• Helly

Men för livet efter normal förlossning

Anonym (Grett) skrev 2014-05-04 23:46:12 följande:
    Vet någon om det är lättare få igenom snitt om man fått komplikationer efter vf? Rädd för en till vf smile4.gif .
    DU kan i princip alltid få ett snitt, oavsett skäl, bara du är ute i tillräckligt god tid, står på dig och är beredd att byta landsting om det skulle ta totalstopp på hemmaplan.
  • Helly
    Anonym (Ålder?) skrev 2014-05-20 12:08:55 följande:
    Jag bara undrar vilken ålder alla var vid förlossningen ni som har fått sånna problem för jag undrar om det har med åldern att göra? Jag själv har inga problem alls efter 3 förlossningar vid 22, 24 och 26 års-ålder.
    Du har väl tur. 
  • Helly
    Elsa von Brabant skrev 2014-06-01 17:33:58 följande:
    Jo, och det bevisas ju av att även snittmammorna uppmanas att kniiiiiipa...
    Det visar på att man kan få problem med bäckenbotten oavsett hur man föder, men säger inte ett *skit* om hur vanligt det är med problem i respektive kategori. Problem av alla slag med underlivet är betydligt vanligare om man har fött vaginalt. 

Jämför med bälte i bilen - det ska man ha även när man kör i 10 km/h på tomma småvägar, trots att risken att skadas i en kollison i det hastigheterna är nära noll.
  • Helly
    Anonym (manligt perspekt) skrev 2014-06-10 20:19:53 följande:
    Det är inte bara för kvinnor som vården är helt urusel. Det är extremt dålig vård för män också.

Jag fick en könssjukdom av mitt ex, som hon hade fixat under tiden vi hade paus i förhållande och sedan smittade hon ner mig vilket orsakade långvarig prostatit. Det känns inget vidare kan jag försäkra.

Vården: Vi kan inte hjälpa dig.

Uruselt betyg till svensk idiotsjukvård.
    Inte för att vara sån, men du kan faktiskt skydda dig mot dylika besvär genom att använda kondom tills din partner har testat sig. Detta bör man göra med en ny partner eller om man har haft en paus med andra sexuella relationer. Du har därmed själv ett ansvar och du har själv haft en möjlighet att förebygga detta. Denna möjlighet har inte kvinnor som föder barn. Vi har inte laglig rätt att välja bort förlossningen och vi kan inte skydda oss mot skadorna som uppstår med en bit gummi för 10 kronor.
  • Helly
    Anonym (manligt perspekt) skrev 2014-06-10 23:45:26 följande:
    Inte för att vara idiot? Kvinnor klarar sig finemang undan trasigt underliv genom att inte skaffa sig ungar.
    Det kostar 0 KR.

Inte för att vara sån.
    DET manliga perspektivet klarar vi oss nog utan. Att praktisera skyddat sex med osäkra partners under en kortare period för att förebygga sjukdom, vill du alltså likställa med att tvingas utöva livslång barnlöshet om man vill förebygga underlivsskador?

Mmm.

Du, det finns nog fler än ett skäl till att du ska använda kondom.
  • Helly
    asta66 skrev 2014-06-11 16:51:32 följande:
    Kvinnokroppen är gjord för att bära och föda barn. Men varför inte se till att få hjälp för att få det så bra och säkert det går! Jag menade inte att alla kvinnor behöver proffshjälp men varför chansa! Och varför inte kräva en bra vård och anmäla när vården falerar. För varför ska just det sparas på förlossningsvården?
    Det där är och förblir ett korkat påstående. Om kvinnokroppen var "gjord" för att bära och föda barn, då skulle inte var sjunde till var tionde kvinna DÖ av det under naturliga omständigheter.

Vi överlever i någorlunda utsträckning trots att vi föder barn, men vi är f-n inte gjorda för det.

Visst håller jag med dig om att man ska kräva en bra vård, men systemet är inte uppbyggt för det och du kan ju själv lycka till med att "kräva" en framfallsoperation inom ett år från din förlossning. KNIIIIIP kommer vården att säga till dig. I åratal.
  • Helly
    Anonym (rädd) skrev 2014-06-11 16:53:10 följande:
    jag skulle inte vilja uttala mig om att kroppen är gjord för någonting som i 50 % av fallen leder till bestående skador.
    Jo men du förstår, i astas ögon är du gjooooord för att skadas och lida. Vi är kvinnor, vi SKA gå sönder och ha kassa liv.
  • Helly
    Anonym (framfall) skrev 2014-06-11 19:54:06 följande:

Är inte det där väldigt generaliserande. Många problem går ju tillbaka, självklart är det dumt att utsätta någon för en onödig operation om problemet ens kan tänkas att gå tillbaka av sig själv. Jag har fått ett väldigt bra bemötande både av gyn som remitterade mig vidare och på sjukhuset och då hade jag öht inte speciellt stora problem Så alla får inte slåss och bråka!
    Jo, men hälften av de som föder vaginalt har fortfarande problem 20 år efteråt. Det är alltså oerhört många som problemen inte magiskt försvinner för. Många av skadorna som VF orsakar är helt enkelt bortom kroppens egen förmåga att läka och återställa.
  • Helly
    Anonym (framfall) skrev 2014-06-11 20:06:17 följande:
    Jag hade väldigt hängande livmoder efter min graviditet med tappen jätte långt ner. Nu sitter den högt och hänger till sig bara runt mens. Jag vet att jag har ett framfall även där men valde att inte operera det i dagsläget då det inte ger mig några besvär. Du menar att det är förslappad slidväggar trots att jag fått det konstaterat att det är ett framfall? Det har blivit extremt mycket bättre så självklart kan det räta till sig efterhand!
    Ett framfall självläker *inte*. Däremot kan det tillfälligt bli bättre av t.ex. träning eftersom man då stärker de muskler runt omkring som fortfarande fungerar.

Du kommer med 100% sannolikhet få tillbaka dina problem senare i livet. Ditt problem har inte "rättat till sig", du har fått tillfälligt minskade besvär. När du kommer i klimakteriet kommer ditt problem tillbaka.
  • Helly
    Anonym (framfall) skrev 2014-06-11 19:54:06 följande:

Är inte det där väldigt generaliserande. Många problem går ju tillbaka, självklart är det dumt att utsätta någon för en onödig operation om problemet ens kan tänkas att gå tillbaka av sig själv. Jag har fått ett väldigt bra bemötande både av gyn som remitterade mig vidare och på sjukhuset och då hade jag öht inte speciellt stora problem Så alla får inte slåss och bråka!
    Så du menar på allvar att man ska undvika operationer till varje pris, bara det finns en liiiiiten liiiiten minimal chans att de problem man annars kan drabbas av kan tänkas möjligen eventuellt kanske självläka?

Personligen anser jag det oerhört korkat att utsätta sig för en förlossning när det finns en betydligt säkrare procedur med lägre risk för bestående skador. Varför utsätta sig för ett underlivstrauma i onödan, när det finns en enkel operation?
  • Helly
    asta66 skrev 2014-06-12 09:28:56 följande:
    Jag håller med dig om att det är svårt att bråka och få rätt. I synnerhet som nyförlöst med allt det innebär. Men om alla kvinnor som är vanvårdade snällt tiger blir det bara värre. Jag tycker att man kan kräva att få bli undersökt av en gynekolog innan man far hem. Om man nu misstänker eller tror att det inte står rätt till. Och här tycker jag att pappan har en stor roll att spela. Att säga ifrån att ni inte far innan det är gjort.

Och vi människor har liksom alla andra däggdjur fött våra ungar på samma sätt i många generationer. Så det är det naturliga. Men att vi trots sk modern sjukvård får ökande komplikationer då ska vi fan inte tiga!

Ursäkta språket. Men män skulle inte göra det så varför ska vi?
    Men du... vi får inte mer komplikationer nuförtiden. Man är bättre på att diagnostisera och undersöka. Ta sfinkterrupturer, t.ex. För några år sedan sköt antalet drabbade i höjden. Det berodde inte på att fler skadades, utan pga att man började undersöka kvinnorna mer noggrant. Att fler fall rapporteras betyder inte att fler drabbas.

Jag förstår fortfarande inte ditt naturlighets-argument. Naturen är jävligt grym. Ordet "naturligt" är ingenting positivt eller ett ord som motiverar att man ska göra på ett visst sätt.

Det är naturligt med dålig syn, ändå bär vi glasögon. Människans ögon är usla - synfel är oerhört vanligt, till och med handikappande sådant. Tandkräm är inte naturligt det heller.

Det ÄR däremot naturligt att dö av diarré. Och det är naturligt att bli halt eller dö av infektioner om man bryter benet.

Naturen suger pung.

Varför skulle "det är naturligt" vara ett argument för någonting alls just när det gäller förlossningar? Om du drabbas av synfel när du blir äldre, kommer du att skita i glasögon då... för det är ju naturligt att ha dålig syn?
Svar på tråden Men för livet efter normal förlossning