• mfe

Vår/sommarbebisar i umeå 2012

mmmMalin skrev 2012-06-12 14:13:45 följande:
    Zirap:Oj, de va snabba förlossningar. 
    marieotyra: 13 minuter de e ju galet lite....
    mfe: 7h? Att de inte blev sugklocka eller nåt annat? Hur orkade du i 7h??? Höll på 1 1/2 och de var absolut tillräckligt tyckte jag. 

Min första förlossning startade 21.00 tisdag kväll och vi åkte upp på förlossningen 04.30 onsdag morgon. Tindra är född 15.30 onsdag efter 1 1/2h krystande och sugklocka. Så om krystvärkarna halveras så är jag väldigt nöjd. Hann testa de mesta sist... lustgas,epidural, bäckenbottenbedövning och sen lokalbedövning när jag skulle sys. Hoppas att jag hinner med epidural denna gång... för de var verkligen underbart!!! 

Har väldigt mycket förvärkar av och till... lite lurigt då man tror de är dags varje gång och sen avtar de. BF imorgon så jag hoppas de blir action snart. 
    Förstod inte heller varför det inte blev det, fast jag var inte öppen helt under hela tiden, utan jag tog EDA och det startade krystvärkarna, sen var det bara hålla ut och då jag var öppen helt så fastnade hon bakom en kant som de försökte trycka ner, till slut satt jag mig på en boll och studsa då äntligen sjönk hon, själva "riktiga" krystningen tog inte lång tid alls.

Jag var helt slut efter och fick en blödning för livmodern orkade inte dra ihop sig själv, så förlorade 800 ml blod.
    Men jag fick bara 1 stygn + 1 för hon klöste mig, hon lekte supermannen och kom med armen först :P

Dock mådde jag hur bra som helst dagen efter, eller egentligen bara någon timme efter då jag kunde gå själv och kissa på toan och allt, fast träningsvärken var inte rolig från ha dragit i en handduk för att kunna krysta bättre.

Men jag är glad att jag hade världens bästa barnmorska som var med mig hela tiden. Och hade jag inte haft min sambo vid min sida hade jag nog inte orkat så länge faktiskt.

Men det var helt klart värt det! :)
    Men om det blir en till vet jag inte, då vill jag veta att jag får göra ett kejsarsnitt OM det skulle ta så lång tid igen och om jag skulle få krystvärkar så tidigt, för det var nog det värsta - stå emot när de kom varje minut..
  • mfe
    marieotyra skrev 2012-06-12 20:34:24 följande:
    Vid båda förlossningarna har hjärtljuden blivit sämre när krystvärkarna kommit igång så det har blivit klipp båda gångerna. Den här gången hade jag en kant kvar som bm fick hålla bort för att jag skulle få krysta, det var inte alldeles bekvämt...
    de höll bort kanten för mig med, jag ba skrek och bad dem sluta :/
  • mfe
    Vad heter alla nyfödda bebisar?
    .klistra in du med :)

Janniiique - Thelma 
    mfe - Maja
  • mfe

Janniiique - Thelma 
    mfe - Maja
    marieotyra - Max
    Tuffs80 -My
    Eliin87- Clara
    Auror84- Alice
    Bejbisen - Vide
  • mfe

Janniiique - Thelma 
    mfe - Maja
    marieotyra - Max
    Tuffs80 -My
    Eliin87- Clara
    Auror84- Alice
    Bejbisen - Vide
    micksaan - Tuva
     hillee - Ruth
  • mfe

Hej.

Min lilla är nu  9 månader och 1 vecka och det är FULLT upp, hon går omkring som hon aldrig gjort något annat, krypa vad är det liksom..
    Hon ska klättra på ALLT och ja, riva ner allt är roligt också! 

• mfe

Maja blir snart 11 månader och är nu 72 cm lång och 8550 gram tung. springer fram som hon aldrig gjort annat och busar på hela dagarna :)

• mfe

Maja blir 1 år om 8 dagar och har 5 tänder än så länge, verkar vara många på väg upp!

• mfe

Maja kommer också börja på dagis 14 augusti, hon är då 17 månader :)

Jag ska också snart sluta amma så börjat smått med välling, idag fick jag i henne ca 100 ml utan att truga så kanske har vi hittat rätt välling, återstår att se imorgon ;)

• mfe

Vi har testat välling till och från för hon varit riktigt dålig på äta och hon höll sig inte mätt på det hela nätter = vaknade 2-5 gånger på natten och åt. Var bara 3 veckor sedan hon börjat sova drygt hela natten, ibland äter hon en gång på natten. Igår då hon hade ätit välling sov hon från 22.30-07.00 i ett sträck vilket är rekord, därför vill jag få i henne välling (hon dissar ofta gröten eller så får man i henne ca 0.5 dl).

• mfe

Maja kommer gå på mjölken :)

Zirap: vi sökte på smöret som andrahand faktiskt :)

• mfe
    Zirap skrev 2013-07-01 20:20:13 följande:
    mfe: Alltid skönt att komma in på sitt förstahandsalternativ! Det verkar vara ganska lätt att göra det på Ersboda uppfattar jag det som.

Det negativa med Smöret tycker jag är att de sover inne. Elliot har sovit inomhus dagtid endast en handfull gånger i sitt korta liv, men det där brukar personalen ändå få ordning på så jag är inte orolig. Men det känns som tid de ändå sover kan de väl utnyttja till att få frisk luft också, som på så många andra förskolor. Men att de får gå på samma förskola väger ändå över för oss. Annars har våra bebisar sovit ute till -25 grader här hemma. 

Vi sökte till 1 april men får inte dagis förrän 14 augusti, rätt jobbigt :/ fick tillfällig plats vid flygplatsen men utan bil så blir det för långa bussresor..

vet faktiskt inte hur de gör på mjölken, ska ringa dit någon dag och fråga om vi får komma och titta och kolla upp deras rutiner så vi kan börja med dem redan nu då lillan har lite "problem" att ställa om rutiner så lika bra att börja redan nu. hon är jättesvår att få att somna med så jag hoppas de löser det utan att hon skriker flera timmar.. 
Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012