• Umm Elias

    Från vilken ålder är det ok att lämna barn ensamma hemma?

    En fråga vi idag har diskuterat mycket i min familj, vad tycker ni. Från vilken ålder är det okej att lämna ett barn ensam hemma korta stunder, exempelvis vid lämning av annat barn till dagis, skola, snabbis till affären osv?

  • Svar på tråden Från vilken ålder är det ok att lämna barn ensamma hemma?
  • SilverLadyG

    beroende på hur självständig barnet är, hur barnet förstår rätt och fel m.m. Barn är olika, mamma kunde lämna mig ensam hemma i några timmar då jag var 4 och det var aldrig några problem. Jag lekte för mig själv eller hittade på dumheter genom att klottra ner olika papper jag kom överSkrattande men annars var jag lugn.

  • Bonanza

    Från ca fyra år för riktigt korta stunder, längre när barnet är fem. Runt en halvtimme-timme för en sexåring osv.

  • glad i livet

    Min dotter är tre och ett halvt och får numera lite då och då vara ensam ca fem minuter om jag springer ner till tvättstugan. Hon är redo för det nu och vet att inte göra bus då. Ingen aning om när hon klarar längre stunder. Tror jag kommer märka det om ett par år.

  • pigglet

    Vi har inte lämnat dem när de varit så små. Jag tror de äldsta var hemma själva en längre stund i fredags. Det blev 1 timme, de är 7 och 9 år. De hade haft jättetrevligt, gjort fruksallad och vispat grädde som de kalasat på till mellanmål.

  • Sodaspring

    Det beror väl på vad man menar med att lämna barnen själva hemma...Det tar fem minuter att gå till dagis, men lämningen tar upp till 10 minuter, det är 20 minuter, skulle varken lämna 3-åringen hemma eller 5-åringen ensam hemma under den tiden. Där vi bodde tidigare så var tvättstugan längst ned i huset vi bodde då kanske jag skulle ha lämnat dem ensamma medan jag sprang ner men förmodligen inte...
    Kommer nog inte lämna dem ensamma hemma förrän de kommit upp i 10-14-årsåldern....


    ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • MoonFlight

    Min 5 1/2 son och snart 4 åriga dotter brukar vara ensamma när man går ut med hunden 5-20 min. Dom har aldrig hittat på något hyss (än i alla fall)... Sitter oftast snällt å tittar på någon film, leker eller ritar.

  • Bonanza
    Sodaspring skrev 2011-10-01 21:46:23 följande:

    Det beror väl på vad man menar med att lämna barnen själva hemma...Det tar fem minuter att gå till dagis, men lämningen tar upp till 10 minuter, det är 20 minuter, skulle varken lämna 3-åringen hemma eller 5-åringen ensam hemma under den tiden. Där vi bodde tidigare så var tvättstugan längst ned i huset vi bodde då kanske jag skulle ha lämnat dem ensamma medan jag sprang ner men förmodligen inte...
    Kommer nog inte lämna dem ensamma hemma förrän de kommit upp i 10-14-årsåldern....


    Men snälla människa. Nu skojar du väl ändå? Eller menar du på kvällen/över natten? I såna fall är det ju mer rimligt. 
  • pigglet
    Bonanza skrev 2011-10-01 21:50:47 följande:
    Men snälla människa. Nu skojar du väl ändå? Eller menar du på kvällen/över natten? I såna fall är det ju mer rimligt. 
    Men - tror du verkligen att hon menar att hon skulle lämna 10-åring hemma ensam över natten? Och DET tycker du skulle vara mer rimligt?

    Det är väl som med allt annat - vi är olika. Vissa vågar inte lämna barn i bilen en stund, andra ger inget socker, andra skydda barnen mot solen, vissa bryr sig om de rekommendationer som finns och andra gör det inte.   För det mesta går det bra. De få gånger det inte gör det så är det nog viktigt att man kan känna att man gjort sitt bästa och har känt sig tillfreds med det.

    Alla barn är olika, föräldrar likaså. Vi bor på olika platser, med olika risker. De allra flesta vill sina barn det allra bästa. Och vi gör det på olika sätt. 
  • Tinnys

    Ja, de har ju fritids tills de gått ut trean så lite träning innan dess är väl bra om de ska gå hem själva efterskolan vid 9-10 års åldern. Någon halvtimme vid 6 år och bygga upp det.

Svar på tråden Från vilken ålder är det ok att lämna barn ensamma hemma?