Inlägg från: Anonym (oo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (oo)

Men för livet efter normal förlossning

Jag vill bara ge ett tips till er som fått era underliv förstörda efter förlossning. Jag fick det, helt totalt, sfinkterruptur, förkortad mellangård, framfall i både främre och bakre slidväggen.. Total katastrof.

Offentlig sjukvård tyckte allt var "normalt.." "kanske lite väl uttöjt.."

Jag bekostade en privat operation för att återställa mitt underliv. Detta kostade ca 45 000:-, men för mig var det TOTALT värt det. Jag är jättenöjd och glad över resultatet. Om man har ekonomisk möjlighet så finns detta alternativ. Idag är mitt underliv (nästan) som innan förlossningen. Det kan vara värt att känna till och fundera över det alternativet i alla fall.

• Anonym (oo)
    Minnie7 skrev 2011-11-12 13:05:42 följande:
    Åh, precis dig jag skulle vilja ha kontakt med! Tänker också göra det om inte den offentliga vården gör något. Har så många frågor jag vill ställa. Vilken klinik? Vilken läkare? Vilka operationer gjordes? Vilka symtom hade du innan? Hur lång tid tog läkningen efteråt? Restriktioner då? Hur lång tid efter förlossningen opererades du? Vad glad jag blev för att du skrev! Nu tändes hoppet hos mig igen! Du får gärna inboxa mig svaren istället om du vill eller ta dem här.
    Visst finns det hopp! Många frågor :)

Jag gjorde denna operation på Strandkliniken i stockholm, men det finns flera kliniker som erbjuder samma. Läkaren som utförde operationen var en kvinnlig gynekolog.
    Operationen görs så att framfallen "petas tillbaka", slidväggarna sys ihop lika tight som innan (om möjligt), samt att slidmynningen återställs i så hög grad som möjligt. Alla har olika individuella förutsättningar, jag rekommenderar att du konsulterar någon/några läkare.

Mina symtom innan hade mest bestått i "slapphetskänsla", att det stod öppet liksom, samt vattenintag i slidan vid bad och liknande, och sexlivet var förstås lidande.

Läkningen efter tar 12 veckor utan tunga lyft, hopp, sex eller andra aktiviteter som belastar bäckenbotten. Max 3 kg lyft under denna period. (Tyngre lyft bör om möjligt undvikas resten av livet...)

Jag opererades ett par år efter förlossningen, det verkade inte vara avgörande för resultatet hur lång tid som gått.

Något annat du undrar?
  • Anonym (oo)
    Minnie7 skrev 2011-11-12 13:30:42 följande:
    Ah, det är dem jag redan tagit kontakt med! Vad bra att få "prata" med någon och få lite referenser på den kvinnliga läkaren. Hur verkade dem med åtgärder av ev komplikationer? Känner du av ärren efter operationen? Lång väntetid? Hur gick första besöket till??
    Jag fick inga komplikationer, så jag kan inte uttala mig om hur det hade hanterats. Vet att man kan drabbas av infektion och svårighet att kissa bl.a. 

Jag känner inte av ärren alls, faktum är att de utvändiga ärren är praktiskt taget "osynliga", jag vet att de finns där och om jag tittar noga i en spegel kan jag urskilja dem, men då får jag titta NOGA.

Väntetiden var ett par månader då, har jag för mig. Kan nog variera lite.

Vid första besöket fick jag berätta om vilka problem jag hade, det gjordes en gynundersökning och sen diskuterade jag och läkaren bästa åtgärd, vilket resultat man kunde förvänta sig, möjliga komplikationer osv.

Jag är som sagt mycket nöjd, kan verkligen rekommendera detta. Det är värt mycket att slippa behöva känna sig "förstörd"..
  • Anonym (oo)
    Minnie7 skrev 2011-11-12 13:58:30 följande:
    Ja Gud ja- jag skulle betala alla pengar i världen för att slippa ha det som jag har det. Funderar bara på när det skulle vara lämpligt. Hur funkar det med sjukskrivning om man inte får lyfta men har jobb inom vården tex?
    Min främre vägg hänger ner i mynningen- gjorde ditt det också?
    Jag vet inte hur det blir med sjukskrivning.. Själv bytte jag faktiskt yrke eftersom mitt gamla jobb innebar många väldigt tunga lyft varje dag. Ganska drastiskt men jag personligen prioriterade så..  Då får nog fråga läkaren om sjukskrivning osv.

Mitt framfall syntes inte så mycket utom vid "provokation", alltså när jag krystade buktade både främre och bakre slidväggen fram i mynningen... Inte kul, som tur är är det problemet är borta nu.
  • Anonym (oo)

Förresten, åtminstone första veckan ska du inte räkna med att kunna jobba. Jag låg mest i soffan första dagarna, man får räkna med en del smärta och trötthet i början.

• Anonym (oo)

Nej, som sagt, framfallet syntes mest när jag krystade.. Om man ska vara riktigt detaljerad kan man säga att slidmynningen var typ helt söndertrasad så att man såg ju slidväggarna där innanför, men de buktade inte ut om du förstår hur jag menar. Jag hade även avslitna muskler kring slidan, som syddes ihop och reparerades.

Men som sagt alla har olika individuella förutsättningar.

Lycka till, hoppas du kommer bli lika nöjd som jag!

• Anonym (oo)

Förresten, på tal om "normala" förlossningsskador, de avslitna muskler jag hade kring slidan hade inte vare sig andra gynekologer eller bm jag besökt sagt ett ord om. Enligt dem var allt "normalt".

Jag visste inte att jag hade avslitna muskler, men jag kände ju att det inte kändes rätt.

Tycker att vården av förlossningsskador är TOTALT UNDERMÅLIG. 

Svar på tråden Men för livet efter normal förlossning