• radwanska

Hur länge löper katten?

Vi har en katt som tidigare var utekatt och har även fått en kull ungar. Sedan flyttade jag lyckligtvis men nu bor jag på tredje våningen så katten är nu innekatt. Det är ju tråkigt för den men så kan det gå, men vi har allafall två balkonger så den gillar att vara ute där och klättra. Nu löper katten och jag upplever att den tycker det är väldigt frustrerande. Givetvis är det dags att sterilisera katten så hon slipper genomgå de här perioderna.

Men jag undrar allafall, hur länge och hur ofta löper katten?

• Svar på tråden Hur länge löper katten?
  • Mysgosmys

Det heter kastrera när det gäller katter.

Och du borde ha nät hela vägen, även den lugnaste katten kan bli skrämd och ramla ner. 

• radwanska
    Mysgosmys skrev 2011-09-29 21:34:27 följande:
    Det heter kastrera när det gäller katter.

Och du borde ha nät hela vägen, även den lugnaste katten kan bli skrämd och ramla ner. 
    Nej, det finns två olika ingrepp på en honkatt. Sterilisering och kastrering. Någon får gärna påminna mig om skillnaden, och vilket som numer är det förekommande ingreppet.

Jag kommer inte låta göra nät hela vägen. Eller ja, det är inte mitt beslut för det är inte min balkong, men nej det är bra som det är. 
  • Mysgosmys

. "Även honkatter kastreras eftersom man opereras bort äggstockarna. Kastrerade katter blir lugnare, jämnare i humöret och mer tillgivna och lekfulla. För honkatter gäller också att man undviker risken för juvertumör och livmoderinflammation."

• radwanska

Ok då är det vid sterilisering som äggstockarna lämnas kvar, och nu mer är det kastrering som görs eftersom honan då slipper löpa. Så tror jag att det är. Nåväl, bra, min katt ska nu kastreras. Katt

• nemo1

Tror ingen veterinär steriliserar längre, dvs knippsar äggledarna.
    Så att du vet sä gäller ingen försäkring om katten ramlar ner från balkongen, det är att leka med elden tycker jag att bo så högt upp och vägra ha nät för att skydda sin katt. Mycket oansvarigt.

• radwanska

Försäkring? För katten?

Katter tappar inte balansen bara sådär. Den vet att det är högt, men den har alltid 100% självförtroende i sin förmåga. Mitt ansvar är att förse katten med mat och medicinsk hjälp om nödvändigt men inte att skydda den från att ramla från höjder... Jag vill ge katten den lilla frihet jag kan genom att låta den klättra runt balkongen. Eller slänga sig ut från balkongen, om den nu vill det. Solig

• Majsan70
    radwanska skrev 2011-09-29 21:56:03 följande:
    Försäkring? För katten?

Katter tappar inte balansen bara sådär. Den vet att det är högt, men den har alltid 100% självförtroende i sin förmåga. Mitt ansvar är att förse katten med mat och medicinsk hjälp om nödvändigt men inte att skydda den från att ramla från höjder... Jag vill ge katten den lilla frihet jag kan genom att låta den klättra runt balkongen. Eller slänga sig ut från balkongen, om den nu vill det. Solig
    Det finns ett begrepp som heter "flygande katter". Dvs katter som ramlat ner från fönster och balkonger och enligt lag skall man nu ha nät på balkongen så att katten inte trillar ner o skadar sig o därmed förorsakas lidande.  Och ja man försäkrar katter om man inte besitter enorma mängder med pengar för olika veterinär räkningar som kan komma om man har otur.
  • radwanska

Jag vet att katten KAN ramla ner. Blir det så så blir det så. Jag bor inte i Sverige just nu så den lagen kanske inte gäller här. 

Jag tror inte jag behöver ENORMA mängder pengar för att hålla katten frisk så jag avstår försäkring. Denna tråd handlade egentligen om kattens löp-perioder, det var de jag var intresserade av.

• Majsan70
    radwanska skrev 2011-09-29 22:09:53 följande:
    Jag vet att katten KAN ramla ner. Blir det så så blir det så. Jag bor inte i Sverige just nu så den lagen kanske inte gäller här. 

Jag tror inte jag behöver ENORMA mängder pengar för att hålla katten frisk så jag avstår försäkring. Denna tråd handlade egentligen om kattens löp-perioder, det var de jag var intresserade av.
    Utomlands en annan sak men fortfarande oansvarigt att inte vilja sin katts bösta. Och jo har man otur kostar det MASSOR att ta katten till veterinär. Bara en inläggning går på stora summor.
  • radwanska

Ja fast nu vill jag min katts bästa, jag tycker det framgår ganska tydligt i inlägg 16. Lägenheten är inte min så jag bestämmer inte över balkongen.

Svar på tråden Hur länge löper katten?