asta66 skrev 2014-06-12 09:28:56 följande:
Jag håller med dig om att det är svårt att bråka och få rätt. I synnerhet som nyförlöst med allt det innebär. Men om alla kvinnor som är vanvårdade snällt tiger blir det bara värre. Jag tycker att man kan kräva att få bli undersökt av en gynekolog innan man far hem. Om man nu misstänker eller tror att det inte står rätt till. Och här tycker jag att pappan har en stor roll att spela. Att säga ifrån att ni inte far innan det är gjort.
Och vi människor har liksom alla andra däggdjur fött våra ungar på samma sätt i många generationer. Så det är det naturliga. Men att vi trots sk modern sjukvård får ökande komplikationer då ska vi fan inte tiga!
Ursäkta språket. Men män skulle inte göra det så varför ska vi?
Men du... vi får inte mer komplikationer nuförtiden. Man är bättre på att diagnostisera och undersöka. Ta sfinkterrupturer, t.ex. För några år sedan sköt antalet drabbade i höjden. Det berodde inte på att fler skadades, utan pga att man började undersöka kvinnorna mer noggrant. Att fler fall rapporteras betyder inte att fler drabbas.
Jag förstår fortfarande inte ditt naturlighets-argument. Naturen är jävligt grym. Ordet "naturligt" är ingenting positivt eller ett ord som motiverar att man ska göra på ett visst sätt.
Det är naturligt med dålig syn, ändå bär vi glasögon. Människans ögon är usla - synfel är oerhört vanligt, till och med handikappande sådant. Tandkräm är inte naturligt det heller.
Det ÄR däremot naturligt att dö av diarré. Och det är naturligt att bli halt eller dö av infektioner om man bryter benet.
Naturen suger pung.
Varför skulle "det är naturligt" vara ett argument för någonting alls just när det gäller förlossningar? Om du drabbas av synfel när du blir äldre, kommer du att skita i glasögon då... för det är ju naturligt att ha dålig syn?