• Hinos

    Tvillingar september-11

    Den 29 september fick jag mina tvillingar Irma & Elvira
    Är det fler som fått tvillingar i september? 

  • Svar på tråden Tvillingar september-11
  • Nidra

    Hej! Fick mina smågrabbarna Hjalmar och Einar den 16 september. Nu är de snart 3 veckor, vad tiden går fort. Både jag och mannen ska vara hemma ändå fram till nyår, det känns jätteskönt! Vi försöker hitta rutiner och lära känna de små busarna. Jag har kännt MIG sliten efter snittet, mjölkstockning och diarré. Ingen höjdare men nu börjar jag känna MIG piggare igen. Vi försöker synka grabbarna och det går riktigt bra. Hur går allt för dig Hinos?

  • gellabella

    Hej! Våra pojkar kom med snitt 22 september så imorn är de 2 veckor. Har två tjejer sedan tidigare på 5 och 3 år (fyller på våren) och vi försöker få till lite rutiner... Min man ska vara hemma t i mitten av nov. och sedan får vi se... Han är nog hemma åtminstone en dag i veckan när han börjar jobba, men vi har tänkt testa oss fram. Vi synkar också grabbarna när det gäller mat, men fram till nu har de sovit mkt. Får se om det blir svårare med synkning när de får mer och längre vakenhetsperioder... Vore kul att höra hur andra har det i samma sits!


  • Hinos

    Kul att höra från dig Nidra och grattis till er båda.
    Våra tjejer kom i vecka 34+1 och vi är på neonatal. Jag födde vaginalt och från första känning tog det drygt 4 timmar så det gick bra. Däremot så kom inte moderkakan ut denna gång heller så det blev operation.
    Vi har en tjej på 19 månader sen innan.
    Mannen kommer att vara hemma under större delen av året men kommer att småbörja jobba hemifrån och så måste han iväg och göra lite samtal innan året är slut. Han var ju iväg då vattnet gick och fick komma hem!! Men det tog ju 17 timmar från det att vattnet gick tills det satte igång.
    Idag har jag dubbelammat för första gången men mjölken har sinat lite idag, har hamnat i Baby blues och så var tjejerna vakna hela natten och mannen var hemma med dottern... så idag har personalen tagit tjejerna och jag ska sova.

    Det känns bättre om man kan följas här, jag gav upp tvillingtråden, tvillingar i höst då det var så många där och man aldrig hann läsa ikapp!     

  • Nidra

    Hinos: tufft med neovård, det i sig kan göra en deppig. Hoppas amningen kommer att fungera för er. Det gjorde den inte för oss, vi ger ersättning med flaska. Känns faktiskt jätteskönt! Hur mår dina tjejer, behöver de någon hjälp utöver maten?

  • Nidra

    Gellah: ja det ska bli intressant att se hur det blir när de blir lite större och vill vara med på ett annat sätt. Jag är imponerad av er som har barn sedan innan. Vi tycker att vi har fullt upp bara med de här två småttingarna. Idag har jag beställt hem två vintermössor till grabbarna, tack och lov att man kan handla på nätet! Jag försöker ta dagliga promenader, det gör siden för kroppen och knoppen .

  • gellabella

    Håller med om att det är för väl att man kan shoppa på nätet! Och att promenera är sååå skönt efter att inte ha kunnat röra sig så mkt i slutet på graviditeten... Hoppas det fina höstvädret håller i sig för vi är inte bra på att ta oss ut när det regnar...

    Fram till nu har de äldre tjejerna varit heltid på förskola (förskolan har som policy att man får ha det så pappans första 10 dagar), så det har gått bra med livet som 4-barnsmamma. Nu i veckan får vi se hur det blir, för då börjar 15-timmarsschemat... Men det känns bra att tjejerna har varandra i alla fall.

    Här matas det med kopp, eller rättare sagt med en sån där plastgrej som är som en blandning av spruta och skål (skum förklaring!) man kan få när man köper t.ex. flytande alvedon på apoteket. Hittade inte samma kopp som fanns på BB och tog det vi hade... Hoppas dock att amning ska räcka snart för det tar ju sån tid att alltid dubbelamma och sedan ge ersättning tills de säger ifrån! De verkar växa på sig bra så om vikten ser bra ut på måndag så ska vi nog börja experimentera med minskad ersättning.


  • Hinos

    Vi har varit på neonatal i 1½ vecka nu och igår kväll drog båda ut sina sonder och än så länge har de klarat sig på amning och nappflaska och det är skönt, då närmar sig hemgång... Jag har haft lite mindre med mat men det verkar öka nu. Jag var helt slut så därför blev det mindre, vi tänker ändå också ta ersättning till natten men det vore billigt att amma! I natt har jag fått sova mellan 01.30-09.00 och det var välbehövligt. Det är skönt när de kan ta dem något mål på natten speciellt då mannen är hemma med dottern och sover.

    Vi har ju tre tjejer så vi behöver inte köpa så mycket nya kläder men jag och stora tjejen var ute en dag och handlade lite kläder till dem. Jag gillar ju att handla på riktigt men visst kommer det att bli mindre av att springa på stan nu. Nu stundar dessutom vintern och vi bor i Östersund och då blir det tungt i snön. Har hämtat vagnen och har beställt en ståbräda till stora tösen. Vi har stora tösen på föräldrarkooperativ så vi får ha henne där hur mycket vi vill. Annars i vår kommun kunde man få mer än 15 timmar om man fick tvillingar. Det blir ju mycket hämta och lämna då det inte är så många timmar.

    Det är iaf otroligt häftigt att få två på en gång och att man redan nu kan se skillnade mellan dem. Våra är tvåäggs och visst är det lika men ändå inte. Men de ändrar sig mycket hela tiden och tar efter varandra. 


  • Virrivirvelmamma

    Hej alla=)

    Jag fick mina pojkar 14/9. Jag födde båda vaginalt v.38.0 (efter igångsättning). Från början till de kom-4h. Jag är så lycklig att det gick så bra. Vi har en treåring hemma o vi längtade så mkt efter henne så vi åkte hem ganska snart. två dygn tror jag. Knepigt att få ihop vardagen men det går skapligt. Man får bita ihop lite. Det är ju faktiskt en kort period man har det som mest hektiskt  med amning o liknande, sen blir det LITE lugnare ju=) O sen får man väl det lite hysteriskt igen när de börjar gå åt varsit håll o stoppa stenar eller grus i munnen...hihi=) Men va härligt det är. Vilken bonus med två på en gång!! Visst är det underbart?? Man känner sig lyckligt lottad verkligen... Stor lycka till alla!

  • gellabella

    Verkligen häftigt med 2 på en gång! Vi ser inte skillnad på våra pojkar, mer än om man synar vissa kroppsdelar. Den ena har en skillnad i ena örat och den andre en röd fläck på pungen... Inte enklaste sätten att skilja dem åt. Men vi färgkodar kläderna så att vi har koll - aldrig identiskt klädda. De låter t.o.m. lika! Fler som har svårt att skilja dem åt? De kunde inte säga 100 att det är enäggs, men det verkar ju som att så är fallet...

    Igår var vi och vägde dem och de har nu passerat 3-kilosgränsen och det känns skönt (3 veckor på torsdag). Så inatt testade vi att ge bara amning vid nattmålet vid 3 och det gick strålande. De höll sig (denna gången åtminstone) lika länge och det var skönt att korta ner tiden på matningen mitt i natten. Vi har också testat att åka iväg några korta svängar och det har också gått bra. Ska på bröllop om knappt 2 veckor en bra bit bort så vi måste ju testa oss fram lite innan dess... Känns i alla fall oerhört skönt att ha mannen hemma mer än de 20 dagarna - han ska vara hemma till i mitten av november. Hur gör ni andra det med den biten?


  • Hinos

    Idag har Bvc varit här på hembesök. Irma hade ju inte gått upp så mycket som var tänkt förra gången vi vägde men nu hade de växt på sig båda två rejält och det känns bra. Jag ammar mest men de får tillägg ibland och det gillar Elvira men inte Irma, hon öppnar inte ens munnen...
    Jag dubbelammar ibland men ofta ammar jag dem en och en. På dagtid synkar jag dem men på natten tar jag dem då de vaknar. De ammar i ca 20 minuter och sen behövs det bytas blöja eller rapas så väcker jag mannen och så tar han det, så jag bara ammar på natten.
    Mitt i natten vaknar ju dessutom stora tösen och flyttar in till oss. Det har hon börjat med sen vi kom hem från sjukhuset.    
    Min man ska vara hemma tills årskiftet. Han kommer att jobba 1-2 dagar i veckan men mycket jobbar han hemifrån. Han tar 3 dagar i veckan av de 20 pappadagarna och så tar han 3 dagar för stora tjejen. Vi vill ju även ha jämnställdhetsbonus!
    Annars är det rätt så lungt än så länge att vara hemma. Det är när man ska iväg det blir lite jobbigare. Vi ska till sjukhuset på fredag då Elvira som har blåsljud på hjärtat ska göra EKG och ultraljud.   

  • gellabella
    Hinos Skönt att de gått upp i vikt! Jobbigt när de inte gör det... Våra killar går också upp som de ska så vi fortsätter med att minska tillägget efter amningarna. Passar oss bra.

    Våra grabbar är en månad på lördag!! Inte klokt vad fort det går!!! Förvånad Försöker njuta (blir inga fler barn, 4 får räcka...) men det är svårt att hänga med. Och inte kommer det gå långsammare när de börjar utvecklas mer motoriskt heller! Så det är bara att försöka ta vara på de gosstunder man får. BabyBaby

    Tycker det funkar bra med tjejernas (på 5 och 3 år) 15-timmarsschema, trots att vi har en heldag och två halvdagar. Men då är ju mannen fortfarande hemma så det är oftast han som lämnar och hämtar medan jag är hemma med twinsen. Ska ändra till 2 heldagar när han börjar jobba framöver (typ i mitten av nov.).

    Hoppas det går bra för er alla!!
  • Hinos

    Jag tycker att våra tjejer äter mer och mer tillägg... och jag skulle vilja amma mer. Vet inte om jag lägger ner för mycket energi på att fundera kring det och borde nog bara göra. De går ju upp hur mycket som helst så de skulle nog klara sig utan tillägg men de är ju inte nöjda.
    I natt sov jag 3,5 timme och det är mitt nya rekord sen vi kom hem. För sover småtjejerna så vaknar stortjejen... men hon sov gott hela natten.
    Det är skönt de dagar stora tjejen är på dagis och det kommer att gå bra då min man börjar jobba igen på heltid så länge han lämnar och hämtar på dagis. Han jobbar ju borta ca 1 vecka i månaden och ha tre små tjejer själv på natten vill jag inte ha... han ska inte vara borta något detta året iaf.
    Jag tror att blir jobbigare sen då de är mer vakna och börjar röra sig... vi får väl se!   

Svar på tråden Tvillingar september-11