• Krokimodell

Skulle du kunna tänka dig att betala 3449 kr för ett par skor?

Jag köpte skor på Myrorna för 50 kr en gång, och när jag träffade min kusin (som förstår sig på skor) berättade hon att det är ett riktigt dyrt märke, och att skorna hade kostat 2 000:- kr i vanlig butik.

Say it loud. I am unable to say 'proud' and I am proud.
  • Krokimodell
    prospicientia skrev 2011-10-01 16:18:10 följande:
    Jag menar ju att man tjänar pengar på det.
    Det heter spara, inte tjäna (ursäkta om jag är språknörd.)

Jag skulle inte spara pengar om jag köpte dyra skor. Jag vet inte om jag har onormalt stora stortår, men mina skor går vanligtvis sönder genom att det är hål rakt igenom sulan där stortån är (vanligtvis höger stortå). Därför köpte jag ett par gymnastikskor med tjocka sulor. De kostade 300:- i vanliga fall, men var sänkta till 150:- för att det var sommar. De varade ett år. Andra skor som kostat mer än 300:- har gått sönder tidigare. Om skorna i trådstarten varar i 23 år (tillåt mig betvivla), så har jag sparat 1 krona efter 23 år. Till och med då är det bättre att sätta in 3449:- på banken, öronmärkta för skor. Efter 23 år har jag mer än en krona över pga räntan.
  • Krokimodell
    prospicientia skrev 2011-10-01 19:15:28 följande:
    Men 3000 kr, då pratar vi om finskor, det är skillnad.

Om din tå går rakt igenom sulan har du väldigt dålig kvalité på skorna.
    I så fall har jag haft otur med skor hela livet. Och märkligt att jag alltid har sämre kvalitet på högerskon än vänsterskon, då det är den som går sönder. Dessvärre tror jag faktiskt att det är fötterna det är fel på.
  • Krokimodell
    prospicientia skrev 2011-10-01 19:49:33 följande:
    Tår kan inte gå igenom - det är omöjligt.
    Jo det kan de. När jag haft skorna ett par månader, kan jag stoppa in fingret i skon, och känna att det är en grop på insidan, där tån brukar vara, men helt på utsidan.
    På gympaskor, men de kan ju gå sönder efter en vecka,
    Har varit samma sak med läderskor och vinterstövlar.
    Men annars så köp sandaler vet jag - då går ju tårna igenom med en gång så är problemet löst! Skrattande
    Jag kanske borde köpa platåskor, så får det bli en grop i skorna som ändå inte går rakt igenom.
  • Krokimodell
    prospicientia skrev 2011-10-01 20:38:05 följande:
    Allas fötter är ju olika så vi sliter givetvis ut skorna på olika sätt. Men jag har vandringskängor som jag köpt för kanske åtta år sen. Har gått många mil med dem. Du skulle nästan få låna dem ett år och se om tån gick igenom på dem också! Skrattande
    Var köper jag sådana skor? Vilket märke?
  • Krokimodell
    Brünnhilde skrev 2011-10-01 23:23:52 följande:
    _Det_ har du rätt i. Men om en vara säljs ut för halva priset - eller rent av halva halva - så är det bara handlaren som förlorar på det.
    Handlaren förlorar inte på det heller. Han/hon/de slipper lagerkostnader. Dessutom ska du vara glad att folk inte köper saker förrän de behöver dem. Hade alla gjort som du, hade vinterskorna tagit slut på sommaren, och så hade du fått köpa på vintern i alla fall, om du inte är bland de första i butiken.
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att betala 3449 kr för ett par skor?