• Anonym (undrar)

Kan man försörja sig på att vara familjehem?

Jag har sedan jag var kanske 17 år eller så velat ta in fosterbarn. Nu är jag 25 år gammal och sedan tre månader tillbaka så har min son (1½ år) och jag en egen lägenhet.

Jag undrar dels ifall man måste ha ett stort, socialt nätverk för att bli familjehem? Jag har föräldrar som jag träffar ofta och en kompis som jag träffar varje vecka, men bortsett från det så är jag inte iväg och träffar folk så ofta utan föredrar hemmalivet och att vara ute och leka med sonen här och så. Kan de tycka att jag är för osocial då?

Sedan undrar jag ifall man kan "leva på" att vara familjehem eller ifall man måste jobba eller plugga eller så samtidigt?

Jag har alltid velat jobba med barn, men mitt studerande går väldigt knackigt. Inte för att jag är dum utan för att jag bara inte har någon motivation till att plugga. Så, ifall det skulle gå att bli familjehem och ha det som jobb och huvudsaklig försörjning så hade jag tyckt det var jättebra.

• Svar på tråden Kan man försörja sig på att vara familjehem?
  • Anonym (insatt)

Jag tycker det är jättebra att du är intresserad av att vara familjehem. men jag tror precis som flera andra att det är lite för tidigt.

En vanlig orsak till sammanbrott (att placeringen avbryts oplanerat) är att de biologiska barnen i familjen far illa/säger nej. Därför brukar man vara noggrann vid en utredning med att få de biologiska barnens inställning och i förväg försöka se om de kan tänkas fara illa av placeringen. Ditt lilla barn är fram till tre års ålder inne i en känslig period där mycket utav anknytning, självbild och trygghet bildas. Det kan vara olyckligt att i den fasen lägga in ett sådant tänkbart iosäkehetsmoment som en placering. En del psykologer tycker t o m att man bör överväga att vänta med syskon tills tre år, eftersom det är en så pass viktig fas. Att i det läget blanda in barn med eventuella problematik, föräldrar med ev missbruk elelr psykisk ohälsa kan verkligen vara till skada. 

Många barn som placeras idag har en rejäl rygsäck med sig och är barn som behöver mycket tid, kärlek och omsorg för att kunna fungera bra. Den tiden har du svårt att ge, då du har en liten hemma som inte kan lämnas ensam. Om det placerade barnet behöver din odelade uppmärksamhet under säg en timme kan du inte ge det, för du har en liten som behöver dig också och som inte får lämnas oövervakad. Man kan inte begäraa tt det plancerade barnet alltid ska kunna vänta tills den lilla sover t ex.

Man brukar utifrån forskning säga att det är bra om det placerade barnet är yngst. Eller åtminstone att det finns ett åldersglap på minst två år till det närmaste biologiska barnet. Det skulle innebära att ett placerat barn skulle vara minst 3½-4 år. Och det har du faktiskt ingen direkt erfarenhet av att hantera. 

Jag tycker att du ska behålla din dröm/ambition om att bli familjehem, men att unna dig och ditt eget barn ett par år till i lugn och ro innan ni komplicerar tillvaron ytterligare.

• jeppsson
    Anonym skrev 2011-10-03 11:05:24 följande:
    JO men jag syftade på dem annonser hon sett på familjehemmet.se där de inte är utredda men ändå haft placeringar. Att Detta kan vara anledning till att det har haft men inte är utredda. Idag skulle du få göra en utredning innan placering sker. Jag vet precis vad som gäller och behöver ingen närmre förklaring på hur det går till. Ville bara göra TS uppmärksam att det kan vara därför det står så i annonserna
    Förlåt då missuppfattade jag dig! Det va inte alls meningen.Bugar o bockar och ber om usräkt.
  • jeppsson
    Anonym (insatt) skrev 2011-10-03 11:21:48 följande:

Jag tycker det är jättebra att du är intresserad av att vara familjehem. men jag tror precis som flera andra att det är lite för tidigt.

En vanlig orsak till sammanbrott (att placeringen avbryts oplanerat) är att de biologiska barnen i familjen far illa/säger nej. Därför brukar man vara noggrann vid en utredning med att få de biologiska barnens inställning och i förväg försöka se om de kan tänkas fara illa av placeringen. Ditt lilla barn är fram till tre års ålder inne i en känslig period där mycket utav anknytning, självbild och trygghet bildas. Det kan vara olyckligt att i den fasen lägga in ett sådant tänkbart iosäkehetsmoment som en placering. En del psykologer tycker t o m att man bör överväga att vänta med syskon tills tre år, eftersom det är en så pass viktig fas. Att i det läget blanda in barn med eventuella problematik, föräldrar med ev missbruk elelr psykisk ohälsa kan verkligen vara till skada. 

Många barn som placeras idag har en rejäl rygsäck med sig och är barn som behöver mycket tid, kärlek och omsorg för att kunna fungera bra. Den tiden har du svårt att ge, då du har en liten hemma som inte kan lämnas ensam. Om det placerade barnet behöver din odelade uppmärksamhet under säg en timme kan du inte ge det, för du har en liten som behöver dig också och som inte får lämnas oövervakad. Man kan inte begäraa tt det plancerade barnet alltid ska kunna vänta tills den lilla sover t ex.

Man brukar utifrån forskning säga att det är bra om det placerade barnet är yngst. Eller åtminstone att det finns ett åldersglap på minst två år till det närmaste biologiska barnet. Det skulle innebära att ett placerat barn skulle vara minst 3½-4 år. Och det har du faktiskt ingen direkt erfarenhet av att hantera. 

Jag tycker att du ska behålla din dröm/ambition om att bli familjehem, men att unna dig och ditt eget barn ett par år till i lugn och ro innan ni komplicerar tillvaron ytterligare.

Lika klok som vanligt!TackGlad
  • Anonym
    Anonym (undra)
    Så, du kan säkert ha rätt i att man egentligen bör vara utredd, men sluta behandla mig som dum i huvudet för att jag inte visste det utan gick på vad jag läste. Uppenbarligen finns det sådana som blir familjehem och kontakt- och avlastningsfamiljer helt utan att ha blivit utredda först. Även om de kom igång med fosterbarn efter -86.
    Idag år 2011 är det inte möjligt helt  enkelt
  • Anonym

Du är helt fantastisk!
  • Anonym (insatt)

Tack

Socialstyrelsen har tagit fram ett initialt bedömningsinstrument för familjehem. Det är en enkät som kommuner kan använda för att låta intresserade fylla i innan man drar igång en utredning.

Instrumentet kan fungera som ett galler - att de som vill bli familjehem tvingas fundera över hur man skulle ställa sig till olika problem eller vilka uppfostringsstrategier man tänker sig att man vill använda. Och kanske på eget initiativ väljer att avvakta eller ta tillbaka sin intresseanmälan.

Om du är sugen kan du ju testa att svara på enkäten för egen del. Jag lägger in länken här. Det är först en massa text om själva instrumentet och bakgrunden. Själva enkäten hittar du på sidan 38 och framåt. http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2011/2011-1-11

• Anonym

Visst kan man det i alla fall som jourhem, vi är jourhem sen 10 år tillbaka och har haft ca 90 barn boendes hos oss genom årens lopp.Det är mitt heltidsjobb och jag/min familj försörjer oss på månads beloppet vi får varje månad.Eftersom det har varit mittheltids  jobb de sista 10 åren lite drygt så har det också varit den enda imkomsten jag haft.

• Anonym (undrar)

Tack för ditt svar. Ja, du har nog rätt i att jag bör vänta tills han är äldre både för hans och det placerade barnets skull.

Jag har dock viss erfarenhet även av något äldre barn då jag praktiserat på dagis (varje dag i flera månader och ofta ägnade jag mig mer åt barnen än ordinarie fröknar gjorde) men som sagt så är det ändå bättre att vänta.

Ambitionen kommer säkert stanna kvar, när jag nu ändå haft den så länge. :)
  • Anonym (insatt)
    Anonym (undrar) skrev 2011-10-03 15:03:33 följande:
    Tack för ditt svar. Ja, du har nog rätt i att jag bör vänta tills han är äldre både för hans och det placerade barnets skull.

Jag har dock viss erfarenhet även av något äldre barn då jag praktiserat på dagis (varje dag i flera månader och ofta ägnade jag mig mer åt barnen än ordinarie fröknar gjorde) men som sagt så är det ändå bättre att vänta.

Ambitionen kommer säkert stanna kvar, när jag nu ändå haft den så länge. :)
    Det låter klokt! Och har du redan haft tanken så länge, så kommer den väl inte försvinna för att du ger det ett par år till.

Bra att du har erfarenhet av äldre barn. Det tillsammans med de erfarenheter du får av att vara förälder till din pojke nu kommer du ha nytta utav sedan. För dessa barn är ofta inte vanliga barn. Och då är det bra att ha mycket erfarenheter av både "vanliga och ovanliga" barn med sig. Du kan ju aktivt tänka när det blir aktuellt för dig med vidare studier/jobb/fritid att du söker sådant som ger dig erfarenheter av barn på olika sätt.

Många kommuner är mer noggranna med placerade barns skolgång nuförtiden p g a att det kommit mycket mer forskning om det på senare år. Det är en oerhört stark friskfaktor för utsatta barn. De barn som det går bra för i skolan klarar sig i regel bättre i livet, enkelt uttryckt.

Det har också visat sig att många placerade barn presterar under sin förmåga och därmed får sämre resultat än de "borde". Detta är kommurna mer medvetna om nu och har med sig när man rekryterar familjehem. En del har skriftliga intresseanmälningar för att undersöka hur de tilltänkta familjehemmen uttrycker sig i skrift.  Därför är det viktigt att man som familjehem prioriterar utbildning, läsning etc med de placerade barnen. Så om du väljer att plugga vidare nu, kan det säkert ses som en merit i framtiden om du vill bli familjehem.

Lycka till!
  • Anonym (Familjehem)
    Anonym skrev 2011-10-03 10:18:30 följande:
    1.Du MÅSTE ha erfarenhet av barn på ett eller annat sätt
    2.Du MÅSTE ha ett relativt okej brett nätverk
    3.Du MÅSTE vara stabil
    4 Du MÅSTE ha en stabil ekonomi
    5.Du MÅSTE ha ett prickfritt register bakåt i tiden både vad det beträffar Polis och Soc o annan myndighet
    6. Du MÅSTE vara anmärkningsfri hos Kronofogden
    7. Du MÅSTE ha ett rum över i din lägenhet till det placerade barnet
    8. Du MÅSTE ha referenser på dig själv som människa, som person,som mamma och som medmänniska
    9. Du MÅSTE vara diagnosfri och missbruksfri även bakåt i tiden
    ............... det är en hel del andra MÅSTEN ockå! 
    En Soc utredning inför familjehems uppdrag är inte det lättaste att varken klara eller gå igenom och det MED ALL RÄTT! 
    Jag personligen tycker att dom borde vara ännu hårdare i sina utredningsmetoder och ha ännu högre krav på familjehemmen och i samband med det även höja arvodet!
    Många MÅSTEN här........

Jag är ensamstående mamma till ett barn och jag är utredd ochgodkänd som familjehem. Har en placering just nu.
    Tyvärr spricker några av dina MÅSTEN i mitt fall.

Jag har tex inte ett prickfritt register gällande polis och soc då jag har varit en MYCKET rebellisk tonåring med flertalet kontakter med polis och soc.

Jag är inte diagnosfri, utan har Asperger.

Jag har inte heller ett rum ledigt för ett barn,  men dock ett avdelat sovrum.

Det är så trist när folk svarar i såna här trådar och skriver MÅSTE, DET ÄR SÅHÄR, DET ÄR INTE SÅHÄR........ osv.

Allt är inte svart eller vitt, utan ofta ser man till lämpligheten hos just DEN personen/ personerna.
Svar på tråden Kan man försörja sig på att vara familjehem?