Inlägg från: Bonanza |Visa alla inlägg
  • Bonanza

Från vilken ålder är det ok att lämna barn ensamma hemma?

Från ca fyra år för riktigt korta stunder, längre när barnet är fem. Runt en halvtimme-timme för en sexåring osv.

• Bonanza
    Sodaspring skrev 2011-10-01 21:46:23 följande:

Det beror väl på vad man menar med att lämna barnen själva hemma...Det tar fem minuter att gå till dagis, men lämningen tar upp till 10 minuter, det är 20 minuter, skulle varken lämna 3-åringen hemma eller 5-åringen ensam hemma under den tiden. Där vi bodde tidigare så var tvättstugan längst ned i huset vi bodde då kanske jag skulle ha lämnat dem ensamma medan jag sprang ner men förmodligen inte...
    Kommer nog inte lämna dem ensamma hemma förrän de kommit upp i 10-14-årsåldern....

Men snälla människa. Nu skojar du väl ändå? Eller menar du på kvällen/över natten? I såna fall är det ju mer rimligt. 
  • Bonanza
    pigglet skrev 2011-10-01 21:58:19 följande:
    Men - tror du verkligen att hon menar att hon skulle lämna 10-åring hemma ensam över natten? Och DET tycker du skulle vara mer rimligt?

Det är väl som med allt annat - vi är olika. Vissa vågar inte lämna barn i bilen en stund, andra ger inget socker, andra skydda barnen mot solen, vissa bryr sig om de rekommendationer som finns och andra gör det inte.   För det mesta går det bra. De få gånger det inte gör det så är det nog viktigt att man kan känna att man gjort sitt bästa och har känt sig tillfreds med det.

Alla barn är olika, föräldrar likaså. Vi bor på olika platser, med olika risker. De allra flesta vill sina barn det allra bästa. Och vi gör det på olika sätt. 
    Jag skrev på kvällen (för en tioåring) alternativt över natten (en fjortonåring). Att då börja med det. Självklart menar jag inte att hon ska lämna en tioåring ensam på natten, men det är inte mer absurt än att inte låta en FJORTONÅRING vara ensam kortare stunder.

Självklart vill de flesta sina barn det bästa, men det bästa är inte att vara en hönsförälder som inte lär sina barn att ta ansvar och klara sig själva efter sin ålder och mognad.  
  • Bonanza
    Sodaspring skrev 2011-10-01 22:08:52 följande:

Nej jag menar de korta stunder som det pratas om här ovan. Men alla får göra som de vill med sina barn.

Ja, det är ju inte olagligt att vara överbeskyddande. Tyvärr, kan man ju tycka i vissa extremfall.

Hur har du tänkt lösa det med jobbet då? Att jobba halvtid/deltid? Eftersom barn inte får vara på fritids efter trean, då de anses kunna klara sig flera timmar själva. (I de flesta kommuner) 
  • Bonanza
    Sodaspring skrev 2011-10-02 09:08:33 följande:
    Kul att du skrattar åt mig, alltid roligt att bli skrattad åt. Jag skrev i 10-14-årsålder, inte från 14. varför vill man lämna sina barn ensamma hemma när de är 4-6 år? Jag litar på mina barn och de skulle säkert klara av att vara ensamma hemma en halvtimme-timme, MEN jag har inget behov av att lämna dem ensamma hemma.
    Det handlar inte om vad man själv har för "behov" utan av vad barnen har behov av. Och barn har ett stort behova av att lära sig ta ansvar efter ålder, att en sexåring är ensam hemma en halvtimme är en del i att lära barn ta ansvar.

Du säger att en tioåring KAN BÖRJA vara ensam hemma korta stunder. Det kommer vara din tioåring som börjar då, de allra allra flesta tioåringar kommer ha nyckel hem och kan vara ensamma flera timmar. Inser du inte själv att du inte hjälper dina barn genom att överbeskydda, utan stjälper?

Sedan kanske det visar sig att just dina barn är omogna för sin ålder och inte klarar av det andra barn klarar, men det kan du ju inte veta nu. Jag tycker att din inställning är skadlig för dina barn och det tänker jag inte hymla med.

• Bonanza
    Umm Elias skrev 2011-10-02 21:14:56 följande:
    men ooooj.... Det verkar som om ganska många tycker att man kan lämna en 6åring korta stunder, det var just en 6 åring vi diskuterade och jag tyckte det var på tok för tidigt att han skulle stanna hemma när hans mamma lämnar lillebror på dagis, det tar henne ca 30 min... Vi var ganska många som diskuterade o jag trodde faktiskt att typ grannar/lillebrors förskola eller ngn annan som känner dem har rätt att kontakta socialen gällade det! Verkar som om jag har helt fel!!
    Men herregud! Kontakta SOC för att en SEXÅRING är ensam hemma?

Jag blir illamående över dagens föräldrar ärligt talat.  
  • Bonanza
    Umm Elias skrev 2011-10-02 22:13:22 följande:
    ja, jag trodde att de kunde nämna en sån sak som orsak helt ärligt. Varför skulle det vara ngt du mår illa över?
    För att det är en sak att hönsföräldrar för över sin neurotiska inställning till sina barn, och berövar dem chansen att ta ansvar efter ålder. Men det är en helt annan sak att göra sin överbeskyddande norm till ideal för andra föräldrar, och mena att de är olämpliga för att de inte råkar lida av samma vanföreställningar om allt som är "farligt".

• Bonanza
    Umm Elias skrev 2011-10-03 21:07:38 följande:
    jag har ingen 6 åring, och tycker de 6 åringar jag möter är otroligt barnsliga, kan aldrig tänka mig att en sådan skulle kunna vara ensam ens 10 minuter. Är det ngt du ska må illa över? Du bör nog förändra din attityd lite och besvara folks frågor samt dela med dig av din otroliga kunskap på ett lite finare sett så kanske du till och med lär folk ngt.
    Jag mår inte illa över hur du gör med ditt barn. Eller bryr mig om hur omogna sexåringar du har i din närhet. Utan att du tycker att man ska ha rätt att anmäla föräldrar som är mindre hönsiga till socialen. DET är otäckt. 

Jag har inga problem med att svara på frågor, om jag har missat något så säg gärna vad så svarar jag.  
  • Bonanza
    Umm Elias skrev 2011-10-03 21:58:12 följande:
    Har jag skrivit att m,an ska ha rätt att anmäla till soc, jag skrev att jag TRODDE att det kunde användas som anledning till en socanmälan. Kanske både attityd o läskunskaper du behöver se över.
    Men det är ju sak samma: du anser att det är rimligt att anmäla en förälder till socialen enbart för att personen inte är en neurotisk hönsförälder.

Du ser inte själv att det är provocerande?

• Bonanza
    Umm Elias skrev 2011-10-03 22:18:48 följande:
    På vilket sätt anser jag att det är rimligt för att jag trodde det var så? Varken jag eller ngn i min närhet har tampats med socialen på ngt sätt så jag har ingen aning om vad de gör eller var gränsen går. 
    Okej. Om jag säger såhär: "Jag trodde att de hade grund för en anmälan till socialen ifall man lät en tvååring äta godis", tror du då att jag 

a) anser det är rimligt
    b) anser det är orimligt

?  

Varför skulle man ens tro att det gick att socialanmäla om man inte tycker att det finns grund för det? Hade du trott att de kunde anmäla till socialen för att man gett sin unge  namnet Kevin? Inte? Varför inte det? Du har ju inte haft kontakt med socialen...?
  • Bonanza
    Umm Elias skrev 2011-10-02 21:14:56 följande:
    men ooooj.... Det verkar som om ganska många tycker att man kan lämna en 6åring korta stunder, det var just en 6 åring vi diskuterade och jag tyckte det var på tok för tidigt att han skulle stanna hemma när hans mamma lämnar lillebror på dagis, det tar henne ca 30 min... Vi var ganska många som diskuterade o jag trodde faktiskt att typ grannar/lillebrors förskola eller ngn annan som känner dem har rätt att kontakta socialen gällade det! Verkar som om jag har helt fel!!
    På riktigt. Det här skrev du först. Nämligen.

1) Det är på tok för tidigt
    2)Jag trodde att de hade rätt att kontakta socialen angående det.

Du kan inte på något sätt se att du faktiskt skriver att det är rimligt att anmäla föräldrar till socialen för att de låter sexåringar vara ensamma hemma? Du gör inte det? På riktigt? 
Svar på tråden Från vilken ålder är det ok att lämna barn ensamma hemma?