Inlägg från: Anonym (framfall) |Visa alla inlägg
  • Anonym (framfall)

Men för livet efter normal förlossning

Det är inte bara förlossningen som påverkar underlivet utan även graviditeten. Jag fick mitt framfall efter min graviditet och då blev jag förlöst med planerat snitt. När jag sökte för detta blev jag opererad bara några månader senare :)

Jag tycker det råder en skrämselpropaganda på fl vad gäller vaginalförlossning. Självklart kan det gå illa men långt ifrån alla får bestående men och ett dåligt bemötande som det verkar när man läser här.

• Anonym (framfall)
    Anonym (rädd) skrev 2014-05-31 15:56:02 följande:
    Alla får inte bestående men efter en vaginal förlossning, det är det ingen som påstått heller. men 50 % får det, och det är alldeles fööör många

Absolut är det för många! Och jag tror att en stor del av det är att man skyndar på krystskedet. Jag ville bara poängtera att även graviditeten han en inverkan och att allt inte kan skyllas på förlossningen.
  • Anonym (framfall)

Vad för typ av "bestående men" räknar forskningen med då? Såklart underlivet precis som kroppen förändras efter en graviditet och förlossning. Jag ser mina bristningar som ett bestående men ;) Men de påverkar ju enbart utseendet av min kropp och inte funktionen. Att 50% skulle ha någon form av nedsatt funktion låter väldigt mycket.

• Anonym (framfall)
    Anonym (johanna) skrev 2014-06-01 10:06:27 följande:
    Är det graviditeten eller förlossningen som ger skadorna då?

I mitt fall var det graviditeten, i många fall är det säkert en kombination och o andra beror det säkert helt klart på förlossningen. Jag vill mesta poängtera att förlossningen är ett avslut på en Nio månader lång slitning på bäckenbotten och att föda med kejsarsnitt inte automatiskt lämnar snippan helt oförändrad.
  • Anonym (framfall)
    Helly skrev 2014-06-11 07:55:36 följande:
    DET manliga perspektivet klarar vi oss nog utan. Att praktisera skyddat sex med osäkra partners under en kortare period för att förebygga sjukdom, vill du alltså likställa med att tvingas utöva livslång barnlöshet om man vill förebygga underlivsskador?

Mmm.

Du, det finns nog fler än ett skäl till att du ska använda kondom.

Blev det en tävling om vems lidande som är värst? Självklart är det inte samma sak men ens man underliv skall inte värderas sämre än en kvinnas eller vice versa. Tråkig ton det blev här inne från alla parter och synd att förstöra en sån viktigt fråga med barnsligheter som vem som det är mest synd om
  • Anonym (framfall)
    Helly skrev 2014-06-11 16:59:17 följande:
    Det där är och förblir ett korkat påstående. Om kvinnokroppen var "gjord" för att bära och föda barn, då skulle inte var sjunde till var tionde kvinna DÖ av det under naturliga omständigheter.

Vi överlever i någorlunda utsträckning trots att vi föder barn, men vi är f-n inte gjorda för det.

Visst håller jag med dig om att man ska kräva en bra vård, men systemet är inte uppbyggt för det och du kan ju själv lycka till med att "kräva" en framfallsoperation inom ett år från din förlossning. KNIIIIIP kommer vården att säga till dig. I åratal.

Är inte det där väldigt generaliserande. Många problem går ju tillbaka, självklart är det dumt att utsätta någon för en onödig operation om problemet ens kan tänkas att gå tillbaka av sig själv. Jag har fått ett väldigt bra bemötande både av gyn som remitterade mig vidare och på sjukhuset och då hade jag öht inte speciellt stora problem Så alla får inte slåss och bråka!
  • Anonym (framfall)
    Anonym (rädd) skrev 2014-06-11 19:55:42 följande:
    Framfall går inte tillbaka av sig själv. Så det är ett dumt att säga till någon med framfall att knipa. Framfall kräver operation

ett framfall kan absolut bli bättre av att knipa och ge underlivet tid om det är närstående till förlossningen.
  • Anonym (framfall)

Jag hade väldigt hängande livmoder efter min graviditet med tappen jätte långt ner. Nu sitter den högt och hänger till sig bara runt mens. Jag vet att jag har ett framfall även där men valde att inte operera det i dagsläget då det inte ger mig några besvär. Du menar att det är förslappad slidväggar trots att jag fått det konstaterat att det är ett framfall? Det har blivit extremt mycket bättre så självklart kan det räta till sig efterhand!

• Anonym (framfall)
    Cox Orange skrev 2014-06-11 23:11:53 följande:
    Bra att det löst sig så fint för dig. Men om du inte har några besvär av framfallet så har du ju faktiskt per definition  inga men. De 50% av kvinnorna som INTE har men efter VF kan mycket väl ha framfall men inte besväras av det.

De allra flesta framfall orsakas av att bäckenbottenmuskeln blivit skadad. I mitt eget fall berodde det på att det var helt avslitet mellan slida/tarm och helt av i hela mellangården. Inga knipövningar i världen kan fixa trasiga muskler. I ditt fall är högst sannolikt inte muskeln skadad och då får du mindre problem.

Nu har jag inte gjort manchesterplastik, det är möjligt det är trevligare, utan bakre plastik, men du skall inte inbilla dig att det är någon lätt operation. Lätt att utföra, möjligtvis. Ett rent helvete att läka ifrån. Tyvärr är det värt det, för leva med problemen av framfallet är inte något alternativ.

Jag har gjort en bakre plastik så jag inbillar mig absolut ingenting. jag påstod heller inte att man absolut inte skall opererar. Har man helt avslitna muskler mm så självklart hjälper det inte att knipa och då skall man operera. Tycker däremot inte att man skall opererar "lättare" besvär innan man gett underlivet en chans att återhämta sig efter graviditet och förlossning. Kvarstår besvär så ja, då skall man också operera.
  • Anonym (framfall)
    Helly skrev 2014-06-11 22:36:08 följande:
    Ett framfall självläker *inte*. Däremot kan det tillfälligt bli bättre av t.ex. träning eftersom man då stärker de muskler runt omkring som fortfarande fungerar.

Du kommer med 100% sannolikhet få tillbaka dina problem senare i livet. Ditt problem har inte "rättat till sig", du har fått tillfälligt minskade besvär. När du kommer i klimakteriet kommer ditt problem tillbaka.

antagligen kommer jag få problem längre fram i livet, och får jag problem då kommer jag opererar det. Hade jag opererat det idag kommer jag antagligen ändå få opererar om det senare då många framfall kommer tillbaka trots operation.

Bör tillägga att jag verkligen inte förstår den hetska tonen i den här tråden?
  • Anonym (framfall)

Hade gärna velat ha hänvisning till den där fakta om att 50% får men efter en förlossning. Jag har letat efter den men inte hittat den.

• Anonym (framfall)

Vill inflika att en annan stor risk för framfall är övervikt, så hade varit spännande att veta hur många av de påstådda 50% som är överviktiga vs normalviktiga. Länka gärna forskningen

• Anonym (framfall)

Puffar efter hänvisning till 50% faktan. OM den skulle vara feltolkad, inte tillräckligt kritiskt granskad eller rent ut felaktig sprider ni ren skrämselpropaganda och OM den skulle vara riktigt så skall det inte vara så att hänvisa till den. Jag har hittat en undersökning från sahlgrenska som visar att det är 50% fler som får framfall efter vf än efter kejsarsnitt dvs, om det är 5% av alla som gör kejsarsnitt som får framfall är det 10% av de som föder vaginalt och den största riskgruppen är överviktiga, dvs stor övervikt är en större risk än den vaginala förlossningen.

• Anonym (framfall)
    Cox Orange skrev 2014-06-16 22:56:18 följande:
    Studien finns både länkad och diskuterad i massor av trådar här på FL. Googla Maria Gyhagen. www.svt.se/nyheter/sverige/nastan-varannan-vaginal-fodsel-leder-till-skador

Tror för inte ett ögonblick att du är framfallsopererad.

Underbart, så bara för att jag ber om fakta så ljuger jag? Oliktänkande accepteras helt uppenbart inte och alla som inte tycker som du har fel eller vad?
  • Anonym (framfall)
    Anonym (D) skrev 2014-06-16 22:40:34 följande:
    Det hjälper nog inte sååå mycket att länka till källor åt dig, om du tror att 50% ökning innebär att man går från 5% skadade till 10% skadade... 5% till 10% är en *fördubbling* och alltså en ökning med 100%. En ökning med 50% innebär att ena gruppen har 10% drabbade och den andra har 15% drabbade.

Med det i åtanke känns det inte som att det skulle ge någonting att låta dig granska någonting alls. Läs på lite högstadiematte och återkom. Tack.

Det var ett exempel för att förtydliga, sen kan man ju sitta med härskartekniker och trycka ner andra istället för att ta till sig det som sagts. Jag skall läsa alla länkar. Och mitt bidrag i tråden var från början att alla inte får ett dåligt bemötande när man söker hjälp för underlivsbesvär. Jag fick hjälp direkt och har inte blivit ifrågasatt i något led. Förutom här då
Svar på tråden Men för livet efter normal förlossning