips. Jag har själv avelskatter o får stå ut men så så fort mina tas ur avel så kastreras de. Såå jäkla jobbigt att stå ut med dem då om inte annat.

• Mysgosmys

Kastrera eller ge katten p-piller för att slippa oönskad löpning :)

• nemo1
    Mysgosmys skrev 2011-09-29 14:28:09 följande:
    Kastrera eller ge katten p-piller för att slippa oönskad löpning :)
    Ge absolut inte p-piller då det ökar risken för juvertumörer och livmoderinflammation drastiskt. P-piller skyddar inte heller mot dräktighet utan tar bara bort löpet.
  • Barbabok

Instämmer med nemo, och är det mer än 5m över mark är det lag på nät eller annat skydd.

• Mysgosmys

p-piller går bra som temporär lösning innan kastrering. Min katt får p-piller.

och det är ju bara löpet som ska bort då ts har en innekatt. 

• nemo1
    Mysgosmys skrev 2011-09-29 18:05:11 följande:
    p-piller går bra som temporär lösning innan kastrering. Min katt får p-piller.

och det är ju bara löpet som ska bort då ts har en innekatt. 
    Redan från första piller så ökar risken för juvertumörer så det är mycket onödigt att ge p-piller till katter som inte går i avel (alltså raskatt)
  • Mysgosmys

Vid långvarigt p-piller användande ökar risken ja, men några veckor gör ingenting

• radwanska

Nej, p-piller hade jag aldrig ens tänkt tanken på. Katten ska definitivt steriliseras, imorgon ska jag ringa och boka tid.

Om det är nät på balkongen? Ja det är nät upp till räcket men därifrån är det fritt. Det ser lite läskigt ut när katten hoppar upp och balanserar. och till och med sätter och tvättar sig på "fönsterbrädet" (en avsats på ca 10 cm). Jag blir alltid så imponerad av kattens smidighet och balans! Den är verkligen mitt favoritdjur.

Svar på tråden Hur länge löper katten?