fisteloperation, livrädd
Förstår din oro! Har haft en fistelproblematik sedan 5 år tillbaka. Har fått plugg av grisvävnad ett par gånger, vilka lossnade. Fistelgången har vid flertalet tillfällen klyvits upp och har efter dessa op blivit kortare för var gång. Mellan op sätter de i gummiband/tråd för att hålla fistelgången öppen och "ren". Har man problem med var ifrån fisteln så blir detta alltid lugnare eller helt varfritt efter en tid med gummiband/tråd (iaf för mig). Det som är lite bökigt är ju att man alltid måste duscha baken efter avföring då det annars lätt kommer in avföring i fistelgången. När detta händer gör det ont och man får mer besvär med var osv. Så av egen erfarenhet har fisteln blivit "frisk" av att jag hela tiden varit noga med att spola igenom fistelgången efter avföring. Med gummiband/tråd är det ju lättare då du lätt snurrar tråden genom gången och duschar på den och på så vis rengör gummiband/tråd och fistelgång på samma gång! Sedan ett par år har min fistel varit "problemfri" i den bemärkelsen att den inte varat alls. Dock har man inte lyckats få de senaste "lagningarna" att hålla. Har också fisteln går igenom ringmuskeln vilken mina läkare alltid sagt att dom inte vill skära i, då man kan bli inkontinent för resten av livet. Jag känner inte heller att jag vill ha stomipåse...då föredrar jag faktiskt att gå med gummiband/tråd resten av livet. Problemet med fistelgången är ju att gaser kommer ut där...vare sig man vill eller inte och får man svår diarré (som vatten) så kan avföringen lätt gå ut genom fistelgången istf analöppningen. Och dessa besvär blir ju alltid större efter misslyckade operationer då fistelgången oftast blir större en längre tid. Jag tycker dock det har varit värt att göra alla dessa operationer och är glad att man inte gett upp ännu! Nu har jag för två veckor sedan gjort ännu en operation där man klyvit upp gången och lagt ett par lager av vävnad över hålet inne i ändtarmen. Och ännu så länge håller lagningen (det är rekord hittills) och jag känner mig positiv till att detta kanske äntligen läker nu! Däremot tror jag att det är svårt att få någon som helst operation att lyckas så länge fisteln varar. Även om man får den varfri med gummiband efter 1-2 månader så är den ofta en "sovande björn". Jag tror man skulle gå med gummiband/tråd ett par år så att fisteln får "läka ut/lugna sig" och sen börja operera. Men det är mina högst egna tankar med fem års erfarenhet av fistelbesvär och olika typer av operationer.
Och det du nämner om rakning...ja...jag tror att det kan vara boven i dramat!