• Anonym (undrar)

Kan man försörja sig på att vara familjehem?

Jag har sedan jag var kanske 17 år eller så velat ta in fosterbarn. Nu är jag 25 år gammal och sedan tre månader tillbaka så har min son (1½ år) och jag en egen lägenhet.

Jag undrar dels ifall man måste ha ett stort, socialt nätverk för att bli familjehem? Jag har föräldrar som jag träffar ofta och en kompis som jag träffar varje vecka, men bortsett från det så är jag inte iväg och träffar folk så ofta utan föredrar hemmalivet och att vara ute och leka med sonen här och så. Kan de tycka att jag är för osocial då?

Sedan undrar jag ifall man kan "leva på" att vara familjehem eller ifall man måste jobba eller plugga eller så samtidigt?

Jag har alltid velat jobba med barn, men mitt studerande går väldigt knackigt. Inte för att jag är dum utan för att jag bara inte har någon motivation till att plugga. Så, ifall det skulle gå att bli familjehem och ha det som jobb och huvudsaklig försörjning så hade jag tyckt det var jättebra.

• Svar på tråden Kan man försörja sig på att vara familjehem?
  • Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2011-10-02 18:16:49 följande:
    Okej, fast jag läste på familjehem.se och där stod det ingenting om att man måste ha stabil ekonomisk inkomst utan där stod det att praktiskt taget alla kan bli familjehem.
    Ja, möjligtvis. Men vissa gränser finns det. Det är klart att Socialen inte placerar ut barn hos någon som i så fall potentiellt kan behöva komma dit senare för att söka försörningsstöd eftersom att det saknas inkomst för att ta hand om barn som man har åtagit sig.

Tänk efter FÖRE. Socialen har ett ansvar för att dessa barn kommer till en stabil miljö, hade du själv velat lämna iväg din son till någon som inte har någon försörjande inkomst.
  • Anonym (undrar)
    Smukke skrev 2011-10-02 18:20:15 följande:
    Väldigt. Då hade du kunnat skriva: "Vad krävs för att bli familjehem?" Men iaf. 
    Vet inte om de kräver att man är i förhållande med? Har jag helt fel?
    Att praktiskt taget vem som helst kan bli det är svårt att tro.

Man kollas nog genom NOGA som förälder och människa.  
    Om man kollar på familjehem.se så verkar det som att vem som helst kan lägga upp "annons" om att det är öppet som familjehem. Där står det även såhär:

"Vem kan bli t.ex. familjehem?

I stort sett vem som helst. Man kan bo i lägenhet, hus på landet, vara ensamstående, gifta, sambo, med eller utan barn, arbeta heltid/deltid, studera. Det viktiga är att det finns en trygg och stabil tillvaro, utrymme, tid, tålamod och framförallt att man kan arbeta i team."

• ettplustack

Du får en "lön" och den varierar väldigt mycket beroende på vad det är för barn och vad det barnet har för behov.

Så allt från ett par tusen till trettiotusen har jag hört talas om att grannar och andra anhöriga som har familjehemsplacerade barn hos sig. Men då är det också barn som har diagnoser av olika slag och som kan förstöra ett hem på några minuter typ. Men du kan ju också få en väldigt lugn utan diagnos men då ligger det inte så mycket pengar i "potten"  

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2011-10-02 18:23:12 följande:
    Ja, möjligtvis. Men vissa gränser finns det. Det är klart att Socialen inte placerar ut barn hos någon som i så fall potentiellt kan behöva komma dit senare för att söka försörningsstöd eftersom att det saknas inkomst för att ta hand om barn som man har åtagit sig.

Tänk efter FÖRE. Socialen har ett ansvar för att dessa barn kommer till en stabil miljö, hade du själv velat lämna iväg din son till någon som inte har någon försörjande inkomst.
    Det är ju därför jag undrar ifall det blir som ett jobb med lön. För om det fungerat så så hade man ju inte behövt ha någon inkomst utöver det och då hade jag vetat att min son hamnade med någon som hade förmåga att betala för honom, eftersom denne fick betalt för att göra det så att säga.
  • ettplustack

Fast jag måste säga att jag tycker du ska börja med att vara kontaktfamil och se hur det känns. Ha ett barn varannan helg hos dig till att börja med

• Anonym (undrar)
    ettplustack skrev 2011-10-02 18:24:19 följande:
    Du får en "lön" och den varierar väldigt mycket beroende på vad det är för barn och vad det barnet har för behov.

Så allt från ett par tusen till trettiotusen har jag hört talas om att grannar och andra anhöriga som har familjehemsplacerade barn hos sig. Men då är det också barn som har diagnoser av olika slag och som kan förstöra ett hem på några minuter typ. Men du kan ju också få en väldigt lugn utan diagnos men då ligger det inte så mycket pengar i "potten"  
    Ah. Okej. Ja, eftersom jag har en ganska liten son så skulle jag nog i så fall vilja vara intresserad av mindre problematiska barn.
  • Anonym (undrar)
    ettplustack skrev 2011-10-02 18:25:20 följande:
    Fast jag måste säga att jag tycker du ska börja med att vara kontaktfamil och se hur det känns. Ha ett barn varannan helg hos dig till att börja med
    Ja, det kanske vore bättre.
  • ettplustack

Och med ekonomisk situation kollar de också upp, man får inte gärna ha betalningsanmärkningar eller väldigt liten inkomst. Just för att de vill sila bort de som gör det endast av ekonomiska skäl. Ett barn kan ju vara placeraat hos dig på heltid men kanske bara ett par månader som det oftast är och då står du där utan inkomst.

• ettplustack
    Anonym (undrar) skrev 2011-10-02 18:26:18 följande:
    Ja, det kanske vore bättre.
    Ja börja med det :)

Ta kontakt med din komun så får du hjälp där. :)  
  • Anonym (undrar)
    ettplustack skrev 2011-10-02 18:27:39 följande:
    Och med ekonomisk situation kollar de också upp, man får inte gärna ha betalningsanmärkningar eller väldigt liten inkomst. Just för att de vill sila bort de som gör det endast av ekonomiska skäl. Ett barn kan ju vara placeraat hos dig på heltid men kanske bara ett par månader som det oftast är och då står du där utan inkomst.
    Jag har inga betalningsanmärkningar, men kanske lite osäker inkomst. Fram tills i våras hade jag föräldrapenning, i somras socialbidrag och nu får jag pengar från CSN eftersom jag pluggar. Men till våren vet jag inte vad för inkomst jag kommer ha, så det kanske är bättre att avvakta tills jag har något jobb eller så då.

Tack för era svar! :)

Och återigen: jag skulle göra detta för barnens skull, inte för att tjäna på det. Men faktum kvarstår att jag inte vet om jag skulle klara av/orka med det ifall jag skulle behöva ha ett heltidsjobb samtidigt. Det är ju ofta inte som att ha ett eget barn eftersom familjehemsplacerade barn kan vara besvärande.
Svar på tråden Kan man försörja sig på att vara familjehem?