• Anonym (ångest)

fisteloperation, livrädd

Allt började med en analabcess för snart 2 år sen, stor sådan, blev jättesjuk, hamnade på akuten med en undertemp och 35gader och en smärta värre än att föda barn på tvären, hade över 300 i sänka (normalt är mellan 8-10) blev akut uppskuren och bölden tömdes, allt va frid och fröjd. Men dom fick inte bort allt utan bölden fortsatte och "vara spräcka och göra ont, antibiotika, ytterliggare en operation som egentligen inte hade behövds göras då bölden "tömt sej själv enligt läkaren, och jag är INTE den som gärna går till läkaren utan bara när ja verkligen inte stått ut längre, vilket ha dragit ut på hela grejen, så nu nästan 2 år senare så fick jag en magnetröntgen som visade sej att absessen blivit till en fistel, en låg sådan som går genom slutmuskeln. Har inga besvär längre bara att den finns där, lite ont ibland kanske, men då klämmer ja bara ut lite blod så känns den inte längre på några veckor, MEN dom vill att ja ska opereras för detta nu, vilket ja är livrädd för eftersom jag läst att man kan få avföringsläckage, och mest rädd är ja att dom skär helt sönder min slutmuskel så ja inbillar mej att ja kommer få stomipåse :( fy då dör jag hellre känns det som. Jag har ju mycket hellre kvar denna lila fistelgång som inte ens stör mej elr gör ont, kan hellre leva med den än att få dessa men :( !! Har ingen att prata med ang min rädsa för komplikationer, min pojkvän bara skämtar bort det! Men att va 30 år och läcka avföring är min fasa, nästan fobi!
    Har nån råkat ut för detta som kan tala om hur det blev för er?? HJÄLP!!

• Svar på tråden fisteloperation, livrädd
  • Anonym (ångest)

*puff

• JE81

Hej

Mina problem började oxå med en  analabcess för snart 5 år sedan.(har fött ett barn där emellan och så tog det 1,5 år innan dom op den första gången)  Första gången skar dom ett snitt i den för att tömma den men sen upptäckte dom att det var en fistel. Har opererats 2 ggr där dom klöv den men den kom tillbaka. I våras provade dom i malmö att sätta en tråd och sen skulle dom operera den igen men när jag väl var sövd så upptäckte dom att den var för hög så dom gjorde ingenting.
    Nu gjorde jag en ny op den 5 okt där dom sydde igen öppningen i tarmen och sen drog över slem hinna inne i tarmen som dom sydde fast. och så klöv hon gången. Idag upptäckte jag dock att öppningen på huden läkt men det är en böld bakom och om jag trycker på den rinner det ut vätska ur analöppningen Rynkar på näsan vet inte om den läkt denna gången heller. ( ska på åter besök nästa vecka) 
    Det har inte varit några problem att dom har skadat slutmuskeln men jag är lika nervös varje gång dom söver mig, man får helt enkelt lita på dom.
    Har oxå funderat på om jag inte kan leva med den men samtidigt så är det inte roligt att ha något som läcker hela tiden. 
    Vill bara få bort den men den är så himla envis men jag får var vara lika envis för nån gång ska det väl lyckas!
    Fråga gärna om det är något annat du vill veta. 

• JE81

Kollar denna tråden ibland om det är någon annan som undrar något!?
    Har op en gång till efter detta och då klöv dom min slutmuskel och det läkte fint dock ville inte fistel gången läka denna gången heller så vi gör en ny efter denna bebisen i dec! :) 

• mizzfix

Hej
    Känner igen mig med er... har samma problem o väntar på min Fjärde OP nu på 7 månader.
    Mitt börja med en svullen skinka som gjorde DJÄVULSKT ont och sänka på över 320 så de blev akut OP    
    efter det så sa de att allt skulle vara okej ( ja mådde bra)  och ja bara skulle in på en kontroll  efter 3 månader... men då de på kontrollen kände en fistel så blev de MR och OP efter som de va tvungna att Klyva fisteln... allt va bra bortsett att ja hade var som komma ut via annalen men inte via "hållet" i skinkan (som de öppnade upp vid första OP) så de blev MR o OP igen... men då de ej kunde göra något direkt så tog de bara vävnadsprov. Så nu väntar ja på svar för ingen vet varför ja har fått något av detta då ja inte stämmer in på någon av alla sjukdomar man kan ha... :(
    så min fråga är vad e det som gjorde att ni fick de???

• Shikorina

Hej, hur gick d för dig? Gått igenom samma sak precis, analabscess (opererad 3 ggr) sen upptäcktes en fistelgång där d satts ett gummiband. Otroligt tröttsamt :(

• JE81

Hej nu är det dax igen för en ny operation i Malmö :( tanken är att klyva slutmusklen igen och hoppas att det läker! Har inte jätte mycket problem just nu men lite av min slutmuskel brast förra op dock märker jag inte av detta så mycket. Men min doktor sa idag att om 20-30 år kan problemen bli värre då man med åren kan få ett försämrat bäckenbotten.

• Anonym (Också rädd)

Hej!

Jag hoppas någon ännu kika in här. Även jag misstänker att jag fått en fistel, eller åtminstone an analabcess. Jag är så otroligt rädd för vad de ska säga, jag har en läkartid på vårdcentral på onsdag och då ska jag bli undersökt för första gången. Jag trodde först att det var hemorrojder, men då det gör ont ut på skinkan och i riktning mot slidöppningen verkar det luta mer åt fistel eller en abcess. Är så orolig att de ska operera och att det ska bli problem att hålla tätt. Jag tycker inte att jag sett var eller så från den, men däremot är det ömt som ett blåmärke och det känns som den kanske är 2 cm i diameter. Födde vaginalt för knappt två år sen och nu klandrar jag mig själv ifall det skulle vara det som orsakat det, eller att jag ibland rakar mig där...

Hur har det gått för alla?

• Anonymous

Förstår din oro! Har haft en fistelproblematik sedan 5 år tillbaka. Har fått plugg av grisvävnad ett par gånger, vilka lossnade. Fistelgången har vid flertalet tillfällen klyvits upp och har efter dessa op blivit kortare för var gång. Mellan op sätter de i gummiband/tråd för att hålla fistelgången öppen och "ren". Har man problem med var ifrån fisteln så blir detta alltid lugnare eller helt varfritt efter en tid med gummiband/tråd (iaf för mig). Det som är lite bökigt är ju att man alltid måste duscha baken efter avföring då det annars lätt kommer in avföring i fistelgången. När detta händer gör det ont och man får mer besvär med var osv. Så av egen erfarenhet har fisteln blivit "frisk" av att jag hela tiden varit noga med att spola igenom fistelgången efter avföring. Med gummiband/tråd är det ju lättare då du lätt snurrar tråden genom gången och duschar på den och på så vis rengör gummiband/tråd och fistelgång på samma gång! Sedan ett par år har min fistel varit "problemfri" i den bemärkelsen att den inte varat alls. Dock har man inte lyckats få de senaste "lagningarna" att hålla. Har också fisteln går igenom ringmuskeln vilken mina läkare alltid sagt att dom inte vill skära i, då man kan bli inkontinent för resten av livet. Jag känner inte heller att jag vill ha stomipåse...då föredrar jag faktiskt att gå med gummiband/tråd resten av livet. Problemet med fistelgången är ju att gaser kommer ut där...vare sig man vill eller inte och får man svår diarré (som vatten) så kan avföringen lätt gå ut genom fistelgången istf analöppningen. Och dessa besvär blir ju alltid större efter misslyckade operationer då fistelgången oftast blir större en längre tid. Jag tycker dock det har varit värt att göra alla dessa operationer och är glad att man inte gett upp ännu! Nu har jag för två veckor sedan gjort ännu en operation där man klyvit upp gången och lagt ett par lager av vävnad över hålet inne i ändtarmen. Och ännu så länge håller lagningen (det är rekord hittills) och jag känner mig positiv till att detta kanske äntligen läker nu! Däremot tror jag att det är svårt att få någon som helst operation att lyckas så länge fisteln varar. Även om man får den varfri med gummiband efter 1-2 månader så är den ofta en "sovande björn". Jag tror man skulle gå med gummiband/tråd ett par år så att fisteln får "läka ut/lugna sig" och sen börja operera. Men det är mina högst egna tankar med fem års erfarenhet av fistelbesvär och olika typer av operationer.

Och det du nämner om rakning...ja...jag tror att det kan vara boven i dramat!

• Crohns86

Hej hoppas någon läser detta fortfarande .

Jag gjorde en fistel operation för 6 dagar sen.

Igår blödde jag från såret . Åkte in till akuten och han sa att såret såg bra ut. Idag blödde jag ännu mer efter varit på toa. Min fistel ligger vid underlivet /blygläppen . Någon som har erfarenhet ?

• Asaskold

2016.. Undrar om någon läser här ännu??

Min fistelproblematik har hållt på nu i 3.5 år!

Fick som de flesta en perianal absess! Op i Karlstad då de klöv bort en bit av slutmuskeln! Efter det fick ja läckage problem! Ytterligare 3 op i Karlstad tills de insåg att de va för svårt för dem där, blev skickad till Malmö (fantastiska läkare ??) de lagade min slutmuskel och det va ingen lätt operation men de va nöjda! Dock kommer ja aldrig bli 100% tät! Gasläckage och läckage efter toabesök lever ja med nu! Det är ju bättre än innan och Malmö är fantastiska.. Bara att ringa om det är något! Är nu satt i ett steg program för att få det lite drägligare! Testar inolaxol och är nu uppe i 2 ggr per dag! Ibland fungerar det riktigt bra och ja slipper läckage men oftast får jag det ändå! Men har fått ett hjälpmedel så jag kan spola ur om det behövs! Det är ju jättebra om man måste på dass tex innan vi åker till badhuset! Kan säga att mina 2 barn knappt varit där... Och jag är 32 år, 2 små barn på 2 och 4 och pga alla problem har vi oftast varit hemma bara! Det gör kan ja lova att man känner sig som en usel och tråkig mamma! Men det är ju inte så såklart! ???? Hade nån sagt till mig under mitt första år att jag fick välja Stomi hade jag inte tvekat! Och kommer problemen åter så väljer ja det! ???? Alla vi som lever med detta vet hur jobbigt det är, ibland känns det skönt att prata med någon som förstår! Hoppas det går bra med alla er som skrivit! ?? Om någon känner för det så kan man alltid slänga iväg ett mail.. asas.massage@hotmail.com

• Anonym (Erfaren)

Ta det lugnt angående stomin. Det fungerar oftast väldigt bra. Ni blir ju av med ett stort problem i utbyte mot något som inte ger samma bekymmer. Naturligtvis vill man ju inte behöva det, men streta inte emot för sakens skull.

Skulle det bli aktuellt kan ni även titta på Cox blåsa. Det är som en invändig stomi som töms med en slang. Enda som syns på magen är ett plåster på ca 5x5 cm. Öppningen placeras dessutom oftas så lågt att plåstret döljs av badkläder.

Så, välj absolut inte döden framför stomi! (Se ta första text)

Svar på tråden fisteloperation, livrädd