Cox Orange skrev 2014-06-11 23:11:53 följande:
Bra att det löst sig så fint för dig. Men om du inte har några besvär av framfallet så har du ju faktiskt per definition inga men. De 50% av kvinnorna som INTE har men efter VF kan mycket väl ha framfall men inte besväras av det.
De allra flesta framfall orsakas av att bäckenbottenmuskeln blivit skadad. I mitt eget fall berodde det på att det var helt avslitet mellan slida/tarm och helt av i hela mellangården. Inga knipövningar i världen kan fixa trasiga muskler. I ditt fall är högst sannolikt inte muskeln skadad och då får du mindre problem.
Nu har jag inte gjort manchesterplastik, det är möjligt det är trevligare, utan bakre plastik, men du skall inte inbilla dig att det är någon lätt operation. Lätt att utföra, möjligtvis. Ett rent helvete att läka ifrån. Tyvärr är det värt det, för leva med problemen av framfallet är inte något alternativ.
Jag har gjort en bakre plastik

så jag inbillar mig absolut ingenting. jag påstod heller inte att man absolut inte skall opererar. Har man helt avslitna muskler mm så självklart hjälper det inte att knipa och då skall man operera. Tycker däremot inte att man skall opererar "lättare" besvär innan man gett underlivet en chans att återhämta sig efter graviditet och förlossning. Kvarstår besvär så ja, då skall man också operera.