• frågande66

Bouptäckningen klar men inga pengar?

Min mamma dog i somras. Har gjort en boupptäckning genom en juristfirma. Pratade med skatteverket för några dagar sen o dom har gjort klart boupptäckningen o skickat den tillbaka till juristfirman för över två veckor sen. Men jag har inte hört något från dom!!??

Hur lång tid har dom på sej att kontakta dödsboägaren? Ska det behöva ta över 2 veckor? har försökt kontakta dom men får inget svar. Finns det några riktlinjer för hur lång tid dom har på sej att kontakta dödsboägaren eller kan dom göra det när det faller dom själva in?   

Tänk om dom har "dragit"med mina pengar.   

• Svar på tråden Bouptäckningen klar men inga pengar?
  • Kjell2

Finns det något som hindrar att ni arvingar själv delar upp boet nu när boupptäckningen är klar? Ni kan alltid börja dela upp prylar och i alla fall en del av stålarna.

Så länge ni är överrens lär det inte bli några problem.

• Flodis Hjärtat

Risken är väl inte direkt överhängande att de har dragit med dina pengar. Det kan jag verkligen inte tänka mig.

Det är väl 3 mån de har på sig avd jag vet. Men bäst är att fortsätta ringa och försöka få tag på dem helt enkelt.

• frågande66

Ja men allt är ju klart från skatteverket så  boupptäckningen ÄR klar. Dom har skickat den till juristfirman som gjorde boupptäckningen. Men måste ju ha papper från juristfirman som gjort bodelningen för att kunna gå till banken. O dom har haft pappren från skatteverket i över två veckor.

Grejorna är redan uppdelade.

Ang tre månader så är det bara tiden som boupptäckningen måste ha gjorts inom. 

Vill ha ett avslut o kunna gå vidare.

• Åsa

Juristen är ju ingen myndighet utan en serviceinrättning du själv anlitat och har ett kundförhållande till så direkta riktlinjer finns väl knappast mer än vanlig god sed. Förmodligen står det inget exakt om hur lång tid det ska ta i ert avtal (ofta är det väl lite knepigare förhållanden när man väljer att anlita jurist för bouppteckning?). Ring och fråga dem!

• Kjell2
    frågande66 skrev 2011-09-29 11:06:36 följande:
    Ja men allt är ju klart från skatteverket så  boupptäckningen ÄR klar. Dom har skickat den till juristfirman som gjorde boupptäckningen. Men måste ju ha papper från juristfirman som gjort bodelningen för att kunna gå till banken. O dom har haft pappren från skatteverket i över två veckor.

Grejorna är redan uppdelade.

Ang tre månader så är det bara tiden som boupptäckningen måste ha gjorts inom. 

Vill ha ett avslut o kunna gå vidare.

Ingen av arvingarna som har fullmakt på kontot? Dela i så fall upp stålarna och behåll en del för sluträkningar och fintrimning.
  • frågande66

Fullmakt? Ja jag har ju varit på banken o betalt räkningar. Så kanske jag har en fullmakt. Hade fullmakt från min syster då vi gjorde boupptäckningen på jurist firman (heter något fint men kan ej ordet) Men har inte lämnat in någon till banken men det kanske juristfirman gjorde??

Bah vad man kan lite om sånt här. Ingen krånglig boupptäckning alls bara ett konto med pengar på någon försäkring samt några lån. Anlitade en juristfirma bara för att slippa göra det själv samt att det skulle bli rätt. Kan inget av sånt. O hade lite annant att styra med.

Ang att ringa dom jo det har jag gjort mej inte fått tag  i dom.

• Kjell2
    frågande66 skrev 2011-09-29 11:19:32 följande:
    Fullmakt? Ja jag har ju varit på banken o betalt räkningar. Så kanske jag har en fullmakt. Hade fullmakt från min syster då vi gjorde boupptäckningen på jurist firman (heter något fint men kan ej ordet) Men har inte lämnat in någon till banken men det kanske juristfirman gjorde??

Bah vad man kan lite om sånt här. Ingen krånglig boupptäckning alls bara ett konto med pengar på någon försäkring samt några lån. Anlitade en juristfirma bara för att slippa göra det själv samt att det skulle bli rätt. Kan inget av sånt. O hade lite annant att styra med.

Ang att ringa dom jo det har jag gjort mej inte fått tag  i dom.
    Du lär inte kunna lämna detta bakom dig förren du fått ett avslut med juristfirman, slutredovinsning, räkning mm. Så är det ett avslut du är efter så är det bara att jaga vidare.

Är det pengarna du vill ha så kolla med banken om du har fullmakt, lös sen lånen och dela upp de mesta av pengarna. Spara lite för juristräkningar mm.

Jag skulle bli extremt förvånad om juristfirman har snott era pengar.
  • frågande66

Fick tag i dom i fredags. Arvsskiftet var klart o dom skulle skicka papprena "inom det snaraste"?

Nu återstår att se vad "inom det snaraste" är.

Tack för alla svar

Svar på tråden Bouptäckningen klar men inga pengar?