• Naoko

Skulle du kunna tänka dig att betala 3449 kr för ett par skor?

Jag har aldrig köpt ett par skor som kostat mer än ca 1600 men det är möjligt att jag skulle göra det i specialfall om de var precis vad jag behövde. 

Det skulle dock inte handla om festskor, det känns ju inte som att de behöver hålla så bra om man bara ska ha dem vid enstaka tillfällen och mest inomhus. 

• Naoko
    Jennie med ie skrev 2011-10-01 10:34:49 följande:
    Inte nödvändigtvis, det handlar ju om prioritering, intresse o s v också. Kan jag och maken som är max medelinkomsttagare (tror vi befinner oss i nedre delen av den kategorin) lägga  en drös tusenlappar på våra två bilar varje månad så kan såklart nån annan lägga 3-4 tusen på ett par skor då och då..
    Sant, jag vet inte vad jag räknas som men sedan jag gjorde mig av med bilen blir det rätt mycket mer pengar över och även om jag inte köper skor för den summan ts handlar om så skulle det ju kännas som en betydligt bättre investering än mina bilreparationer gjorde. 
  • Naoko
    SilverLadyG skrev 2011-10-01 09:27:24 följande:
    Efter att ha läst tråden, att ändå är ganska så många beredda att lägga över 2500 kr på sina skor, undrar jag, lyxfällan varning? Handlar ni skor på kredit?
    Nej, jag skulle inte köpa skor för pengar jag inte har. 
    Sedan får man ju ha i beräkningen hur ofta man faktiskt  köper de där skorna, det är ju knappast skor som håller i bara ett år jag skulle betala de summorna för.
  • Naoko
    LivL skrev 2011-10-01 15:59:32 följande:
    Ärligt talat, den som lägger mer än 1 500 kr på ett par skor måste ju vara redigt dum i huvudet. Tycker jag iaf.
    Varför just 1500?
  • Naoko

Jag förstår faktiskt inte behovet att utpeka folk som märkliga.

Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att köpa dyra skor om man har råd men man behöver inte betala flera tusen för ett par fotriktiga vardagsskor om man inte vill 

• Naoko
    prospicientia skrev 2011-10-01 16:18:10 följande:
    Jag menar ju att man tjänar pengar på det.
    Kvalitén sitter inte enbart i prislappen, man kan hitta bra skor för vardagsbehov som inte kostar flera tusen. 

• Naoko
    Brünnhilde skrev 2011-10-01 22:10:41 följande:
    Ja, jag förstår faktiskt inte hur man motiverar 3500-kronorsskor, när man ser bilder på barn från Afrikas svältkatastrof t.ex.. Död
    Tror du att barn i Afrika svälter mindre för att du inte är beredd att betala fullpris hos dina lokala handlare? 
  • Naoko
    Naoko skrev 2011-10-01 22:44:52 följande:
    Tror du att barn i Afrika svälter mindre för att du inte är beredd att betala fullpris hos dina lokala handlare? 
    Jag tror ärligt att vi skulle ha färre orättvisor i världen om folk faktsikt var beredda att betala för saker vad de rimligtvis borde kosta. Att de tänkte efter en gång extra när kostnaden för ett plagg eller ett par skor måste innebära att någon i kedjan antagligen inte har fått så bra betalt i förhållande till insatsen. 
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att betala 3449 kr för ett par skor?