• radwanska

Hur länge löper katten?

Vi har en katt som tidigare var utekatt och har även fått en kull ungar. Sedan flyttade jag lyckligtvis men nu bor jag på tredje våningen så katten är nu innekatt. Det är ju tråkigt för den men så kan det gå, men vi har allafall två balkonger så den gillar att vara ute där och klättra. Nu löper katten och jag upplever att den tycker det är väldigt frustrerande. Givetvis är det dags att sterilisera katten så hon slipper genomgå de här perioderna.

Men jag undrar allafall, hur länge och hur ofta löper katten?

• Svar på tråden Hur länge löper katten?
  • Mysgosmys

Det är inte kattens bästa att låta den ramla ner eller "slänga sig ut" från balkongen.

• radwanska

Vadå "låta den ramla ner" hehe nu fövränger du verkligheten. Flört

• Mysgosmys

Aha du är bara ute efter att provocera såklart.. ^^

• radwanska

Va? Nej, verkligen inte. Men du påstår indirekt att jag inte vill min katts bästa. Jag påstår att det är inte samma sak att "låta en katt ramla ner från balkongen" och att inte ha heltäckande nät för balkongen.

Jag lider inte av "skydda mig mot livet" sjukan och inte katten heller. Vi gillar lite fart och fläkt.

• Mysgosmys

vill man sin katts bästa så ser man till att ha nät på balkongen som gör så att katten inte kan ramla ner.

Man ser även till att katten är försäkrad, vaccinerad, kastrerad, avmaskad och ID-märkt. Det sista särskilt om man inte har nät, ramlar katten ner och vandrar iväg så kan det bli svårt att hitta den annars.

Fast å andra sidan kanske katten skulle må bäst av att ramla ner och hitta ett bättre hem. 

• radwanska

Nu ska du tänka dig för vad du hackar in på tangentbordet tycker jag för nu är du respektlös som satan. Du skriver som om du skriver till någon barnrumpa som nyss fått sitt första husdjur. Jag är en vuxen kvinna människa.

Som jag redan skrivit i denna tråd är det inte min lägenhet så vare sig jag vill eller inte (vilket jag dårakt inte vill) kommer det inte bli någon inburad balkong. Tycker du jag inte ska låta katten gå ut överhuvudtaget? När det är balkongen den gillar mest av allt? Vilket liv.

• Mysgosmys

Ett nät kan man sätta upp varesig det är ens egen lägenhet eller ej.

Om du är en vuxen människa (vilket det inte verkar som) så fattar jag inte varför du inte kan ta ditt ansvar. Kan man inte se till sina djurs bästa så ska man inte heller ha djur. Att ens från början göra en innekatt av en utekatt är djurplågeri.

Katten kan fortfarande gå ut på balkongen även om där finns ett nät. Har svårt att tro att den gillar balkongen mest av allt, när den en gång varit utekatt. 

• nemo1

Ojojoj, nu får jag bita mig i tungan. Du menar inte att du tycket att katter inte behöver inte försäkras??? Har du inte råd med en femtiolapp i månaden om din katt blir allvarligt sjuk? Din katt är så pass lite värd att om den ramlar ner från balkongen eller blir allvarligt sjuk så är det bara att avliva, är det det du säger? 

Katter som balanserar på balkongräcket tre våningar upp är bara en tidsfråga innan den ramlar ner. Du vill banne mig inte din katts bästa om du tillåter det. Och du ska vara en vuxen kvinna? DU beter dig som en barnrumpa!!!

• PumpkinQueen

Nu gällde ju frågan hur länge katter löper, och det har du ju fått svar på TS.

Jag ska inte tjata på dig om att näta in din balkong, jag tänkte bara påpeka att det finns skäl till att det blev lag på det här i Sverige. Det är inte en regel som man bara hittat på för skojs skull, utan det var så att försäkringsbolagen och veterinärerna fick väldigt många fall av katter som hade ramlat från höga höjder. Det är alltså vanligare än vad man tror att katten tappar fotfästet, och det är inte alltid de klarar sig oskadda när de ramlar. Vi människor har fått för oss att katter är i det närmsta magiska djur, som klarar av allt från att balansera till att överleva utan mat i flera månader. Sjävklart stämmer inte det! Katter är fantastiska, men de är trots allt bara djur. Det är upp till oss att ta hand om dem och se till att de inte skadar sig.

• skorpionen80
    radwanska skrev 2011-09-29 22:09:53 följande:
    Jag vet att katten KAN ramla ner. Blir det så så blir det så. Jag bor inte i Sverige just nu så den lagen kanske inte gäller här. 

Jag tror inte jag behöver ENORMA mängder pengar för att hålla katten frisk så jag avstår försäkring. Denna tråd handlade egentligen om kattens löp-perioder, det var de jag var intresserade av.
    Beror vad ENORMA mängder är för just dig. För mig är 20 000 inte enormt mycket, men tillräckligt mycket för att jag skulle bli väldigt tacksam över försäkringen ;)

Och nej, självklart behöver man inte försäkra katten! Men då bör man ju kunna ta 20-30 000 ut fickan när som,och det är där problemet ligger - de flesta kan/vill inte det.
  • patriciaaah

Men gällande kattens löp så är det så här:

Förlöp-proöstrus är i 1-3 dagar: beteendet börjar
    Höglöp-östrus är i 6-8 dagar: är då beteendet är som värst!
    Efterlöp-metöstrus är i ca 7 dagar: beteendet börjar avta

Vissa honkatter har kontinuelig brunst och andra har olika uppehåll mellan brunsterna beroende bland annat på vilken årstid det är.

Om du upplever att hon inte mår bra av att inte vara steriliserad så ska du självklart sterilisera henne eftersom p-piller använder man inte i längden då det ökar frekvensen av sockersjuka, livmoderinflammation och juvertumörer. lycka till

• alifewithoutme
    nemo1 skrev 2011-09-29 07:27:18 följande:
    Mycket individuellt. Snälla kastrera katten. det är otroligt påfrestande för katten att vara fertil. Jag tar för givet att du har nät på balkongen. 
    Hon skrev ju att hon skulle göra det?
  • nemo1
    patriciaaah skrev 2011-10-09 17:56:03 följande:
    Men gällande kattens löp så är det så här:

Förlöp-proöstrus är i 1-3 dagar: beteendet börjar
    Höglöp-östrus är i 6-8 dagar: är då beteendet är som värst!
    Efterlöp-metöstrus är i ca 7 dagar: beteendet börjar avta

Vissa honkatter har kontinuelig brunst och andra har olika uppehåll mellan brunsterna beroende bland annat på vilken årstid det är.

Om du upplever att hon inte mår bra av att inte vara steriliserad så ska du självklart sterilisera henne eftersom p-piller använder man inte i längden då det ökar frekvensen av sockersjuka, livmoderinflammation och juvertumörer. lycka till
    Jag hoppas du menar att hon ska kastrera katten då den annars fortsätter att löpa Flört
Svar på tråden Hur länge löper katten?