Inlägg från: Anonym (Gravid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gravid)

Men för livet efter normal förlossning

Jag väntar mitt första barn vilken dag som helst nu och jag blir förbannad när jag läser hur dålig eftervården upplevs efter förlossning. Jag är inte rädd för vare sig vf eller ks, båda verkar vara utmärkta och säkra alternativ att föda sina barn på (i alla fall om man jämför med andra länder). Ytterst få dör i barnsäng i Sverige så jag känner mig trygg, både för min och bebisens skull. Jag är heller inte rädd för att gå sönder, det nästan räknar jag med. Däremot blir jag förbannad när jag läser att bestående men efter förlossningen anses normalt och därför inte behöver fixas till (annat än att träna knipövningar). Det spelar väl ingen roll om något är normalt eller inte, det måste ju åtgärdas oavsett!! Och då pratar jag om funktionalitet och inte estetik. Jag förutsätter att jag kommer med en god eftervård bli så gott som 100% funktionellt återställd efter förlossningen, annars kommer jag slåss med näbbar och klor för att få det avhjälpt så långt som det är möjligt.    

• Anonym (Gravid)
    Anonym (johanna) skrev 2014-05-29 20:23:14 följande:
    Jag tror nog de flesta som drabbas slåss med näbbar och klor. Problemet är väl att det inte hjälpt.

Men vi hoppas på det bästa så klart. Lycka till och bärätta gärna hur det gick.
    Men det är i alla fall väldigt bra att problemen kommer upp till ytan, det har belysts i flera medier senaste åren och folk tror jag ställer högre krav idag än tidigare. Gissar att väldigt många levt i det tysta med sina problem tidigare men nu vågar träda fram då det blivit mer accepterat att prata om det. Därmed kommer även sjukvården behöva agera, ingen kvinna ska behöva höra "det är normalt" om något hon uppenbarligen lider fysiskt av. Får man inte kontakt med en gynekolog får man gå till nästa..och nästa tills man blir tagen på allvar. För jag läser även om behandlingar som faktiskt har hjälpt, att det finns hjälp att få bara man träffar rätt läkare.
Svar på tråden Men för livet efter normal förlossning