Inlägg från: Sodaspring |Visa alla inlägg
  • Sodaspring

Från vilken ålder är det ok att lämna barn ensamma hemma?

Det beror väl på vad man menar med att lämna barnen själva hemma...Det tar fem minuter att gå till dagis, men lämningen tar upp till 10 minuter, det är 20 minuter, skulle varken lämna 3-åringen hemma eller 5-åringen ensam hemma under den tiden. Där vi bodde tidigare så var tvättstugan längst ned i huset vi bodde då kanske jag skulle ha lämnat dem ensamma medan jag sprang ner men förmodligen inte...
    Kommer nog inte lämna dem ensamma hemma förrän de kommit upp i 10-14-årsåldern....

ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • Sodaspring
    Bonanza skrev 2011-10-01 21:50:47 följande:
    Men snälla människa. Nu skojar du väl ändå? Eller menar du på kvällen/över natten? I såna fall är det ju mer rimligt. 

Nej jag menar de korta stunder som det pratas om här ovan. Men alla får göra som de vill med sina barn.

• Sodaspring
    Bonanza skrev 2011-10-01 22:15:16 följande:
    Ja, det är ju inte olagligt att vara överbeskyddande. Tyvärr, kan man ju tycka i vissa extremfall.

Hur har du tänkt lösa det med jobbet då? Att jobba halvtid/deltid? Eftersom barn inte får vara på fritids efter trean, då de anses kunna klara sig flera timmar själva. (I de flesta kommuner) 
    Jag anser inte att jag är överbeskyddande.  Som tur var så har jag föräldrar som mina barn kan gå till efter skolan om jag eller barnens pappa inte är hemma. Dessutom är de väl 10 när de går i årskurs 4... Lagom att börja vara ensam hemma en stund.
  • Sodaspring
    MammasGos skrev 2011-10-02 06:55:33 följande:
    Till Sodaspring skrattade jag lite...Stackars barn! 14 år? Ja, de kommer nog bli fint mobbade då de berättar de för sina andra klasskompisa när de går i 8:an.
    Men alla får ju som sagt göra som de själva vill mot sina barn.
    Jag var 10 år när jag fick min nyckel hem efter skolan, då jag längre inte fick gå hos min dagmamma och mamma jobbade till 16-17.

Mina barn är 6år, 2år och 5 månader och 2-åringen skulle jag nog inte våga lämna själv när han är 4-5 år men det har jag kunnat göra med min äldsta, då han har varit lugn, kollat på film och aldrig hittat på några dumheter.
    Han väntar numera alltid hemma när jag hämtar 2-åringen på förskolan. Han vill ofta vara hemma sådana korta stunder (Upp mot en halvtimme) när jag ska göra något och jag litar på honom.

Alla barn är olika men 14 år.... Där går ju gränsen alltså. Ärligt?
    Kul att du skrattar åt mig, alltid roligt att bli skrattad åt. Jag skrev i 10-14-årsålder, inte från 14. varför vill man lämna sina barn ensamma hemma när de är 4-6 år? Jag litar på mina barn och de skulle säkert klara av att vara ensamma hemma en halvtimme-timme, MEN jag har inget behov av att lämna dem ensamma hemma.
  • Sodaspring
    Bonanza skrev 2011-10-02 10:20:25 följande:
    Det handlar inte om vad man själv har för "behov" utan av vad barnen har behov av. Och barn har ett stort behova av att lära sig ta ansvar efter ålder, att en sexåring är ensam hemma en halvtimme är en del i att lära barn ta ansvar.

Du säger att en tioåring KAN BÖRJA vara ensam hemma korta stunder. Det kommer vara din tioåring som börjar då, de allra allra flesta tioåringar kommer ha nyckel hem och kan vara ensamma flera timmar. Inser du inte själv att du inte hjälper dina barn genom att överbeskydda, utan stjälper?

Sedan kanske det visar sig att just dina barn är omogna för sin ålder och inte klarar av det andra barn klarar, men det kan du ju inte veta nu. Jag tycker att din inställning är skadlig för dina barn och det tänker jag inte hymla med.

Tack så mycket! Då vet jag.
Svar på tråden Från vilken ålder är det ok att lämna barn ensamma hemma?