• Anonym (undrar)

Kan man försörja sig på att vara familjehem?

Jag har sedan jag var kanske 17 år eller så velat ta in fosterbarn. Nu är jag 25 år gammal och sedan tre månader tillbaka så har min son (1½ år) och jag en egen lägenhet.

Jag undrar dels ifall man måste ha ett stort, socialt nätverk för att bli familjehem? Jag har föräldrar som jag träffar ofta och en kompis som jag träffar varje vecka, men bortsett från det så är jag inte iväg och träffar folk så ofta utan föredrar hemmalivet och att vara ute och leka med sonen här och så. Kan de tycka att jag är för osocial då?

Sedan undrar jag ifall man kan "leva på" att vara familjehem eller ifall man måste jobba eller plugga eller så samtidigt?

Jag har alltid velat jobba med barn, men mitt studerande går väldigt knackigt. Inte för att jag är dum utan för att jag bara inte har någon motivation till att plugga. Så, ifall det skulle gå att bli familjehem och ha det som jobb och huvudsaklig försörjning så hade jag tyckt det var jättebra.

• Svar på tråden Kan man försörja sig på att vara familjehem?
  • Lady without tattoo

Är det för pengarna skull eller barnens skull?

Yrke: Leg pratkvarn
  • Anonym

Jag har för mig att de sällan placerar barn som är äldre än ens eget. Och det är nog bra med lite mer erfarenhet av barn. Men om det är krav vet jag inte.

• Smukke
    Lady without tattoo skrev 2011-10-02 18:02:02 följande:
    Min första tanke med. Frågar man sig om pengar FÖRE vad som krävs för att HJÄLPA ett barn, så kanske man ska kolla upp sina prion. =/
    www.cappiblogg.blogg.se BF första barnet - 25/9-11 <3
  • Anonym

För att vara familjehem så får du ett särskilt bidrag och det är lite beroende på hur det ser ut om vårdnaden skrivits över och så, Alltså om du har familjehemsplacerade barn på heltid eller om du är fosterförälder några dagar i veckan. Är det heltid så får du som vårdnadshavare barnbidrag, men dessa bidrag är till för att du ska se till att barnen får det de behöver materiellt.

Det är alltså ingenting du kan försörja dig på överhuvudtaget, att vara ett familjehem är inget jobb utan det är ett privilegium för att man vill göra dessa barns liv bättre. Se det såhär, du får inget mer ekonomiskt än om barnet/barnen hade varit dina egna. Det ger liksom ingen stort tillskott i kassan om det var det du är ute efter.

Dessutom tror jag att det ligger till så att du måste ha ett jobb med någon stabil ekonomisk inkomst så de ser att du är kapabel till att ta hand om barnen och förse dem med nödvändiga materiella ting.

• Anonym (undrar)
    Lady without tattoo skrev 2011-10-02 18:02:02 följande:
    Smukke skrev 2011-10-02 18:07:26 följande:
    Min första tanke med. Frågar man sig om pengar FÖRE vad som krävs för att HJÄLPA ett barn, så kanske man ska kolla upp sina prion. =/
    Jag frågade ju om den sociala nätverks-delen först, så då frågade jag väl inte om pengar först. Sedan har jag redan läst på informationssidor (bland annat familjehem.se) där det står vad som krävs för att hjälpa barn, men det stod inte vad för sorts ersättning man får.

Det är för barnens skull, men ifall man samtidigt måste ha ett heltidsjobb så vet jag inte om jag klarar av att vara familjehem. Så vitt jag förstått så är det väldigt jobbigt och att då ägna sig åt det samtidigt som heltidsjobb eller -studier känns lite maffigt.
  • Lady without tattoo
    Anonym (undrar) skrev 2011-10-02 18:15:08 följande:
    Smukke skrev 2011-10-02 18:07:26 följande:
    Jag frågade ju om den sociala nätverks-delen först, så då frågade jag väl inte om pengar först. Sedan har jag redan läst på informationssidor (bland annat familjehem.se) där det står vad som krävs för att hjälpa barn, men det stod inte vad för sorts ersättning man får.

Det är för barnens skull, men ifall man samtidigt måste ha ett heltidsjobb så vet jag inte om jag klarar av att vara familjehem. Så vitt jag förstått så är det väldigt jobbigt och att då ägna sig åt det samtidigt som heltidsjobb eller -studier känns lite maffigt.
    Om det inte är för pengarnas skull så är rubriken missvisande
    Yrke: Leg pratkvarn
  • Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2011-10-02 18:07:45 följande:
    För att vara familjehem så får du ett särskilt bidrag och det är lite beroende på hur det ser ut om vårdnaden skrivits över och så, Alltså om du har familjehemsplacerade barn på heltid eller om du är fosterförälder några dagar i veckan. Är det heltid så får du som vårdnadshavare barnbidrag, men dessa bidrag är till för att du ska se till att barnen får det de behöver materiellt.

Det är alltså ingenting du kan försörja dig på överhuvudtaget, att vara ett familjehem är inget jobb utan det är ett privilegium för att man vill göra dessa barns liv bättre. Se det såhär, du får inget mer ekonomiskt än om barnet/barnen hade varit dina egna. Det ger liksom ingen stort tillskott i kassan om det var det du är ute efter.

Dessutom tror jag att det ligger till så att du måste ha ett jobb med någon stabil ekonomisk inkomst så de ser att du är kapabel till att ta hand om barnen och förse dem med nödvändiga materiella ting.
    Okej, fast jag läste på familjehem.se och där stod det ingenting om att man måste ha stabil ekonomisk inkomst utan där stod det att praktiskt taget alla kan bli familjehem.
  • Anonym (undrar)
    Lady without tattoo skrev 2011-10-02 18:16:22 följande:
    Jag undrar ju fortfarande ifall man kan klara sig med den inkomsten som enda inkomst, men jag menar inte att bli familjehem för pengarnas skull. Utan ifall jag klarar av det om det även innebar att bolla fosterbarn med heltidsjobb,.
  • Anonym (undrar)
    Sedan ville jag ha en rubrik som skulle locka folk till att gå in och läsa.
  • Smukke
    Väldigt. Då hade du kunnat skriva: "Vad krävs för att bli familjehem?" Men iaf. 
    Vet inte om de kräver att man är i förhållande med? Har jag helt fel?
    Att praktiskt taget vem som helst kan bli det är svårt att tro.

Man kollas nog genom NOGA som förälder och människa.  
    www.cappiblogg.blogg.se BF första barnet - 25/9-11 <3
Svar på tråden Kan man försörja sig på att vara familjehem?