Men för livet efter normal förlossning
Anonym (rädd) skrev 2011-10-05 14:18:19 följande:
Åh det är det här jag är så rädd för. Men jag ska spela extremt förlossningsrädd, är redan riktigt rädd idag, men chanser ökar ju om jag är extremt rädd att få planerat kejsarsnitt. Jag planerar bara 1 barn också så då borde kejsarsnitt inte vara någon större fara!
Jag har läst en massa studier som visar att det är vanligare än man tror med men efter förlossningar. Jag tror inte på de barnmorskor säger om att de allra allra flesta blir helt återställda, för så är det inte!
De stora riskerna med kejsarsnitt uppstår i stället vid kommande graviditeter, förlossningar och kejsarsnitt. Ks begränsar hur många barn man kan skaffa på ett säkert sätt - vissa läkare säger att man kan föda ett barn till efter ett kejsarsnitt, andra att man kan föda två till - men riskerna finns där redan vid den första graviditeten/förlossningen/kejsarsnittet efter det första kejsarsnittet.
Men som sagt: om du bara ska ha ett barn så kan du lika gärna göra KS. Särskilt om du är lite äldre, så att du är säker på vad du vill. Har man massor av fruktsamma år framför sig, så känns det dumt att börja begränsa sig - tycker jag i alla fall.