Minnie7 skrev 2011-11-12 13:05:42 följande:
Åh, precis dig jag skulle vilja ha kontakt med! Tänker också göra det om inte den offentliga vården gör något. Har så många frågor jag vill ställa. Vilken klinik? Vilken läkare? Vilka operationer gjordes? Vilka symtom hade du innan? Hur lång tid tog läkningen efteråt? Restriktioner då? Hur lång tid efter förlossningen opererades du? Vad glad jag blev för att du skrev! Nu tändes hoppet hos mig igen! Du får gärna inboxa mig svaren istället om du vill eller ta dem här.
Visst finns det hopp!

Många frågor :)
Jag gjorde denna operation på Strandkliniken i stockholm, men det finns flera kliniker som erbjuder samma. Läkaren som utförde operationen var en kvinnlig gynekolog.
Operationen görs så att framfallen "petas tillbaka", slidväggarna sys ihop lika tight som innan (om möjligt), samt att slidmynningen återställs i så hög grad som möjligt. Alla har olika individuella förutsättningar, jag rekommenderar att du konsulterar någon/några läkare.
Mina symtom innan hade mest bestått i "slapphetskänsla", att det stod öppet liksom, samt vattenintag i slidan vid bad och liknande, och sexlivet var förstås lidande.
Läkningen efter tar 12 veckor utan tunga lyft, hopp, sex eller andra aktiviteter som belastar bäckenbotten. Max 3 kg lyft under denna period. (Tyngre lyft bör om möjligt undvikas resten av livet...)
Jag opererades ett par år efter förlossningen, det verkade inte vara avgörande för resultatet hur lång tid som gått.
Något annat du undrar?